Jump to content
Saturday 25 January 2020

ziggalo

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About ziggalo

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Förlåt, det är troligen jag som är otydlig, det finns inga rör anslutna i min båt, det är bara en pip men under luckorna så finns inget rör alls anslutet, så jag kan inte följa något. Och om det finns en pip/rör-anslutning under luckorna så borde dessa troligen vara anslutna till något, men...var ska jag ansluta dessa rör i andra änden tro? dvs när jag sätter dit rören som nu saknas. Är det någon som har ett tips om detta?
  2. Är det någon som har en Nimbus 22 DC som kan kolla på sin egen båt? Eller någon som kan gissa hur Batteri-utrymmets läns ska vara kopplat?
  3. Hej Är det någon som vet var eventuellt vatten som hamnar i sittbrunnen på en Nimbus 22 DC ska hamna? Jag har två tappar som syns om man öppnar luckan till batterierna, men det sitter ingen slang i dessa tappar (A1 och A2 i min skiss), det finns även två tappar som man ser om man öppnar luckan till motorn, men dessa har inte heller någon slang ansluten (B1 och B2 i min skiss). Jag gissar att dessa ska anslutas till Bordsgenomföringen (C1 och C2 i min skiss) som kommer fram under badbryggan. Först tänkte jag att A1 och A2 också ska anslutas hit, men kommer inte skillnaden i höjd att bli ett problem då? Dvs A1 och A2 ser ut att vära lägre än C1 och C2.
  4. ziggalo

    Nimbus 22 DC

    Hej Är det någon som vet var man kan få tag i en Instruktionsbok för en Nimbus 22 DC-89? Alla förslag emottages tacksamt. m.v.h / Peter
  5. Hej alla Båt-intresserade Jag har gått och sucktat efter en Flying Flipper, men försökt att låta bli att köpa en sådan, och försökt att hålla mig på en sansad nivå (jag har lyckats bra hittills). Jag är svag för Daycruisers då jag tycker att dom uppfyller mina behov. På senaste tiden har min uppmärksamhet riktats mot Nimbus 22, som i mina ögon är lite mer sansad och lagom. Är det någon där ute som kan ge mig Plus och Minus på Nimbus 22? Är det ett bra köp? Vad bör man kolla upp? Finns det någon annat fabrikat/modell som jag hellre borde lägga min uppmärksamhet på? Alla synpunkter välkomnas. Mitt behov är: Jag åker ca 50-60 sjömil per helg med familjen mellan bostad och sommarställe, på sommaren vill jag åka ut och bada och göra standhugg, eller besöka krog med båten. Båten måste tåla lite eländigt väder, hög sjö och öppna vatten ( i alla fall 15-17 m/s) samt givetvis regn. Båten får inte vara alltför långsam då jag inte vill lägga enorm tid på att åka 25-30 sjömil en fredagkväll på väg ut till landet (båten jag har idag marschar 30 Knop, toppar 43-45 knop och det funkar mycket bra). Jag har inga planer på att semestra i båten eller övernatta i båten mer än enstaka gång, och då högst 1 natt per år. Men Gångvärme är något jag vill ha då vi ofta åker på vårar, höstar eller ibland nätter då temperaturen kan vara ganska låg, fuktig och rå. Jag har kört båt i 30 år så jag kanske både är kräsen och förlåtande på samma gång, men jag har nog kommit så långt att jag mer ligger åt det bekväma hållet. Alla råd/tips om vad jag ska köpa är mycket välkomna! m.v.h / Peter
  6. ziggalo

    Delta 17 DC

    Spännande, du får berätta hur det går, både med tillverkningen och hur den funkar. I vilket matrial ska du göra den i? / Zigge
  7. Jo då, det är bra. Men jag har inte gjort ett enda handtag på båten ännu. Jag vet inte ens var jag ska lägga båten i sommar. Jag har ruttnat ihop på båtklubben jag brukar ligga vid, så jag behöver ny båtplats, men det är ont om platser som attan här i Nacka tyvärr. / Ziggalo
  8. Jag håller med tidigare talare, om man ska ta Kustskepparen så är det en mycket stor fördel att göra det direkt efter Skärgårdsskepparen. Jag tog en kombinerad kurs för ett antal år sedan. När vi skrev provet för Skärgårdsskepparen så var det Kurs-ledaren som höll i det, men när det var dags för Kustskeppar-provet så kom det en Kommendör-kapten från flottan och höll i provet, sjökorten och frågorna gällde då navigering i Syd-kinesiska sjön (inte direkt något man tränat på), och jag vill minnas att det var väldigt knappt om tid för provet, så jag tror det inte var någon som var klar i förtid innan tiden var ute. Men denna kurs var den roligaste kurs jag någonsin gått! Jag passade då på att ta VHF-cert också, men jag har ingen VHF idag (och inga planer på att skaffa heller faktiskt). Jag fick god användning av mina navigeringskunskaper en gång när jag seglade över östersjön, Navigeringsutrustningen la av, så det var till att ta fram sina navigeringskunskaper och gå på död räkning (vi gick på en låååång kryssbog så avdriften var ganska stor). Vi var 10 personer ombord, men det var bara jag som kunde navigera utan elektroniska instrument. Vi kom till Svenska kusten vid Nynäshamn (vilket precis var vad vi ville) mitt i natten, det var helt bäckmörkt, våra laternor hade också lagt av. Men vi gick i fyrsektorerna hela vägen in. Jag hörde hur vågorna brände på kobbarna och skären som jag inte kunde se i mörkret. Det började blinka från fyrar och TV-master många timmar innan vi kom till Nynäs, då gäller det att ta reda på var längs Sveriges kust man befinner sig, läsa fyrkaraktärerna rätt och bortse från alla andra blinkande saker man också ser. Det var hur kul som helst! De andra ombord låg och sov. Jag gav mig aldrig ut mer med det gänget igen kan jag säga, dom ville inte direkt hjälpa till, så jag stod till rors 22 timmar i sträck minns jag, dessförinnan seglade båten själv utan någon på däck (på öppet hav) då jag var tvungen att sova lite, men jag kunde se kompassen genom ventilen till sittbrunnen i min akterhytt, så jag sov korta stunder, vaknade och kollade kursen och somnade om, ibland gick jag upp på däck och kollade omgivningen. Det är lite riskabelt att göra så men vad gör man, en gång när jag kom upp på däck fick jag se ett stort ryskt lastfartyg som just hade påbörjat att väja för oss, då skäms man lite. Det går fler båtar än man tror på östersjön, och man går ju alltid på kollisionskurs av någon ofattbar anledning. / Ziggalo
  9. ziggalo

    Delta 17 DC

    Ska du bygga egen (Svetsa egen) bojförankring? /Ziggalo
  10. ziggalo

    ny tråd :)

    Och så måste jag ju passa på att välkomna vår senaste medlem Lill3m4n också. Du får gärna berätta lite om din båt, vilket skick den befinner sig i och om du har några planer med din båt. Det är alltid roligt att höra vilka projekt andra har på gång, och om det går att dela erfarenheter. / Ziggalo
  11. ziggalo

    ny tråd :)

    Det låter som om du har en hel del att göra framöver, så skoj. Själv har jag ju ingen SS, så jag kan inte ge dig så speciellt bra råd, men vad det gäller Vattentank eller Trimplan, så hade jag försökt med trimplan först eftersom båten då är lättare. Men vad vet jag. Upplever du det som ett stort problem att båten är baktung? Hur fort går din båt förresten? Men en sådan stor motor på ett sådant litet skrov! Jag har aldrig sett en SS i verkligheten, så hur går en SS i lite högre sjö? Nyfiken / Ziggalo
  12. ziggalo

    ny tråd :)

    Välkommen Nikanor! Som är vår senaste medlem. Berätta gärna lite om din båt, vilket skick den befinner sig i och om du har några speciella planer med din båt. I denna lilla klubb finns det några som håller på att renovera sina Delta och några som bara kör (tror jag), själv håller jag alltid på med något till båten eftersom det är så kul, men tiden räcker inte riktigt till (det är tyvärr så mycket annat som måste göras). Boatnisse verkar inte ha samma tidsbrist som jag eftersom han lyckats totalrenovera sin båt till ett mycket fint skick. m.v.h / Ziggalo
  13. Jag är otroligt tacksam för att du förklarade så mycket och så bra. Jag tror mig nu förstå hur sickling går till. Nu måste jag bara hitta en bra sickel. Jag sökte på Sandvik´ s hemsida men fick ingen träff. Men jag hittar väl förhoppningsvis en bra Sickel med bra stålkvalité om jag letar lite (jag hoppas verkligen att detta inte är en utdöende produkt som slutat att tillverkas, som mycket annat bra, man blir nästan rädd ibland när man ser vilken utarmning det verkar vara i butikshyllorna på lite mer udda produkter, och ibland är produkterna inte ens udda, men säljs inte ändå). När du säger skaftet på ett stämjärn eller skruvmejsel så antar jag att du syftar på metall-skaftet mellan eggen och handtaget på dessa. När tid finnes så ska jag prova att sickla, och jag ska berätta hur det det går. Tusen tack! / Ziggalo
  14. Berätta gärna hur man gör när man siklar, i vilken vinkel håller man sikeln t.ex.? Hur ser Industrirakblad ut och var får man tag i dessa? Hur ser ytan ut direkt efter att man siklat på rätt sätt? Nyfiken som attan! Jag har själv provat med olika varianter av behandlingar, betsat först, oljat sedan, oljat först, betsat sedan etc. Provat olika oljor såsom Tungolja med balsamterpentin, eller rå linolja m.m., jag har även provat att först olja och sedan lacka ett lager, slipat och därefter betsat för att sedan fernissa ett antal lager. Jag är inte klar med mina tester, men hitills ligger Olja först, sedan betsa väldigt bra till måste jag säga. Men som sagt jag är mycket nyfiken på hur man siklar på ett korrekt sätt. / Ziggalo (Älskar Mahogny)
  15. ziggalo

    Delta 17 DC

    Nä, enkel resa ca 28-32 sjömil tror jag. Men det går som en dans med våra härliga båtar. Båten har inte gjort mig besviken ännu. Den går bättre och fortare än jag mindes från förra året. Det blir en rejäl skjuts när man gasar (mer behöver inte jag i alla fall), och den tar vågorna så fint (speciellt om man kör lite snabbare). Jag är såååå nöjd med båten! Himla fina (och vackra) båtar vi har! Båten har länge känts som en tyngd, när jag sett den ligga på tomten och skrika efter att jag ska rusta upp den och fixa en massa saker, men så fort den ligger i vattnet igen så ser jag den med andra ögon, den är fin! Provade idag att gasa ordentligt och trimma upp (lyfta) motorn, det gick fort och det blev en hög stråle efter båten/motorn, så den gick ruskigt bra. /Ziggalo
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy