Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tarchon

Delta 17 DC

Rekommendera Poster


Ok, båten är från -85, har precis varit ute och konstaterat att motorluckan inte är tät direkt pumpen fick arbeta ett tag inte så bra. Dax att skaffa bättre grejor att täcka med. Nåja ett jobb till att lägga till att göra listan. Har inget garage att ha båten för nuvarande, så renoveringen ligger i träda just nu. Längtar till våren.
Gott Nytt År! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej okej det är du nero men mitt namn har jag i kyryliska tecken om det är det du syftar på eller är det när jag skrivit till dig som det är detta?hehe okej mina fram stolar har dom nog bytt på senare tid.

 

hehe får se hur dte blir med soffan då smiley-wink.gif\ bruna? fin färg ;)

 

men min soffa verkar inte vara delad :o ? vad har du för hästar på din utombordare nero? min är på 175 men det åker nog troligtvis på nåt annat till sommaren, hehe jovisst min blir nog bara dyr att driva framåt 15.gif\

 

men jag har tänkt på min jag har en sjuhälsikes massa mätare på den och hastighets mätaren är i mph-km/h :S  bifogar bild på den ( titta på hur fult det är med galon det hade dom täckt över istället för trä, har tagit bort det så ska nog lacka upp det. 

 

 

// Wilhelm `wille` Elofsson

post-23377-1394234868,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, båten är från -85, har precis varit ute och konstaterat att motorluckan inte är tät direkt pumpen fick arbeta ett tag inte så bra. Dax att skaffa bättre grejor att täcka med. Nåja ett jobb till att lägga till att göra listan. Har inget garage att ha båten för nuvarande, så renoveringen ligger i träda just nu. Längtar till våren.

Gott Nytt År! 

hehe okej 85a? min är en 84 tror jag :) hehe tråkigt :( min lite jobb får man väl ha:P hehe min pappa har en verkstad där den står nu när jag renoverar den men annars får den nog stå i skjulet där den står vatten  och vindtät iallafall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt år, det känns inte som om våren närmar sig nu när snön kommit. nu ska soffan lämnas iväg för att kläs om, annars blir det nog bara glasfiber stoppning i sommar, vi har nog så vi klarar oss med renovering i år änndå. har bara en knop mätare och varv mätare i instrumenterings väg, så får det nog vara frmöver med. ska gå igenom motorn också det ser jag fram emot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt år, det känns inte som om våren närmar sig nu när snön kommit. nu ska soffan lämnas iväg för att kläs om, annars blir det nog bara glasfiber stoppning i sommar, vi har nog så vi klarar oss med renovering i år änndå. har bara en knop mätare och varv mätare i instrumenterings väg, så får det nog vara frmöver med. ska gå igenom motorn också det ser jag fram emot.

 

haha nee snarare på väg mot vinter... okej vad ska det bli för färg på den? vit? blå?  haha jovisst...  okej men tänkte när dom säger knop mätare mäter den knop eller? för min står i km/h och mph hitta nån på blocket det stog knop mätare men var likadan med miles per hour(mph) och kilometer per timme.(km/h är det så? hehe jovisst är dte kul att meka med motorer :P  always...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag är ny här på forumet och efterlyser lite info om delta ss. Jag håller på att sätta in en v8 i min delta. Skulle vilja veta hur orginal fram rutan såg ut (om dom en hade någon) Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nemen hejsan kul med nya medlemmar :D har en dc (daycruiser) så vet inte men kan du inte berätta lite om dig själv :P?

 själv har jag en 175hk  V6:a i min :D

har inte kört den än renoverar den nu men den  lär nog dricka bensin! :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog hade Delta SS en vindruta som orginal (tror jag). Det brukar finnas en del bilder på Blocket (fast just nu finns det inga) som visar en liten kraftigt svängd ruta. Vänta till framåt våren så dyker det nog upp bilder igen.

 

V8 på en så pass liten båt... det låter som om det kan bli väldigt spännande fartupplevelser. Berätta gärna vad du gör och även senare hur din båt går i sjön.

 

Boatnisse: Jag är även nyfiken på hur din båt kommer att bete sig i sjön. Min båt känns lite instabil i farter närmare 40 knop. Jag vet inte vad det beror på eller om jag kan göra något åt det. Förra ägaren sa att båten kommer upp för högt ur sjön och blir lite vinglig p.g.a det. Vet inte om det stämmer för jag har aldrig sett min båt utifrån i dom hastigheterna, jag har alltid stått vid ratten eller suttit bredvid, så jag vet faktiskt inte hur våra båtar ser ut att gå i sjön från utsidan. Jag har inte träffat på någon annan Delta 17 DC på sjön heller.

 

                       /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjena!

Tänkte ta lite bilder under byggets gång och lägga ut i min bod.

Vi höres senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha det är kul med bilder:P du får gärna säga till när du lägger in!

 

haha jag är också nyfiken på detta´ , hm... vi får väl se... såg förresten en delta 17 dc eller 2 fakktist härom dan en gul och en röd:P ,på blocket.

 oj v8, är det farsan som har bensin kontot då eller!? ;) dom dricker väl som sjutton..! men det blir nog häftigt åk ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har vårrustningen och förbättringen av båten satt igång!

Det är ju så skoj! Jag har redan ändrat placeringen av de främre stolarna (så att det ka bli mer utrymme mellan stolarna) och jag är på god väg att få till ett motor-ljuds-skydd också... jag är trött på att sitta å lyssna på motorvrålet.... ja, jag har en gammal högljudd utombordare. När detta är klart så ska jag bygga en borttagbar mellanstol (mellan de främre stolarna, så att dottern kan sitta mellan frun och mig när vi åker) Så att det bildas en soffa fram istället för två stolar.

Jag kan försäkra att det är otroligt skoj att jobba med detta. Jag tror att jag har kontrsuktionen klar för mig nu (i huvudet), det kommer att innebära lite plastning, men det är ju bara skoj. Jag tittade lite idag på att få bort alla gamla lager med bottenfärg, så att man får en ny slät fin yta att jobba vidare på. Men nu inser jag att det kommer att krävas ett enormt jobb, men jag misstänker att båten både kommer att gå fortare och dra mindre soppa, så jag tror att jag ska göra det ändå. Är det någon som har tips på hur man gör detta lättast? Jag har båten 15 meter från ytterdörren i år, så jag kan ju jobba på alla lediga stunder om jag vill och orkar.

 

Hur går det för er andra?

 

                      m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjabba!smiley-cool.gif\ hehe gött,jovisst jag har hållt på hela vintern:P får hoppas att din ide blir bra och lycka till med det! kul att man börjar skriva igen efter vinter dvalan själv har jag ju plastat färdigt för utombordaren :D och nu har jag fått på Epoxy färg (speciell grund) idag så nu är den senaps gul hela båten:P så nu blir det  till att slipa och på med topp lacken, ska se sen när jag fått borrat hålen till där bultarna ska sitta på akterspegeln till motorn så jag sedan ska hänga upp den på ställningen och se om v:6 an funkar ;) (vill inte hänga upp den innan för den väger ett par 100 kilo så får juh ta hjälp då) har juh aldrig kört den eller något och den har juh inte varit igång på några år. då jag köpte den nu i höstas och förra ägaren hade haft den på land i 6 år pga renovering men ej fått tid. 

 

Mvh: Wilhelm Elofsson :D

ps.jag kommer att dra ifrån er alla sen ;) ds.

 

Senast ändrad av boatnisse | 01 april 2007 | 23:23

post-23377-1394234993,0042_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

och en fråga! ? är Miles per hour MPH  och knop samma sak för det står mph på min :D /tack på förhand.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av boatnisse | 01 april 2007 | 23:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Miles per hour (mph) och knop är inte samma sak. 50 mph är samma sak som 43.4 knop. Men du lär nog köra ifrån mig som ingenting i alla fall, för jag har bara en rak 6:a på 115 hk. Men jag måste säga att det känns som om min max fart räcker, det är inte lätt att navigera i höga hastigheter. Men du måste skicka några bilder på din båtlack! Jag är mycket nyfiken. Och du måste även berätta hur din båt uppför sig i de högre farterna (när du väl fått i båten i sjön). Jag funderar mycket på om jag borde skaffa Trimplan eller ej till min båt. Är det någon som läser detta som har Trimplan på sin Delta 17 DC och kan berätta vad dessa tillför? Är det värt att satsa på detta eller ej? m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe det var som fan! min mätare visar juh mph och km/h så det blir juh å tänka på men va´ f*n med en miniräknare i handen så... sen vet jag juh att en knop är 1.852km. eller?

 

 

hehe jojo det lär jag säkert göra tur för dig att vi inte är i samma vatten smiley-wink.gif\

 

men va tusan med din 115:a hur mycket drar den om man säger att man bara ska åka runt i marchfart? (typ 30-40 knop?) för jag funderar bara på att göra i ordning båten sätta den i sjön och lägga motorn på annons ( den säljer mycket bättre om dom får köra den) och då tänkte jag byta in mig mot Mercury 90-115hk:are eller något i den stilen. för min dricker väl säkert en 25liter /timmen om man åker skidor eller liknande. 

 

jovisst åker till verkstan imorgon bitti igen och ska be pappa eller mamma påminna mig om att ta bilder på båten nu dels där jag plastat och på grundfärgen, har du msn?smiley-laughing.gif\  så kan jag skicka via det

 

jajamen dey ska jag göra :) jag har ju trimplan sen har jag ju också powertrim eller nåt (kommer inte ihåg vad det heter) på motorn också.

 

sen ser jag på motorn att den varit i saltvatten för det är salt(tror jag=vita små kulor) så jag behöver väl inte bekymra mig över packningar och impellrar och grejs. eller?

 

Senast ändrad av boatnisse | 02 april 2007 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag går i tankar om att köpa en delta 17. Finns det några kända fel som man ska se upp med och hur mycket soppa drar den med b20 innombordaren?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaadu... tror inte en volvo penta B20 drar så mycket... hehe inte lika mycket som min kómmer att dra iallafall :D:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligt finns inga kända fel, om du hittar något så vill jag också veta det. Alla båtar drar mycket soppa, men jag tror att just Delta 17 är ganska lättdriven om man jämför med många andra båtar, motorvarvet och farten man håller spelar nog också väldigt stor roll. Vad ska du använda din båt till?

 

                  m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att Delta 17 passar utmärkt för 2 vuxna (och 1-2 små barn), 4 vuxna är för mycket för denna båt, det går men är inte så roligt. Båten passar för nöjeskörning samt persontransport (med full packning). Som övernattningsbåt tror jag den passar mindre bra (jag har aldrig testat), min båt lutar tillräckligt mycket bakåt för att det ska bli obekvämt att sova i ett nedförslut gissar jag. Någon natt grejar man säkert men inte ute å semestra i tror jag. Båten går bra i sjön och klarar förvånansvärt stora vågor och vind.

 

               m.v.h / Ziggalo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tillägga att jag har en utombordare på min (115 hk) en B20 väger nog betydligt mer, så en sådan båt lutar nog ännu mer bakåt (om inte något ändrades på skrovet eller förpiken efter min årsmodell). Någon annan här som har annorlunda åsikt?

 

                     /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ioch med att jag aldrig provat min än så kan jag tyvärr ej ge åsikter om hur bra eller dålig den är i sjön.  men självklart varv och fart spelar roll om man kör i 30 knop eller tex 50 knop så är det juh det( inte för att jag tror att den skulle toppa 50 knop med en B20, bara 2-4 pers? tänker du på att det är trångt eller att den drar mycket soppa och går ostabillt/ orkar inte ? // Wille

 

ps. vore trevligare om andra medlemmar kunde vara lite mer engareade också! ds.

 

 

 

Senast ändrad av boatnisse | 11 april 2007 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag har mest tänkt båten för helgturer med tjejen. Eftersom jag planerar att vara ute ganska ofta så är det vikigt att den är relativt ekonomisk. Helst inte mer än 1l/distans vid marschfart. Jag är därför lite oroad för en gamal volvomotor =).
mvh Tomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej okej trevligt du :) hur långt é en distans förresten ? är det 1.852km?  jojo  men gamla motorer kan vara billiga och bra också :D21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker att det blir alldeles för trångt om man är fler än 2 vuxna i båten. Den går nog i stort sett lika fort och skillnad i soppaförbrukning har jag inte märkt. Att ta helgturer och bara åka lite för 2 pers är den perfekt. Jag har ingen erfarenhet av gamla inombordare, så där kan jag inte ge dig några råd.

 

     /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

a, jag tycker att det blir alldeles för trångt om man är fler än 2 vuxna i båten. Den går nog i stort sett lika fort och skillnad i soppaförbrukning har jag inte märkt. Att ta helgturer och bara åka lite för 2 pers är den perfekt. Jag har ingen erfarenhet av gamla inombordare, så där kan jag inte ge dig några råd.

 

hehe okej men vad jag räknar på min så skulle de  nog va 4 eller 3 ibak o 2 ifram :D hehe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, självklart så går det att vara fler än 2 vuxna, men det är inte så kul. Jag upplever det som trångt när vi är fler i båten, och om det är landkrabbor man har med sig så får man krypa upp i knät på dom för att kunna förtöja båten eller slänga i ankaret t.ex. Men den är perfekt när man är 2 pers! /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej okej... Hahah jovisst det är int kul och kliva på andra och behöva säga te hela tiden att dom ska flytta på sig eller något är väl kanske inte så kul ;)

 

Senast ändrad av boatnisse | 15 april 2007 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan grabbar :D nu har jag MÅLAT BÅTEN :D:D den blev jätte nice:D vit med lila pearl och blå undertill, gör ni för nåt roligt?, sjösätta till helgen?:P skickar en bild på båten som färdig mvh: Wilhelm.E

 

Senast ändrad av boatnisse | 24 april 2007 | 21:11

post-23377-1394235025,5403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...