Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tarchon

Delta 17 DC

Rekommendera Poster

Första gången jag skriver i Delta 17 Forum. Kul att vi nu är 3 stycken medlemmar. Anledningen till att jag skapade klubben var att jag var intresserad av att lära mig mer om Delta 17 samt utbyta lite erfarenhet och tips. Har ni sjösatt ännu? Jag sjösätter nästa vecka. Har varit tvungen att byta dyvika i akterspegeln eftersom den inte gick att skruva upp. Har ni någon uppfattning om hur många Delta det kan finnas ute i Sverige? Jag har bara stött på båten här på Maringuiden och aldrig sett någon live förutom min egen. Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå likasinnade. Kul att det finns ett forum för delta dc 17. Har en från 72 som tog sig ett dopp i havet för 6 år sen (på 6 meters djup..). Idioten som hade båten innan hade sågat ur akterspegeln, så vatten tog sig in den vägen. Efter det fick den en välbehövlig renovering invändigt, men motorn har väl milt sagt fungerat 'sådär'. Så nu har jag köpt upp mig till en 115 hk evinrude V4. Verkar krävas en del pyssel för å få på den, men inget som inte går att lösa. Vad tror ni om det? Såg att 'vukan' hängt på nån OMC-liknande motor på en fd innombordare (eget hopkok eller?)... Sen ska det byggas en stolpe i båten att fästa en wakeboardlina i (Deltan är super att åka wakeboard efter) Hur som helst, så kan jag meddela att jag sett delta's 3 ggr tidigare, senast en i Norrtälje för en månad sen, så det verkar ju finas några. Kör lugnt Anders 'baba' Zeberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite Delta-aktivitet. Min går för närvarande finfint. Har en B20 med två förgasare (ca 130 hk). Är dock lite bekymrad eftersom att det läcker in vatten som samlar sig i motorrummet. Som tur bara små mängder. Det kommer inte från motorn eller drevet. Jag får ta mig en grundlig översyn när jag tar upp den i höst. Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är en 85 hästars johnson som är påhängd. Som sagt, konverterad från inombordare men ej utav oss (jag och farsan) utan av tidigare ägare, det vi planerar att göra nästa vinter är att kapa fästet lite för att få in motorn 10-15 cm närmare båten. Båten ligger vid Huddinge båtklubb (intill slagsta marina) och vi brukar åka ut och fiska där runt. båten är för övrigt underbar att köra, går mjukt i vattnet och gör 30 knop. I princip det enda jag vet om modellen är att den vunnit roslagsloppet och det kan jag förstå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, aktiva medlemmar också. Kul :-) På tal om roslagsloppet så sa förra ägaren att min båt hade gått ett roslagslopp, men han visste inte hur det hade gått. Men jag tror den är på tog för tung för att göra nåt vidare resultat. Ska försöka få fram en bild på min båt. Den blev omlackerad av nån kille som lackade bilar, och använde min båt som experimentobjekt. Så hela båten är 'marmorerad'. Ser ok ut på ovandelen, men sidan blev inge vidare, så den måste lackeras om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten Marcus...Läckage i båten... låter inge vidare. Har du koll på att din nya dyvika är tät? Kan meddela att det som fick min båt att sjunka var ett läckage som bara släppte in vatten droppvis. Men som dom säger, många droppar få... (eller var det bäckar dom kallade det? :roll: ) Inge kul att hitta sin båt sjunken. Kan meddela att en sjungen delta får fören att fungera som ett flöte (motorn tynger ner aktern, så förens luft stannar kvar), så hela båten ligger å guppar med ca 40 cm av fören ovan ytan... Hitta felet å täta innan den behöver en totalrenovering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om läckage...jag märkte i dag att min sjövattenpump läckte....det droppade helatiden....så nu ska jag packa om den och byta lager för dom var det inte mycket kvar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som sagt. Täta utav helsike så båten inte sjunker. Jag har för övrigt kommit fram till att jag är den enda här som har en 'utombordarversion' av delta dc... Känner mig lite ensam. Én konstig sak är att innombordarversionen verkar vara klassad för att ha 135 hk, men utombordaren bara 85 (men man kan ju göra som jag och hänga på en större än vad den är klassad för) :-) Vad har era för maxfart? min gjorde 32 knop med min gammla 85 hk. Har inte hunnit prova med min nya 115 hästars än (fick ihop det i helgen, men hade inte tid att prova :-/ )

post-12761-1394234446,4535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gör max 33knop med 2st i. Är det någon utav er som har någon bild på hur dynorna ser ut under däck? Jag fick inte med några så det skulle vara bra om det gick att få tag på någon bild så jag vet hur det ska se ut. Mvh. Patrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynorna är nog lite knepiga att meka ihop själv (om man inte är skräddare förståss...) Jag har inga bilder på dom men knåpade ihop en (skit)bild i paint... Ska vara 3 dynor och dom 2 stora ska vara 'fasade' efter skrovet i ytterkant och den lilla ska vara lika stor som luckan i durken precis där man går in. Han som fixade mina tog mina gammla som mall, men det kan ju vara lite knepigt för dej som inte har några 15.gif . Har du vägarna förbi Norrtälje eller stockholm kanske jag kan visa...8.gif

Lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  på Er Deltadiggare!  Kan berätta att jag har en del  Deltaformar liggandes  som jag kommer att göra mej av med troligtvis sent i höst. Håller för närvarande på att plasta upp en styrpulpetare en variant som jag tog fram för ett antal år sedan. Snart klar. Därefter ska jag plasta upp delarna till ytterligare en  nu i höst om jag hinner  varefter jag säljer bort formarna. Det har byggts Deltor både här i Roslagen och nere i Trosa under årens lopp så det finns en hel del av  dom på den här delen av ostkusten och det är ju inte så underligt för det är en härlig båt att köra.  Med Deltahälsningar, gunnaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gör ca 35 knop vid gynsamma förhållanden. Jag ska ut med båten i helgen så jag ska passa på att ta något foto på dynorna.

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som denna klubb börjat vakna upp ur dvalan...  1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....det är ingen som har gamla dynor att sälja? Baba: Vad fick du ge för dom nya dynorna?

 

Mvh. Patrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina gammla dynor blev indränkta i bensin när båthelsiket sjönk, så dom är på sopen... Dessvärre vet jag inte vad det kostade, för försäkringsbolaget tog hand om alltihopa...

35 knop... ska bli jäkligt kul att se vad min kan komma upp i med nästan 40% mer kraft. Återkommer om det när jag testat 2.gif 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta de där fotona på dynorna den här helgen istället. Det blev motorstopp förr helgen och bogsering till hamn och en massa strul. Bensinpumpen krånglade men den är bytt nu. Ska snart ta upp båten för att kolla upp läckaget.. Vill ju inte att båten hamnar på botten.

 

Var ligger ni någonstans. Jag ligger på KBK (Kungsholmen i Stockholm). Det blir mest turer i Mälaren, men ibland även ut i skärgården.

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller till i Norrtälje just nu, men letar något ställe i stockholmstrakterna att ställa båten (har den på släp och sjösätter när det är dags för en tur). Har inte haft båten i vattnet på 3 år, så jag premiäråkte i veckan som va, med min nya motor. Tyvärr verkar det vara nåt skit i logg-slangen, så jag fick inte reda på hur fort den går 3.gif

Ska låna en GPS så jag får reda på det nästa gång...

Man kanske skulle få till en Deltaträff nån gång i framtiden... Verkar som dom flesta finns i Stockholmstrakterna (utom snowbiz, du får komma hit med trailer8.gif)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans

Hej,

Har f.n. ej tid att engagera mig i en Delta 17-klubb men kan ju alltid dela med mig av lite info jag har.

Delta 17 ritades av Sigurd Isaksson. Han ritade även Delta SS som var en tävlingsbåt. Hade själv tidiagre en sådan med en Volvo B18 och mkt häftiga förgasare. Den gick som ett spjut.

Delta 17 finns det nog ganska många av, Särskilt i Sthlms-trakten. Min bror hade tidgare en och jag har en som f.n. står i skogen (tidsbrist) med en 175 hästars V6 Mercury.

Delta 17 förlängdes (till 6 m, tror jag) av ett varv på Vätö eller Väddö och användes i racing under namnet Arrow. Numera säljs en styrpulpet av varvet under namnet Arrow 510 och det är nog ett Delta 17 skrov.

Hans

Blidö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Delta 17 tillverkades bl.a på Väddö. Där gjordes en förlängnig av skrovet varvid Arrow 630 skapades. Flera av deras båtar har haft namnet Arrow utan att för den skull ha med Deltan att göra. Formarna till Delta 17 köptes av mej för flera år sedan - DC och HT-utförande. För några år sedan  formade jag till en styrpulpetvariant som jag gjort några stycken av. Håller f.n på med en åt mej själv. Samtliga formar sålde jag faktiskt i går på grund  av ålder och flera egna halvfärdiga  både trä och plastprojekt. Kommer att hålla kontakt med köparen som säkert kommer att skapa något intressant  av det hela framöver. Med Deltahälsningar gunnaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per Zetterman

Hallå!

Är en nybliven ägare av en Delta 17 -77 med en VP130.Är mycket nöjd med båten än så länge. Har några frågor. Min båt är vänster styrd eller barbord styrd dom felsta bilder jag har sett på delta 17 sitter rattan på styrbord sida som det ska vara är detta orginal? sen är vindrutan om byggd på min iallafall om man jämför med andra bilder, min är lite mer uppotstående vilket gör att den får ett lite äldre stuk spelar väl ingen större roll men det vore kul att få tag i orginal rutram, någon som har eller vet vart man kan få tag i? Kul med en klubb för delta 17 diggare Tacksam för svar / Pera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller på och ska bygga en ny bensintank i 2mm rf plåt till min delta.... den som sitter i nu är en Volvo tank på 40 liter. Jag har läst att dom flesta har en tank på 100 liter...stämmer det? Och vart sitter tanken orginal...är det i mitten av båten?

Tacksam för svar och gärna någon bild.

Mvh. Patrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har för mig att den tanken var på ca 90 liter. på min båt sitter den under golvet mellan stolarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vukan


Hallå!

Intressant med tillverkning av bensintank!

 

Tanken som sitter i min båt nu är en glasfibertank som verkar vara platsbyggd, den sitter i fören under kojerna. (Min Delta är en gammal 70-talare.) Jag är lite tveksam till denna lösning och funderar på att byta tanken till RF eller plasttank, typ Plastimo.

Snowbiz- Tillverkar du tanken själv, eller har du någon bra kontakt som tillverkar åt dig?

Vukan- Är det någon standardlösning för Delta? Eller har du tillverkat och placerat den där den sitter (under golvet mellan stolarna) själv? 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tanken satt där när jag köpte båten. det verkar finnas ganska mycket plats under golvet, vad har du där då? förvaringsutrymme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga luckor som går att öppna, men det finns hål som man kan kika ner i samt mäta. Tror att dessa gått att öppna förr? Väldigt lågt utrymme, ca 20 cm i mitten. Dessutom sitter det skott/tvärbalkar ganska tätt, ca 60 cm, så det verkar inte finnas plats där för någon enkel tank tyvär. Jag kör nog med befintlig tank denna sesång och ser hur det funkar. Sedan om jag byter tank beställer jag nog rf plåt efter mall och tigar ihop denna själv.

Mvh hp3n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kommer att tillverka en själv. Jag jobbar på en industri så jag har tillgång till allt som behövs. Jag ska ut till båten nu i helgen och göra en ritning och räkna ut hur mycket tanken kommer att rymma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intessant!

Om du har tid och lust skulle det vara intessant att se bilder på hur din båt ser ut där du skall placera tanken, och även hur tanken ser ut. Man kanske får någon ny ide för placering och utformnig av framtida rostfri tank?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tyvärr så har jag lagt bygget på is, eftersom att jag inte tyckte att det fanns tillräckligt med plats för en större tank så jag får köra med min 40liters tank :(


Mvh. Snowbiz.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är nybliven ägare till en Delta 17 DC från 70-talet. I min båt sitter en rostfri tank på 95 liter. Den sitter längst bak i aktern, jag har alltså en utombordare. Min båt är i slitet orginal-skick, så jag ska sätta igång och piffa till båten så gott det går invändigt. Är det någon av er andra som har varit i denna situation? Vad har ni i så fall gjort under er renovering av båten? Tips och synpunkter?

 

                      m.v.h / Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...