Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Slowrider

Ihop och utfällbar solpanel

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Jag är ute efter en lösning för solpanel till vår Fjord 900 Dolphin. Jag vill ha solpanel men hittar ingen fiffig plats att sätta den på. Jag vill inte ha en vinge på pulpit, inte klistra något på fördäck, ingen innanför rutan pga effektförlusten, helst inte något man måste mecka upp och ner heller som måste stuvas undan.

När jag tänkt på detta kom jag att tänka på att en ihop och utfällbar monterad på targan vore perfekt. Man fäller ut den i hamn och ihop den när man transporterar sig. Den behöver klara kylen samt lite laddning även om det inte är full sol mitt på dagen.

Någon som sett något liknande eller för all del har andra idéer?

Bifogar en VÄLDIGT enkel skiss :-)

post-100135-0-93311600-1482508264_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke som skulle vara perfekt för många, framförallt motorbåtar, som bara behöver solpanelerna när man ligger still. Konstigt att det inte finns några färdiga lösningar.

För att få en stabil konstruktion tror jag det ska vara en teleskopisk lösning. Det finns paneler på 50W som är 120x28cm. Tre sådan ger 50W eller 600Wh per dygn, det brukar räcka  bra för en kyl. Indraget, 28 cm, utskjutet, 84 cm vilket man borde klara utan extra stag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns vikbara solceller, men de är nästan uteslutande infästa i "tyg".
Bildgoogla på vikbar solpanel så ser du vad jag menar.
Dessa är avsedda att vika ihop och stuva undan när de inte används.

Jag tror det bästa för dig är att göra en egen lösning av två stycken 50 W paneler.
Hopfällt mått blir ca. 50 x 80 cm.

Hittade 45 W paneler på SeaSea med måtten ca. 100 x 35 cm. 650:- kr/st.
Två sådana kanse passar bättre eftersom du ritat ett långsmalt förslag.

100 W räcker till det du beskriver.

Tillägg:

Var lite seg att trycka på skicka, men håller med om att 150 W kanske är mera lagom.

3 x 45/50 eller 2 x 80, det vom ger den smidigaste lösningen.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en med i husbilen 100w den är som en koffert med inbyggd regulator funkar klockrent,levererar runt 8-9 amp.

Ska se om jag har nån bild

post-110064-0-47951100-1482517505_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Så 150w är vad man bör sikta på, då vet jag iaf lite mer.

Det är ju inte bara att de ska vara ihop och utfällbara, de ska ju kunna fästas på ett stag eller liknande på targan också och kunna riktas.

Blir väldigt avundsjuk när jag ser filmer från satelliter som när de kommit i omloppsbana vecklar ut sina solpaneler från ingenstans:-)

Hoppas hitta en solpaneltillverkare att prata med på Båtmässan i februari.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

100W räcker nog men med 150W så är du på den säkra sidan. Du behöver inte rikta, den vinsten är väldigt liten. En horisontell panel ger fullt tillräckligt.

Det bästa är nog tunna paneler som man kan beställa måttanpassat. De blir max 10 mm tjocka med en stabil plåt. Om bredden kan vara typ 2 meter så skulle kanske 17 cm räcka på andra ledden. Det borde kunna sitta permanent på targabågen och alltså alltid ge 50W. Utdragen, ca 51 cm och 150W.

Eller kanske någon variant på biminitopp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...