Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
neubert

Blackjack

Rekommendera Poster

Hej!

 

En dum fråga... Blackjacken i nya båten droppar lite och ska fixas inför våren. Byter man den eller renoverar man den? Dvs. är det delar/packningar i den som byts eller köper man en ny?

 

Har aldrig haft en sådan axeltätning så därav frågan!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du måste byta hela. Det är viktigt att smörja före sjösättning, kan göras enkelt genom att fylla lite vattenbeständigt fett i ett sugrör och trycka in mellan Black Jacken och axeln och sedan pressa ut. Minst lika viktig är att klämma på Black Jacken efter du sjösatt så att luften kommer och tills det kommer vatten för smörjning och kylning

.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör också kolla att motorn är uppriktad mot axeln. Det vill säga att axeln är centrerad i hylsröret, och att flänsarna är parallella. Om motorn hänger i axeln, kommer nog den nya tätningen också att läcka. Det finns en variant av Black Jack som har ett smörjhål och en vattenanslutning som gör det lättare att smörja den, och att man inte behöver lufta den. Säljs bland andra av Rodahl marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte och monterade denna blackjack med avluftning och den gamla var riktigt sliten invändigt jämfört med den nya. Vill bara dubbelkolla då jag läste någonstans att man skulle välja denna dels för att smörjningen blir lättare och att man slipper pressa ur luften då man har slangen ansluten på nippeln som går över vattenlinjen. Tänkte mest på sistnämnda ifall man skulle glömma så man torrkör... 

 

Kruxet är att det i manualen som följer med står att man ska göra samma procedur som om man hade en utan avluftning. Jag tror det bara är ett standardpapper på eng/sve som följer med båda modellerna men vet inte helt säkert...

 

Så... Måste jag pressa ur luften eller slipper jag det med denna variant??

/N

post-90883-0-71102700-1485715951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid proppaxelbyte, byttes även "Black Jacken" fast den var felfri.

Den "gamla" fick sitta kvar på axeln och får "snurra i tome".

Havererar den "nya",  bara skära loss och återmontera den gamla. -;)

Eller så monteras tvenne nya på axeln, och  en för kommande behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid proppaxelbyte, byttes även "Black Jacken" fast den var felfri.

Den "gamla" fick sitta kvar på axeln och får "snurra i tome".

Havererar den "nya",  bara skära loss och återmontera den gamla. - ;)

Eller så monteras tvenne nya på axeln, och  en för kommande behov.

Om Black-Jack är så dålig att man måste montera två, skulle jag välja något annat system!

Vilket jag också gjorde för ca 30 år sedan och 5000 gångtimmar sen. Jag valde klassikern med fettkopp och grafitgarn. Det har krävts 1 justering av grafitgarnet (åtdragning) på 30 år och 4-5 vridningar på fettkoppen varje år. Det tycker jag är överkomligt för att veta att saker funkar under så lång tid.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Rascals inlägg.

förut hade jag en Vega, den hade som original en packbox med fettkopp och garn. Det pratades och ansågs att det var en svag punkt på Vega att packboxen måste bytas efter att den börjat läcka, detta inträffade efter ca. 40 år.

Jag tänker ofta, tänk om bilar fungerade lika bra, att det ansågs vara en svag punkt om en del gick sönder efter 40 år!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Rascals inlägg.

förut hade jag en Vega, den hade som original en packbox med fettkopp och garn. Det pratades och ansågs att det var en svag punkt på Vega att packboxen måste bytas efter att den börjat läcka, detta inträffade efter ca. 40 år.

Jag tänker ofta, tänk om bilar fungerade lika bra, att det ansågs vara en svag punkt om en del gick sönder efter 40 år!!

Det kanske var den svagaste punkten på en Vega??!  Resten var ännu bättre.

Själv fortsätter jag att testa hur länge min packbox kommer att hänga med, inget tyder på problem.

Vad gäller underhållskostnader så fick jag med en påbörjad fettburk när jag köpte båten 1982 och den är fortfarande inte slut. Jag återkommer med redovisning. Om inte burken överlever mig. :)

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara ställa mig i ledet och hylla en glandtätning, en väl justerad glandtätning som får lite fett ibland håller utan tvekan en mansålder.

 

Haken är att ingen vill justera något längre.

 

Även Blackjac fodrar lite underhåll, en klick fett och luftning en gång om året.

 

Dessutom påverkar dålig uppriktning av motorn tätningen negativt, men det delar den med de flesta tätningar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...