Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
hbengtsson

Omdöme, polermaskin

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa ny polermaskin i vinter och jobba upp strålglans i gelcoaten. Har fastnat för en modell från Rupes (BigFoot). Den verkar vettig i storlek och vikt och är tydligen lättarbetad.

 

Det är dock en oscilerande maskin men enligt uppgift (från återsäljaren förstås) så passar den lika bra på gelcoat som billack.

 

Någon som har erfarenhet av denna typ av polermaskiner på båt/gelcoat? Eller är det bara all-in på roterande maskin som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat Rupes BigFoot men har 20 års erfarenhet av polering. Jag har provat några oscillerande polermaskiner under åren och gillar det inte. Fungerar gör det men den tar garanterat sämre än en roterande och jag saknar precision. Gelcoat eller Polyuretan (billack) spelar ingen roll. Som jag ser det är fördelen att risken för fastbränning är minimal.

Jag ser nackdelen med att den skakar och vibrationsskador som följd större än fördelarna. 

Jag kollade upp när de jämför på tuben och det där med polerrosor beror enbart på att de inte vill få det bra. Jag har polerat 1000tals bilar, även svarta helt utan rosor. Jag har en vanlig Julamaskin för några hundringar och den duger utmärkt för att polera lite egna grejor. Det viktiga är att ha bra polermedel och paddar. Skulle jag polera varje dag skulle nog en Festol eller Flex var förstavalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har rupes 15 och 21 bägge dessa fungera utmärkt på gelcoat. Den maskinen arbeta helt utan tryck använder sig bara av maskinens vikt. Kan vara lite svårt att köra intill lister när nan är ovan men man lär sig.

Kan man köra en rupes och har rött medel och trissor så plockar den repor lika snabbt som en roterande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Rupes 15 som fungerar alldeles utmärkt. Vibrerar betydligt mindre än De andra jag har provat. Har även roterande Flex för lite grövre repor etc, men som helhetsmaskin skulle jag rekommendera Rupes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall polera en matt oxiderad båt så krävs det att få upp lite värme för att få den riktigt bra. Det får man omöjligt med en oscillerande maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall polera en matt oxiderad båt så krävs det att få upp lite värme för att få den riktigt bra. Det får man omöjligt med en oscillerande maskin

Jodå inga som helst problem om har rätt medel och trissor. har polerat en del matta båtar. förra hösten polerade jag min misil och den va lika blank vid upptagningen ett år senare. Gjorde vid en wellcraft i våras som va riktigt matt det blåa va nästan vitt. Denna va lika fin som vid sjösättningen.

Redigerad av sventable

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...