Jump to content
Thursday 21 January 2021
trucker1

Renovering av en gammal Silverline

Recommended Posts

Några lediga dagar och inget på agendan då påbörjas målning av motor,lägger 2 feta svängar.

 

20180807_130551.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såja nu börjar det likna båt igen,1år och 10 månader har Towern hängt i stödet.

Fast jag har väl kunnat valt en svalare dag för påhängning 30,5 grader hela jag dröp av svett men det var det värt.

Känns skitbra när bitarna faller på plats.

20180808_144738.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för lack du använt dig av på skrovet samt motorn?

Jag själv är i svängarna att renovera min båt, behöver slipa och lacka om både båt och drev. Är inte så hundra på hur jag ska gå tillväga från slipning till färdig lackning, men lär mig gärna och din sida gav mig en hel del hopp om att.

Har kollat igenom de mesta av sidorna och ditt projekt är väldigt intressant att följa.

Kan säkert ha missat om du nämnt tidigare vad det är för färg du använder dig av. Såg att du länkade till http://de-ijssel-coatings.se :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jag har använt de ijissel på både båt och motor.Motorn grundade jag med en etsande bilgrund för alu.Båten är rullad o motorn sprutad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Underbart med den motorn på den båten!

jätteroligt att följa tråden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Mange249:

Glöm inte film när du startar motorn! Vilken årsmodell är det på din?:)

Klart det blir film,min är en sen 85a strax innan motornr fick en 0 o början,så min börjar på 66.

Som du ser i listan (kan inte garantera att allt är rätt) så fanns det bara 115 på slutet,det är ju egentligen en 150 enligt gamla vevaxeleffekten.

 

Monterad i USA

Effekt hpModellCyl.antalSnr StartSnr SlutTillv.ÅrLand

80800 (R6)6-cyl255900127864621969USA

80800 (R6)6-cyl278646329910331970USA

80800 (R6)6-cyl299103431862821971USA

80800 (R6)6-cyl318628334939121972USA

85850 (R6)6-cyl146099916488871963USA

85850 (R6)6-cyl164888817668231964USA

909006-cyl175544418697751965USA

909006-cyl484530151603231978USA

9090 (R6)6-cyl516032452995051979USA

9090 (R6)6-cyl529950655946561980USA

9090 (R6)6-cyl559465759963891981USA

9090 (R6)6-cyl599639062468561982USA

9090 (R6)6-cyl624685664361221983USA

9090 (R6)6-cyl643612366231501984USA

9090 (R6)6-cyl66231510A9024351985USA

9090 (R6)6-cyl0A9024360B1100531986USA

9090 (R6)6-cyl0B110054-1987USA

959506-cyl186977620972791966USA

959506-cyl209728023185851967USA

10010006-cyl151838416650011963USA

10010006-cyl166500217554581964USA

10010006-cyl175545923185851965USA

1001000SS6-cyl231858624846321968USA

1001000SS6-cyl248463328360181969USA

11011006-cyl187020420976841966USA

11011006-cyl209768523149551967USA

1151156-cyl560096756009661980USA

1151156-cyl560096760068331981USA

1151156-cyl600683462629601982USA

1151156-cyl626296164401821983USA

1151156-cyl644018366301701984USA

1151156-cyl66301710A9077761985USA

1151156-cyl0A9077770B1100531986USA

1151156-cyl0B1100540B2392411987USA

1151156-cyl0B2392420C0999991988USA

11511506-cyl283601930230851970USA

11511506-cyl302308632704791971USA

11511506-cyl327048035254401972USA

11511506-cyl352544137610341973USA

11511506-cyl376103541126341974USA

11511506-cyl411263543107841975USA

11511506-cyl431078545679511976USA

11511506-cyl456795248551521977USA

1151150/1156-cyl485515351685731978USA

1151150/1156-cyl516857456009661979USA

12512506-cyl231495625362091968USA

12512506-cyl253621028393681969USA

13513506-cyl283936930360651970USA

13513506-cyl303606632704791971USA

13513506-cyl327048032932331972USA

13513506-cyl3761035-1974USA

13513506-cyl411263543107841975USA

13513506-cyl431078548551521976USA

13513506-cyl4855153-1978USA

1401406-cyl562510856251071980USA

1401406-cyl5625108-1981USA

14014006-cyl329323435028051972USA

1401400/1406-cyl486567851897871978USA

1401400/1406-cyl518978856251071979USA

15015006-cyl350280637526191973USA

15015006-cyl375262041214341974USA

15015006-cyl412143543198791975USA

15015006-cyl431988046020111976USA

15015006-cyl460201248686471977USA

1501500XS6-cyl486864853276621978USA

 

Samt lite propellerinfo från en katalog anno 1984

 

20180814_144433.jpg

20180819_092259.jpg

Edited by trucker1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp nu var det dags för en snabbstart,kommer att renovera soppapump samt gå igenom gasarna sedan men alltid skönt att känna in läget innan.Sorry för skakig bild men gåshuden är kvar än,love this engine

https://youtu.be/Yxf5QlTjlDM

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för några bilder på "landkrabban"

Växelhuset är genomgånget och har fått 2 svängar med Standox ep grund samt ett lager svart lack,lag mest denna för att upptäcka defekter.

 

Sedan har jag börjat på med ekolodsmonteringen,detta har legat i kartongen sen det var nytt o det är ju några år sedan.Men ser att jag saknar fart o tempgivare,har iofrs gpsfart men skulle gärna ha en tempgivare så är det nån som sitter på en  730000-1 till ett Humminbird 596 så blir jag glad.

 

Ja just har även monterat psi mätaren till raksexan

20180910_124540.jpg

20180910_124410.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör hårt nu! Jag vill se motorn färdig och en längre start med kylning och allt!:)

 

Det är bara det roliga kvar. Återmontering av nya delar är bland det bästa som finns i båthobbyn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är lite andra projekt ivägen nu men växelhuset är på plats och motorn är hissad ca 3tum kommer nog göra bra skillnad på farten.Kavplattan ligger nu 15mm över botten så jag tror att ytterligare hissning funkar.

Midjekåpan har fått färg och det var sista som lackades,skönt

 

Sen måste en mer slimmad zinkfena handlas jag kan inte släpa denna broms i vattnet när knopen ska jagas,förslag på det,,,,

20180918_105422.jpg

20180918_105515.jpg

20180923_164907.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till min Murkla (200hk V6) fanns anodplatta utan fena, kanske finns till din motor också? Den du har nu ser ju verkligen ut som den är gjord för att bromsa farten:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hämtat ut en givare till mitt Humminbird så då kan man stryka den från listan.

Köptes i US för 300:- lika produkt kostar runt 1tusing här  hhmm

Hade tänkt gjort ett ryck idag med båten men då nattens körning o lossning-lastning var lite tung så hoppar jag nog detta.

20180928_131004.jpg

20180928_053721.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En trevlig nyhet är att jag fått kontakt med föregående ägaren av båten .🙂

Trevligt med info samt att båten får en historia.

Hemmahamn Stegeborgs båtklubb

Ägare 1 född 1926 hade båten från 1977-1995

Ägare 2 Köpte den 1995 i Norrköping och då hade den legat på land ett bra tag samt motorn var i princip okörd 85/86a.Båten såldes till Kisa runt 2013-14 men låg då på land mest.

2016 köpte jag båten och på den vägen är det.

 

Har nu även börjat grubbla på ett värde på båten vad tror panelen om försäkringsvärde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-09-23 vid 17:04 skrev trucker1:

Är lite andra projekt ivägen nu men växelhuset är på plats och motorn är hissad ca 3tum kommer nog göra bra skillnad på farten.Kavplattan ligger nu 15mm över botten så jag tror att ytterligare hissning funkar.

Midjekåpan har fått färg och det var sista som lackades,skönt

 

Sen måste en mer slimmad zinkfena handlas jag kan inte släpa denna broms i vattnet när knopen ska jagas,förslag på det,,,,

20180918_105422.jpg

20180918_105515.jpg

20180923_164907.jpg

Vinkelslip borde kunna strömlinjeforma anoden. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

båten blir ju som ny,eller bättre,kolla utomlands vad priset är på denna typ av båt,finns väl inte mycket i Sverige att jämföra med,försäkringsvärdet kan du nog få fram då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror du kan prata direkt med försäkringsbolagen angående värdering.De ville komma och titta på båten en gång för mig men i ditt fall finns ju all dokumentation här i tråden!Premien följer värdet o de vet att man kanske är försiktigare med grejorna efter ett sånt här jobb.Fått igång Murklan nu?//Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag blir alldeles trött av att följa tråden, mycket imponerande arbete att följa.

 

Pantaenius försäkrar båten till överenskommet värde och skadereglerar utan åldersavdrag. Det gäller "bara" att komma överens om värdet.

 

Veteranbåtsföreningen kanske kan ge råd och tips om försäkringar liksom andra föreningar som ägnar sig åt äldre båtar.

 

Hoppas försäkringsfrågan löser sig på något bra vis, men framför allt hoppas jag att du inte kommer att ha någon glädje av en försäkring...

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎09‎-‎30 vid 08:48 skrev karluno:

båten blir ju som ny,eller bättre,kolla utomlands vad priset är på denna typ av båt,finns väl inte mycket i Sverige att jämföra med,försäkringsvärdet kan du nog få fram då.

Har kollat runt lite men oftast är dom man hittar är vrak,pratat med LF och där tyckte man att jag själv bestämmer värdet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Brawn:

Jag tror du kan prata direkt med försäkringsbolagen angående värdering.De ville komma och titta på båten en gång för mig men i ditt fall finns ju all dokumentation här i tråden!Premien följer värdet o de vet att man kanske är försiktigare med grejorna efter ett sånt här jobb.Fått igång Murklan nu?//Thomas

Har bollat lite mer med LF och jag sätter nog ett värde på 150

Murklan går men hade tänkt kört den lite mer med vatten o allt,det kommer om inte nu så till våren🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Mackey:

Jag blir alldeles trött av att följa tråden, mycket imponerande arbete att följa.

 

Pantaenius försäkrar båten till överenskommet värde och skadereglerar utan åldersavdrag. Det gäller "bara" att komma överens om värdet.

 

Veteranbåtsföreningen kanske kan ge råd och tips om försäkringar liksom andra föreningar som ägnar sig åt äldre båtar.

 

Hoppas försäkringsfrågan löser sig på något bra vis, men framför allt hoppas jag att du inte kommer att ha någon glädje av en försäkring...

 

Mackey

Ska ringa och höra

Det är lite lättare på bilsidan där jag har både MHRF samt LF veteranförsäkring,men jag luskar vidare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit lite stiltje med båten nu,bla fick jag Mariner decaler till motorn men nya är på väg så är det nån som behöver Mariner så finns det.

Sedan fick jag för mig att bygga carport i snöstormen,kan inte ha husbilen under bar himmel,

Så hoppas på några fina dagar så stommen samt spånt kan knackas upp.

20181027_153631.jpg

20181027_160151.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ett tag sen nu,carporten får nu vila till våren då det är lite för bistert att lägga papp.Hoppas pressarna sitter kvar i vinter.

Så idag blev det lite meck med Silvern

Sågade till två klossar från en spillbit av ek dessa blir bra för givarna,limmade dessa med epoxy och efter 1 timme så var det bara att borra dit givarna.

Sedan var det dags att fylla styrsystemet vilket gick finfint så nu kan man gira med landkrabban.

20181127_125545.jpg

20181127_092343.jpg

20181127_101136.jpg

20181127_115039.jpg

20181127_115107.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft dåligt med tid till båten men idag så började jag att putsa till badbryggan.

Jag kommer att köra med "mono" nu då jag inte har plats med hjälpmotorn annars,den blir även uppfällbar då den har en förmåga att vara ivägen ibland.Får klura lite på anslaget till nedre benet.

20181209_141659.jpg

20181209_141711.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är badbryggan klar och med tanke på att den såg ut som skrot så blev resultatet helt ok.

Monterade även dit två dragöglor ifall man vill släpa på nåt skojj.

Nu börjar aktern bli klar så jag tänkte sätta dit bakstolarna men hittar inte på gångjärnen,kanske dom åkte med i soporna.Blir till att köpa nya.

20181210_112716.jpg

20181210_121616.jpg

20181210_162740.jpg

Edited by trucker1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smart att göra badbryggan uppfällbar när den hamnar så lågt.Snygga jobb som vanligt.Skoj att du är igång igen.//Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎12‎-‎12 vid 05:59 skrev Brawn:

Smart att göra badbryggan uppfällbar när den hamnar så lågt.Snygga jobb som vanligt.Skoj att du är igång igen.//Thomas

Tackar

Nu har turen kommit till kapellet,bågar o fästen blir nytt det sitter 19mm där idag o detta blir nog svårt att hitta.Frågan är ju om man direkt ska gå på 25mm eller kliva ner till 18mm men då är det nog svårbockat då innerdia är 13mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy