Gå till innehåll
tisdag 21 november 2017
trucker1

Renovering av en gammal Silverline

Rekommendera Poster

Hej ny här men har haft båtar i snart 40år,byggde min första redan som 14åring en Weedo GT :)

 

Historia:Var på jakt efter en Mercury raksexa (Tower of Power) och hittade en av dom senare årgångarna i höstas,dock följde det med en båt på köpet och det var väl där nånstans det spårade ur.

Båten är en Silverline 19V Nuntucket från 1977,handbyggd i Minnesota med ett skrov ritat av Jim Wynne helt underbar båt,tog beslut att fixa denna båt som inte sett så mycket kärlek på slutet.

Är du känslig för hur en båt kan ruttna? fast den är byggd i plast är detta inget för dig,eller om du undrar om din egen båt är rutten under durken så sluta titta nu.
Tro mig det är många båtar som är slut utan att ägaren vet om det ,,,

Tja då kör vi med part 1


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget dåligt projekt, bra dokumenterat med film. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat ett sätt att slipa glasfiber utan att det dammar så hysteriskt:

Multiverktyg (Fein, Bosch, Cotec... det är bara att välja prisklass)

Trekantsrasp som är hårdmetallbelagd. Fanns prisvärd hos Jula tidigare men verkar inte finnas i sortimentet hos dem numera. Finns Fein, Bosch m.fl. som har kvar dem i sortimentet.

 

Genom att verktyget occilerar så kastar det inte iväg slipdammet. Hårdmetallraspen har skapligt lång livslängd och avverkar hyfsat bra.

 

Det finns även "klinga med hårdmetall längs kanten" som går att skära med i glasfiber. Livslängden på skärpan är bättre med slipkornen än med sågtänder.

 

Det går att blanda maskin o verktyg från en del tillverkare men Cotec och Bosch/Fein är inte kompatibla i verktygsfästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara trevligt att dela lite info om detta.
Lintott:jag har kollat in multiverktyget flera gånger men inte kommit till skott än,bra info där.
Köpte en Dremel DSM 20 när durken skulle ur den var klockren dyra skivor dock
 
Onödigt vetande så blev det 9 sopsäckar med blött skum som jag grävde ur denna båt.

Här kommer part 2

 

https://www.youtube.com/watch?v=BRIPf_iapu4

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ambitiöst!

 

Håller på med en renovering och ombyggnad av en planande snipa. Den ska vara inkörd i Juli! Jag hade en utter 520 med en mariner 115 förut. Fantastisk motor på alla vis. Jag isolerade motorkåpan med wyrt självhäftande isolering för karosseri. Jag har aldrig hört skönare gång från en motor ever. Synd att den drog så fantastiskt mycket bara. 42 knop utan problem. Snipa lär bli en annan 5a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
FelixContentus, den 09 Dec 2016 - 23:39, skrev:

Ambitiöst!

 

Håller på med en renovering och ombyggnad av en planande snipa. Den ska vara inkörd i Juli! Jag hade en utter 520 med en mariner 115 förut. Fantastisk motor på alla vis. Jag isolerade motorkåpan med wyrt självhäftande isolering för karosseri. Jag har aldrig hört skönare gång från en motor ever. Synd att den drog så fantastiskt mycket bara. 42 knop utan problem. Snipa lär bli en annan 5a.

Jo tanken är att ha kvar denna båt ett tag så jag gör det grundligt utan att bli petig.

Jag har alltid gillat Mercurys inlinesix och ljudet är bara bäst,soppaförbrukning stör mig inte så mkt då jag åkt v8 förr och då är allt billigare.Sedan sitter denna motor som en smäck på Silverlinen,har faktist funderat på dubbelmontage då motorbrunnen är enorm på denna båt.

 

Låter kul med en planande snipa lycka till :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite till gjort igår och nu på morgonen,har även mallat av främre durkskivan och plastat undersidan.

Blir två lufttäta skott på var sida  i stringerna ,samt att durken blir på stora delar dubbel.

 

post-110064-0-65659500-1481371725_thumb.jpg

 

post-110064-0-34656300-1481372080_thumb.jpg

 

 

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev för nyfiken och måste ut i garaget o kolla in hur durkskivan passade ,blev ju bra.Känns skönt nu när man snart slipper klampa runt i ett ojämt skrov.

 

post-110064-0-90715000-1481385606_thumb.jpg

 

Är det någon som sett denna typ av styrning,är ju typ kuggstång.Den kärvar så jag måste plocka isär den o kolla upp.

post-110064-0-49001600-1481386076_thumb.jpg

post-110064-0-73926200-1481385756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att dessa börjar bli svåra att hitta,och jag bör då försöka hitta en 85-86 då 83 var en brytpunkt hur effekten mättes.Så här ser min ut

post-110064-0-38162000-1481476558_thumb.jpg

 

Sen kan man ju drömma om XS,BP,Twister

post-110064-0-86052200-1481476299_thumb.jpg

BP är ju bara för mycket

post-110064-0-20403600-1481476656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla stigningen på propellrarna på senaste bilden... undrar hur många tum det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa med båten på sista bilden är tydligen inte aktuellt?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man backar väl inte med tävlingsbåtar? Man ska nog vara glad om det överhuvudtaget finns växel, som kan manövreras vid körning, på racingbåtar. (Och inte bara en crash box.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slut på plast igen,får bli en tur och köpa i morgon.Det går sakta men säkert framåt och det kommer uppdatering framöver .

Så här såg den ut vid köp

post-110064-0-44112700-1482062278_thumb.jpg

 

Och kommer jag bara i närheten av detta är jag helnöjd,dock lång väg dit

post-110064-0-59948200-1482063238_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-110064-0-80168100-1482398211_thumb.jpgDurken är till större delen klar,men nu kommer det tidsödande mötet med akterspegeln.

Båten är klassad för 180hp idag men jag kommer att förstärka spegeln med fyra knän samt dubbel durkskiva 24mm,så då bör den lätt klara 250hp om man blir sugen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har spenderat många timmar på mötet med akterspegeln och 75% är klart,denna båt hade enbart stringersarna plastade mot spegeln och dom gick ju inte särskilt högt ändå är den specad för 180Hp.

Nu däremot sitter det 2st  40mm ganska långa knän +2st 20mm och allt plastat med 4lager 450grams matta åt alla håll.Min spontana känsla är att 300Hp borde vara helsäkert.

post-110064-0-50208400-1482925169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kom givaren med dhl igår,350:- inkl frakt får väl anses som godkänt.

Kollade även upp så den stämmer med vad som finns i tanken,givaren är en mod 0-190 ohm och funkade kanon med mätaren.Amerikanska båtar brukar annars ha 20- 300ohm men min mätare är utbytt mot europastandard.post-110064-0-32845400-1483189485_thumb.jpg

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just gjort slut på 40 liter plast så det måste bli en tur till "plastgubben" på måndag,ev så målar jag lite i helgen.Om nån är sugen på bilder så säg till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just gjort slut på 40 liter plast så det måste bli en tur till "plastgubben" på måndag,ev så målar jag lite i helgen.Om nån är sugen på bilder så säg till :)

 

Till  :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixat lite till idag bla fräst hålen till motorn,har sett många som har för bråttom med detta och som ett brev på posten har man en blöt och ruttnande transom/akterspegel om x antal år.

Om man gör så här så är oddsen betydligt bättre.

 

1 Kolla hur fet din bult är i mitt fall 13mm

2 Fräs upp hålet ca 2mm till i mitt fall 15mm

3 Mulla in polyester till plyfan är mättad

4 Blanda peanutbutter och gör hålet mindre än det var

5 Borra till "din" bult med sugpassning,tänk på att använda bra tätningsmedel.

post-110064-0-50177600-1483800977_thumb.jpg

post-110064-0-41300700-1483801022_thumb.jpg

 

Också lite mer målning.

Har några timmars plastning av sista durkskivan kvar men har slut på både plast o plyfa

 

post-110064-0-49759600-1483801157_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testmontering av tanken passade som en handske :D lite slipning av vassa kanter innan sista durken läggs på.

Gäller att tänka på allt innan skivan plastas fast,blir bara bak som är öppen vid anslutningar.

post-110064-0-10245400-1483877198_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att fira med en öl ,har just lagt dit sista durkskivan och plastat fast den.

Detta har gått åt på denna båt

Polyester  ca 50lit

Matta 450g och 600gram ca 30kg

Plyfa tror det blev 4 skivor

Lite putsning och färg sen ska infästningen till sidoklädsel bytas

post-110064-0-28697500-1484410818_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medans färgen på durken torkar tog jag tag i en del av inredningen,inte mycket kvar av plyfan men galonet och alulisterna är räddningsbara.Har inte riktigt bestämt utseende men fuskträt ska bort

 

post-110064-0-99464100-1484590441_thumb.jpgpost-110064-0-67565900-1484590091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit lite skruvande på bilar ivägen för båten men nu är jag på g igen

Har bestämt färg på skrovklädsel och börjat limma lite och jag tror det blir bra.

post-110064-0-69856600-1485608945_thumb.jpg

 

En av bilarna fick också bli linslus,kopplingsbyte på saab inte kul

post-110064-0-38500900-1485609045_thumb.jpg

 

Har däremot problem att få bort styrväxel,hittar inga skruvar som håller plastkåpan under ratten o vågar inte bryta,tips,,, har ingen bild på framsidan men det kommer

post-110064-0-22731700-1485608825_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto på maringuiden. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu









×