neubert 52 Postad 24 November , 2016 Affären gick i lås och på lördag åker jag hem med vår "nya" Nimbus 310 Coupé från Nacka till Oxelösund. Eftersom det blev väldigt sent på säsongen så behöver jag snabbt fixa i ordning vinterförvaringen. Vaggan jag har får bli tillfälligt uppallrad med virke för att passa om den nu inte gör det från början. Har stått en Saga 27 i den men det kanske fungerar ändå. Sen måste jag fixa en ny ställning för täckningen och där blev det en djungel... Vet ju att det finns många aktiva här med liknande modeller och jag undrar hur ni gjort? NOA-ställning? I så fall vilken modell och hur har ni placerat stöttorna? Bygga hus med vinkelbeslag och träreglar? En nödlösning jag tänkte på som kanske inte är så bra är att se om man kan montera ner targabågen och bara lägga en press över men känner mig inte så nöjd med den lösningen. Har ni några smarta tips? /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 24 November , 2016 Jag har NOAs A-ställning med ett benpar i aktern och i fören ner på marken. Sen har jag ett benpar som står på akterdäck och ett på fördäck och däremellan har jag en rak stötta på hytt-taket. Jag behöver naturligtvis montera ner lite antenner och min mast för lanternor innan jag täcker. Har för mig att jag fick specialbeställa de längre ben-paren (för och akter) direkt från NOA men det fixade de på dagen direkt på företaget i Tyresö. Billigare än i någon butik. Att montera ställningen är lite knepigt för det är högt från akterdäck och hela vägen upp så jag börjar alltid med aktern och bygger mig framåt. Ovanpå ställningen har jag två tunga pressar som ligger omlott ca en meter. Även där börjar jag akterifrån av samma skäl. Tar ca tre-fyra timmar på två man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 803 Postad 24 November , 2016 Jag hade liknande (innan båthuset), beslag med 45x70 varav endast det i aktern stod på backen. Resterande stod på skarndäck med en urjackad extraregel som med fransk skruv klämde benet mot sidoräcket. I fören hade jag en tvärregel liggande på pulpit som sedan benen fäste i, då båten inte var lika bred här. Alla "ben" utom de bakersta slutade också i nivå med fenderlisten eller strax under. Idén syns lite på bilden: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 24 November , 2016 Hej Jag har en 320, köpte Press&son´s däckställning. Relativt enkel att montera. Kan lägga in en bild ikväll om det önskas m 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 24 November , 2016 Hej Jag har en 320, köpte Press&son´s däckställning. Relativt enkel att montera. Kan lägga in en bild ikväll om det önskas m Ser gärna en bild om du har möjlighet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 24 November , 2016 Här är bilden m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 24 November , 2016 Här är bilden m Tack! Har du bockat till rören själv på ovanpå kabinen? Nej, det gjorde dom åt mej :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 24 November , 2016 Här är bilden m Tack! Har du bockat till rören själv på ovanpå kabinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 24 November , 2016 Här är bilden m Tack! Har du bockat till rören själv på ovanpå kabinen? Nej, det gjorde dom åt mej :-) Är det den ställningen som de kallar "premium" för ca 7000kr som ska vara skräddarsydd för båtmodellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 24 November , 2016 Hej. Grattis till nya båten ) Den såg fin ut när jag kikade på bilderna på blocket. Vi har en ställning från press&son och kan inte annat än varmt rekommendera den. Lätt att montera, stadig och rejäl. Att beställa en modellspecifik är visseligen lite dyrare men väl värt pengarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 24 November , 2016 Här är bilden m Tack! Har du bockat till rören själv på ovanpå kabinen? Nej, det gjorde dom åt mej :-) Är det den ställningen som de kallar "premium" för ca 7000kr som ska vara skräddarsydd för båtmodellen? Hej Den är modellspecifik, som Northtorp skriver lite dyrare men passar utan strul och enkel och snabb att montera när man har gjort det någon gång. Tips som de glömde nämna för mej (har alltid legat i skjul med tidigare båtar så jag hade ingen tidigare erfarenhet med presenning), häng en hink i änden på taknocken om pressen är längre täckställningen så att du får en större yta mot pressen. Min press är 8*12 m... m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 24 November , 2016 Tack för bra svar! Satsar på en P&S ställning! Vet ni om dessa finns på lager att hämta eller görs på beställning? /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 24 November , 2016 Fanns att hämta när jag köpte förutom att dom behövde bocka rören på coupe-taket som tog ca 5 min. Ring och kolla så löser dom det omgående m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 34 Postad 24 November , 2016 Press o Son har ritningar på din båt där det är måttsatt vart du ska sätta benen så det är bara att montera enligt ritningen så blir det riktigt bra. Jag tycker att deras beslag är rejäla och sidiga att jobba med Grattis till nya båten förresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 21 December , 2016 micke_102! Du som har en 320...! Vet du hur och vart kabelvägarna går till instrumenten ovanför framrutorna? Har några projekt jag filar på till våren men det gick så fort ifrån att jag hämtade båten tills den stod på land och blev vinterpaketerad... :/ Tittar på mina och googlade bilder och ser inga naturliga kanaler mellan fönsterpartier osv...?!? /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 21 December , 2016 Och just det... Ställningen från Press & Son blev kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 21 December , 2016 micke_102! Du som har en 320...! Vet du hur och vart kabelvägarna går till instrumenten ovanför framrutorna? Har några projekt jag filar på till våren men det gick så fort ifrån att jag hämtade båten tills den stod på land och blev vinterpaketerad... :/ Tittar på mina och googlade bilder och ser inga naturliga kanaler mellan fönsterpartier osv...?!? /N Kablarna går i taket och ner bakom kryddhyllan på sb. Kryddhyllan sitter limmad med SIKA mot väggen, men även med 2 skruvar akterut, Bakom kryddhyllan kommer man åt en panel akterut där kablarna går. Det är en utmaning att få ner en ny kabel. Jag monterade en VHF-antenn och skulle dra ner antennkabeln använde jag tv-antennkabeln till att dra fram en "kabeldragare" som jag använde till att dra igenom båda antennkablarna. Micke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 21 December , 2016 Och just det... Ställningen från Press & Son blev kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 22 December , 2016 micke_102! Du som har en 320...! Vet du hur och vart kabelvägarna går till instrumenten ovanför framrutorna? Har några projekt jag filar på till våren men det gick så fort ifrån att jag hämtade båten tills den stod på land och blev vinterpaketerad... :/ Tittar på mina och googlade bilder och ser inga naturliga kanaler mellan fönsterpartier osv...?!? /N Kablarna går i taket och ner bakom kryddhyllan på sb. Kryddhyllan sitter limmad med SIKA mot väggen, men även med 2 skruvar akterut, Bakom kryddhyllan kommer man åt en panel akterut där kablarna går. Det är en utmaning att få ner en ny kabel. Jag monterade en VHF-antenn och skulle dra ner antennkabeln använde jag tv-antennkabeln till att dra fram en "kabeldragare" som jag använde till att dra igenom båda antennkablarna. Micke Tack micke_102! Låter ju inte helt problemfritt att få genom kablage där... Får fundera på vad som blir bästa lösning och placering av instrumenten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 61 Postad 22 December , 2016 micke_102! Du som har en 320...! Vet du hur och vart kabelvägarna går till instrumenten ovanför framrutorna? Har några projekt jag filar på till våren men det gick så fort ifrån att jag hämtade båten tills den stod på land och blev vinterpaketerad... :/ Tittar på mina och googlade bilder och ser inga naturliga kanaler mellan fönsterpartier osv...?!? /N Kablarna går i taket och ner bakom kryddhyllan på sb. Kryddhyllan sitter limmad med SIKA mot väggen, men även med 2 skruvar akterut, Bakom kryddhyllan kommer man åt en panel akterut där kablarna går. Det är en utmaning att få ner en ny kabel. Jag monterade en VHF-antenn och skulle dra ner antennkabeln använde jag tv-antennkabeln till att dra fram en "kabeldragare" som jag använde till att dra igenom båda antennkablarna. Micke Tack micke_102! Låter ju inte helt problemfritt att få genom kablage där... Får fundera på vad som blir bästa lösning och placering av instrumenten! Så farligt var/är det inte, ta det bara lugnt. Använd en lång kniv, modell filekniv, för att kunna skära loss kryddhyllan. Nu vet jag inte om det ser likadant ut på din båt och hur mycket kablar nu ska dra... m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser