Jump to content
Monday 18 January 2021
Sign in to follow this  
Chifen

Värmare (det outtömmliga ämnet)

Recommended Posts

Jag planerar att byta ut min befintliga Webasto HL24 luftvärmare där styrenheten trilskas. Den fungerar bara om jag gör den spänningslös först. Så när rumstermostaten slår ifrån så startar den inte igen förrän jag bryter matningsspänningen...blir kalla morgnar. En ny styrenhet kostar 5575:- och värmaren är nog från -89.

 

Delfråga 1:

Båten är en Malö40H, LOA 9,60 (32fot). Räcker 2kW om jag skall ha utblås i salong, toa samt akterkabin? Nuvarande är på 2,4kW och fungerat fint. Vinterseglar inte så värmaren går bara för att förlänga säsongen och att driva ut fukt regniga dagar.

 

Delfråga 2

VIlka andra värmare än Webasto kan jag enkelt ansluta utan att behöva byta slangar och anslutningar?

Eberspächer?

Calaer? (Seasea)

Aeroheat? (Watski)

Keatrade? (Keatrade)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, man får inte bryta strömmen, värmaren ska kallna innan fläkten stoppas. Man skulle kunna lösa detta med ett tidrelä och ett relä men med tanke på värmarens ålder är ett byte nog bästa lösningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

 

 

Tack för det tipset. Webasto Air Top Evo 40 verkar vara den jag skall ha!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

 

Om värmaren inte skulle tåla att matningsspänningen plötsligt bryts så skulle den förstöras om något fick dess säkring att lösa ut. Så är det naturligtvis inte, men det är ändå absolut inget som skall ske upprepat. Den egentliga faran om värmaren tvärstannar är snarare vad som kan hända om den återstartas direkt efter att den tvärstoppats, för då kan det finnas oförbrända dieselångor i dess brännkammare som puffar eller rent av exploderar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

 

Om värmaren inte skulle tåla att matningsspänningen plötsligt bryts så skulle den förstöras om något fick dess säkring att lösa ut. Så är det naturligtvis inte, men det är ändå absolut inget som skall ske upprepat. Den egentliga faran om värmaren tvärstannar är snarare vad som kan hända om den återstartas direkt efter att den tvärstoppats, för då kan det finnas oförbrända dieselångor i dess brännkammare som puffar eller rent av exploderar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

 

 

Om värmaren inte skulle tåla att matningsspänningen plötsligt bryts så skulle den förstöras om något fick dess säkring att lösa ut. Så är det naturligtvis inte, men det är ändå absolut inget som skall ske upprepat. Den egentliga faran om värmaren tvärstannar är snarare vad som kan hända om den återstartas direkt efter att den tvärstoppats, för då kan det finnas oförbrända dieselångor i dess brännkammare som puffar eller rent av exploderar.

 

Edited by Seawolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

 

Om värmaren inte skulle tåla att matningsspänningen plötsligt bryts så skulle den förstöras om något fick dess säkring att lösa ut. Så är det naturligtvis inte, men det är ändå absolut inget som skall ske upprepat. Den egentliga faran om värmaren tvärstannar är snarare vad som kan hända om den återstartas direkt efter att den tvärstoppats, för då kan det finnas oförbrända dieselångor i dess brännkammare som puffar eller rent av exploderar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ursäkta om jag blir lite OT, men går det inte att koppla rumstermostaten så den slår på och av matningsspänningen?

Det får man inte göra!. Matningsspänningen bör vara kopplad så att den alltid är på. Detta därför att värmaren inte får bli strömlös (fläkten stannar) då det finns låga i brännkammaren...

När det gäller val av ny värmare så föreslår jag Webasto Air Top Evo 40. Den har samma dimensioner som din HL24 men tekniken har utvecklats otroligt. Kanske den bästa luftburna värmaren du kan få idag. Webastos Air Top 2000 kan vara för liten för dig om du seglar tidigt/sent på sesången. Dessutom har den inte samma kvalitet som AT Evo 40. Kalibreras Webastos värmare rätt, funkar de i decennier utan åtgärder och därtill är de betydligt tystare en sina konkurrenter...

 

 

Om värmaren inte skulle tåla att matningsspänningen plötsligt bryts så skulle den förstöras om något fick dess säkring att lösa ut. Så är det naturligtvis inte, men det är ändå absolut inget som skall ske upprepat. Den egentliga faran om värmaren tvärstannar är snarare vad som kan hända om den återstartas direkt efter att den tvärstoppats, för då kan det finnas oförbrända dieselångor i dess brännkammare som puffar eller rent av exploderar.

 

Det som händer är att om den är ordentligt varm puffar den svart illabränd dieselrök in i varmluftsrören och ut mot intaget. Någon explosionsfara tror jag inte på men systemet stinker och blåser ut sotparticklar en längre tid efter den eskapaden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Om värmaren inte skulle tåla att matningsspänningen plötsligt bryts så skulle den förstöras om något fick dess säkring att lösa ut. Så är det naturligtvis inte, men det är ändå absolut inget som skall ske upprepat. Den egentliga faran om värmaren tvärstannar är snarare vad som kan hända om den återstartas direkt efter att den tvärstoppats, för då kan det finnas oförbrända dieselångor i dess brännkammare som puffar eller rent av exploderar.

 

Det som händer är att om den är ordentligt varm puffar den svart illabränd dieselrök in i varmluftsrören och ut mot intaget. Någon explosionsfara tror jag inte på men systemet stinker och blåser ut sotparticklar en längre tid efter den eskapaden...

 

 

De dieselvärmare jag skruvat isär är hermetiskt slutna mellan dieselförbränningskammaren med efterföljade väg ut genom ena sidan av värmeväxlingen. Luften som värms passerar i andra sidan av värmeväxlaren. Båda flödena driva av en motor med fläktar i vardera av flödena. Läckagemöjligheten för förbränningsgaser att leta sig till luftsidan är i stort sett obefintliga. Vad man kan tänka sig är att ett tvärstopp ger en övertemperatur för luftsidans vägg närmast brännkammaren som får gammalt damm och annat mök där att kolna och lossna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag kommer ihåg rätt så händer följande om man bryter strömmen:

Pumpen stannar och lågan slocknar nätan direkt. Fläkten varvar ner men får inte ut all värme ur brännkammaren som då blir ganska varm när ingen fläkt kyler. Den höga värmen kan då ge skador och ev kan övertemp. skyddet lösa ut.

 

Startsekvensen börjar med att fläkten går några sekunder innan glödstiftet får ström, ev är det ytterligare några sek innan pumpen startar.

I en gammal Wallas är det värre, där finns det bränsle kvar i brännarkoppen när man bryter strömmen men utan fläkt brinner det med sotande låga. Efter några gånger har man fått ett rejält sotlager i värmaren som då bla tappar effekt.

 

Fattar jag nu rätt så stoppar TS värmare normalt men vägrar sedan att starta igen? 

Om termostaten matas direkt med 12V och sedan ett 2poligt relä där den ena kontakten istället får ersätta termostatens kabel till värmaren så kommer värmaren att stoppa normalt. Reläts andra kontakt får sköta ett frånslagsfördröjt relä som bryter matningen till värmaren så blir värmaren strömlös efter frånslagstiden men får ström när termostaten kallar på värme igen.

Jag har gjort något liknande till en som ville att värmaren skulle värma upp båten när han lämnade den men som i det fallet skulle förhindra att den startade igen. (fungerade fö ganska bra för att torka ut båten efter en blöt hemsegling)

 

Det som knäcker värmare är oftast tidens tand så ett byte är nog att rekomendera, sen kanske jag tycker att en "pirat" kommer att göra samma jobb men till en lägre kostnad, kolla med säljarna hur bra det går att ersätta bef. värmare, det måste vara ganska vanligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag kommer ihåg rätt så händer följande om man bryter strömmen:

Pumpen stannar och lågan slocknar nätan direkt. Fläkten varvar ner men får inte ut all värme ur brännkammaren som då blir ganska varm när ingen fläkt kyler. Den höga värmen kan då ge skador och ev kan övertemp. skyddet lösa ut.

 

Startsekvensen börjar med att fläkten går några sekunder innan glödstiftet får ström, ev är det ytterligare några sek innan pumpen startar.

I en gammal Wallas är det värre, där finns det bränsle kvar i brännarkoppen när man bryter strömmen men utan fläkt brinner det med sotande låga. Efter några gånger har man fått ett rejält sotlager i värmaren som då bla tappar effekt.

 

Fattar jag nu rätt så stoppar TS värmare normalt men vägrar sedan att starta igen? 

Om termostaten matas direkt med 12V och sedan ett 2poligt relä där den ena kontakten istället får ersätta termostatens kabel till värmaren så kommer värmaren att stoppa normalt. Reläts andra kontakt får sköta ett frånslagsfördröjt relä som bryter matningen till värmaren så blir värmaren strömlös efter frånslagstiden men får ström när termostaten kallar på värme igen.

Jag har gjort något liknande till en som ville att värmaren skulle värma upp båten när han lämnade den men som i det fallet skulle förhindra att den startade igen. (fungerade fö ganska bra för att torka ut båten efter en blöt hemsegling)

 

Det som knäcker värmare är oftast tidens tand så ett byte är nog att rekomendera, sen kanske jag tycker att en "pirat" kommer att göra samma jobb men till en lägre kostnad, kolla med säljarna hur bra det går att ersätta bef. värmare, det måste vara ganska vanligt.

 

Tack! Jag var också inne på att lura den rackarn med lite reläer men som du säger så är nog ett byte i läge nu.

Skall titta på olika varianter men Webasto Air Top Evo 40 som nämnts ovan verkar intressant sen får vi se om det finns någon budgetvariant som skulle passa med befintlig installation för enkel migration.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy