Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobbo166

Vinterkonservera sjövattensystemet Volvo Penta 2003B

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har bytt motorolja, ska nu köra motorn med färskvatten genom sjövattensystemet, en hink, sedan en hink färdigblandad glykol.

 

Vi testade lite och den suger inte vatten ur hinken med den slang vi har. Så vi ska köpa en längre slang som passar perfekt på nippeln på sjövattenpumpen. Vi hade stora problem med förra båten, en Ballad som hade Volvo Penta MD6A. Vi fick hålla slangen uppåt och hälla vatten i slangen med en kanna.

 

Så ska man inte göra (risk för vatteninträngning i cylindrarna) men hur gör man när motorn inte suger in nåt vatten!?

 

Spelar det nån roll om hinken är under eller över motorn? Slang längst ner i botten väl?

 

Ska kolla impellern i vattenpumpen men det sprutar mycket vatten ur avgasröret i aktern när hon är i sjön så funkar bevisligen. Nu är hon på land.

 

Hittade denna guide med bra bilder:

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.batkusten.se/ny2014/images/applikationer/LayingUp_web_sv.pdf&ved=0ahUKEwipmeqwvNzPAhXoO5oKHcCRCTYQFggtMAE&usg=AFQjCNHwhADZpPrdhpdKJ6gqFfxh-h6Udw&sig2=Prxdb0gahTqdIl3bPpe5fg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förmodligen har impellern helt enkelt tappat sugen - om ordvitsen tillåts? :-)
[En pump med gummi-impeller är normalt såpass tät på sugsidan att den kan "prajma sig själv". Med det menas att den genom "frenetiskt luft-viftande" faktiskt kan lyfta det tunga ämnet vatten en smula. Men då krävs att den är fräsch och sluter tätt emot pumphusets väggar, samt att inga luft-läckor in i sugsidans slang förekommer. Att en sådan impellerpump funkar bra i sjön är därför på intet sätt en garanti för att den också kan "prajma" sig själv på landbacken. (Förmågan att pumpa när den väl vattenfyllts i sjön kan vara utmärkt, detta alltså trots halvkass gastäthet.)]

Gummit i impellern är känsligt för överhettning ifall det inte vattenkyls, men för all del knappast värre än att det tål några sekunders "luftvispande". Men ju mer du kör motorn på land - utan att pumpen lyckas prajma sig själv - desto större risk för dålig prajmnings-förmåga i framtiden.

Angående hinken så är dess position över- eller under motorn naturligtvis mycket betydelsefull, sänks den exempelvis långt under motorns nivå så ökar lyfthöjden desto mer. Angående detta med ifall slangen i hinken skall stoppas ner till botten eller inte så gäller vad jag begriper svaret JA.

[Det spelar ingen roll tryckmässigt så vitt jag begriper, det är vattennivån i hinken relativt motorn som avgör, inte slangändens höjd där den råkar befinna sig inuti hinken. (Detta oavsett vilken höjdnivå hinken befinner sig i relativt motorn, hävertverkan eller inte. Och då blir det ju praktiskt med slangänden i hinkens botten så den inte suger torrt onödig tidigt.)]

Teoretiskt sett så är det en jäkla stor skillnad mellan pumpars tryck- respektive sugsida. Skilda världar om man så vill. Går att stegra absolut-trycket nästan oändligt mycket, men att minska är värre. Det som vi vardaglig kallar "sug" är vakuum, luft/gas-tomhet. Eller med andra ord, nåt "sug" existerar inte, bara atmosfärens påtryckande förmåga. Och det trycket - som beror på lufthavets tyngd - har i genomsnitt absoluttrycket 1013 hPa.
Hehe, nu har ju knappast ditt problem med tappad sug nåt med vädret att göra. Men litet bakgrundsteori skadar väl aldrig om man vill begripa saker grundligt.
Här en tänkvärd film med ett knepigt exempel på omöjlig sugförmåga... gränsen för lufttryckets förmåga att trycka upp vatten går på 10,3 meter, och därför kan man ju undra hur jätteträd på uppåt hundra meter kan "suga" upp vatten.

Hoppas du blir mer hjälpt än stjälpt av detta svar! :wacko:
 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget sjövattenfilter? Jag skruvar av locket på mitt och spolar med vattenslang när motorn är igång (på land) sen häller jag glykolblandning från en dunk (eller flera dunkar) i sjövattenfiltret när motorn är igång (häll tills det kommer glykol ur avgasröret) och på så sätt får jag glykol i hela sjövattenkylningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förmodligen har impellern helt enkelt tappat sugen - om ordvitsen tillåts? :-)

[En pump med gummi-impeller är normalt såpass tät på sugsidan att den kan "prajma sig själv". Med det menas att den genom "frenetiskt luft-viftande" faktiskt kan lyfta det tunga ämnet vatten en smula. Men då krävs att den är fräsch och sluter tätt emot pumphusets väggar, samt att inga luft-läckor in i sugsidans slang förekommer. Att en sådan impellerpump funkar bra i sjön är därför på intet sätt en garanti för att den också kan "prajma" sig själv på landbacken. (Förmågan att pumpa när den väl vattenfyllts i sjön kan vara utmärkt, detta alltså trots halvkass gastäthet.)]

 

Gummit i impellern är känsligt för överhettning ifall det inte vattenkyls, men för all del knappast värre än att det tål några sekunders "luftvispande". Men ju mer du kör motorn på land - utan att pumpen lyckas prajma sig själv - desto större risk för dålig prajmnings-förmåga i framtiden.

 

Angående hinken så är dess position över- eller under motorn naturligtvis mycket betydelsefull, sänks den exempelvis långt under motorns nivå så ökar lyfthöjden desto mer. Angående detta med ifall slangen i hinken skall stoppas ner till botten eller inte så gäller vad jag begriper svaret JA.

[Det spelar ingen roll tryckmässigt så vitt jag begriper, det är vattennivån i hinken relativt motorn som avgör, inte slangändens höjd där den råkar befinna sig inuti hinken. (Detta oavsett vilken höjdnivå hinken befinner sig i relativt motorn, hävertverkan eller inte. Och då blir det ju praktiskt med slangänden i hinkens botten så den inte suger torrt onödig tidigt.)]

 

Teoretiskt sett så är det en jäkla stor skillnad mellan pumpars tryck- respektive sugsida. Skilda världar om man så vill. Går att stegra absolut-trycket nästan oändligt mycket, men att minska är värre. Det som vi vardaglig kallar "sug" är vakuum, luft/gas-tomhet. Eller med andra ord, nåt "sug" existerar inte, bara atmosfärens påtryckande förmåga. Och det trycket - som beror på lufthavets tyngd - har i genomsnitt absoluttrycket 1013 hPa.

Hehe, nu har ju knappast ditt problem med tappad sug nåt med vädret att göra. Men litet bakgrundsteori skadar väl aldrig om man vill begripa saker grundligt.

Här en tänkvärd film med ett knepigt exempel på omöjlig sugförmåga... gränsen för lufttryckets förmåga att trycka upp vatten går på 10,3 meter, och därför kan man ju undra hur jätteträd på uppåt hundra meter kan "suga" upp vatten.

 

Hoppas du blir mer hjälpt än stjälpt av detta svar! :wacko:

 

Stort tack! Gick fint. Fyllde upp slangen som jag satt på sjövattenpumpen. Den är ca 1,5 m, satte dit den med en slangklämma (2 åt motsatta håll med originalslangen), drog åt lite lagom. Satte tummen på slangen och ner i hinken en cm ovanför botten. Hinken ställde vi 30 cm över sjövatten pumpen ca.

 

Körde genom 2 hinkar färskvatten sedan 1 hink färdigblandad glykol. Kom ut blått vatten i avgasröret i aktern.

 

Noterat att det efter denna övning droppar glykolvatten ur ett hål på s-drevet. Normalt?

https://drive.google.com/open?id=0Byb-0zc-Apk8aGhXdXlZYjhuSzQ

 

Tror det eftersom oljan i s-drevet såg fin ut, bytte den efteråt. Är det här sjövatten kommer in kanske? Slangen på sjövattenpumpen går till s-drevets ovansida (inne i båten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget sjövattenfilter? Jag skruvar av locket på mitt och spolar med vattenslang när motorn är igång (på land) sen häller jag glykolblandning från en dunk (eller flera dunkar) i sjövattenfiltret när motorn är igång (häll tills det kommer glykol ur avgasröret) och på så sätt får jag glykol i hela sjövattenkylningen.

Har du också Volvo Penta 2003? Sitter en stor offeranod på propelleraxelk, men hittar inga på motorn. Det är en 2003B, dubbelisolerad, hört de inte har andel på färskvattensidan.

 

Är det inte mer än en anod alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du inget sjövattenfilter? Jag skruvar av locket på mitt och spolar med vattenslang när motorn är igång (på land) sen häller jag glykolblandning från en dunk (eller flera dunkar) i sjövattenfiltret när motorn är igång (häll tills det kommer glykol ur avgasröret) och på så sätt får jag glykol i hela sjövattenkylningen.

Har du också Volvo Penta 2003? Sitter en stor offeranod på propelleraxelk, men hittar inga på motorn. Det är en 2003B, dubbelisolerad, hört de inte har andel på färskvattensidan.

 

Är det inte mer än en anod alltså?

 

Nej, det har jag inte. tobbo 166: Jag ber om ursäkt för inblandning i något jag inte har kunskap om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tobbo166 skrev (inlägg #4): Stort tack! Gick fint. Fyllde upp slangen som jag satt på sjövattenpumpen. Den är ca 1,5 m, satte dit den med en slangklämma (2 åt motsatta håll med originalslangen), drog åt lite lagom. Satte tummen på slangen och ner i hinken en cm ovanför botten. Hinken ställde vi 30 cm över sjövatten pumpen ca.

Kul att det funkade! :)
[Och ja, pumpen kan nog behöva "mutas" litet vad gäller prajmning genom att hinken höjs relativt pumpen/motorn. Enligt min fundering ovan så har förmågan till "själv-prajmning" på land föga att göra med hur den funkar till sjöss. Gasläckor kring gummi-vingarnas spetsar mot pumphuset vid prajmning är inte automatiskt samma som vattenläckor i verklig drift! Gas har kort sagt en jäkla förmåga att läcka genom minsta hål, till skillnad mot vätskor?]

Haha, leker litet med tanken på att hissa hinken hela 10 meter över båten, det vore en rejäl "muta" som borde prajma den lataste pump? (En praktiskt sett inte helt omöjlig idé på landsatta segelbåtar med masten kvar?) Tja, vete katten, skulle en sådan tiometers jättemuta behövas så är det nog ändå hög tid att byta impeller m.m. (Fast ha alltid i åtanke detta med "skilda världar" på pumpars sug- respektive tryck-sida, alldeles självklart hur stor höjd-muta som är lämplig är det knappast?)

Angående min länkade filmsnutt ovan om "hundrameters-träden", kollade även den där föreslagna länken "WORLD LONGEST STRAW". Sevärd demonstration även den kan jag tycka!
[slänger med en OT-film - av samma kunniga gossar - angående en förbryllande jojo. Kunde själv litet jojo-trix en gång i tiden, svor över "dåliga lager" mm då dessa misslyckades. Filmens trissa har inte ens snöret fäst, och ännu mer förbryllande så kan det "lösa snöret" skickligt kastas upp i luften och åter in fånga trissan?? Kort sagt, vete fasicken hur det går till? :-)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget sjövattenfilter? Jag skruvar av locket på mitt och spolar med vattenslang när motorn är igång (på land) sen häller jag glykolblandning från en dunk (eller flera dunkar) i sjövattenfiltret när motorn är igång (häll tills det kommer glykol ur avgasröret) och på så sätt får jag glykol i hela sjövattenkylningen.

 

 

Precis så här gör jag !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...