Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
Cam72

Vilken typ av styrning har jag? Bild

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett irriterande hackande känsla i styrningen samt att den glappar en del så jag plockade isär ratten för att se om det fanns något kugg som gick att fetta in men möttes av detta.

 

Vad är det för typ av styrning och hur fungerar den?

 

Den hade läckt en liiiiten droppe tunn olja.

 

Orrskär 850

Kad 42

Dp 290

Inget servo

 

Tacksam för svar

post-107026-846036_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Rattstyrning.

2. Man snurrar på ratten vilket via en kraftöverföring får drevet att röra sig.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har googlat runt lite men hittar ingen förklaring/skiss som kan visa hur det rent tekniskt fungerar, det enda som kommer upp är styrningar med in och ut vajer i snäckmontage.

 

Vad i själva "ratthuset" gör att kraft går mot drevet?

 

Jag är sjukt vetgirig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Hittade denna på marineparts, men den verkar väldigt hemlig

post-107026-7137_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrningen är en Volvo Penta Rotopilot. Kabeln är roterande, typ hastighetsmätarvajer. Rattenheten växlar upp rattrörelsen så att vajern roterar med ganska högt varvtal. I andra änden, vid skölden sitter ett linjärt ställdon som omvandlar den roterande rörelsen till en linjär. När den funkar tycker jag att det är en ganska bra styrning. Anledningen till att VP slutade med den, var att det inte gick att använda den ihop med servostyrning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh, nu börjar det ljusna, kan man plocka isär prylarna för service eller är det läge att investera i en hydrualstyrning ?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen levererar fakta som vanligt!

 

Intressant modell. Borde det inte kunna bli lättare att "komma igång" när det är växlat på det sättet, jämfört med kabelstyrningens nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cam72: Ovanligt med laddtrycksmätare i båt, tror du har valt helt rätt väg där... Överladd i båt slutar aldrig bra, speciellt inte på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh, nu börjar det ljusna, kan man plocka isär prylarna för service eller är det läge att investera i en hydrualstyrning ?

Eftersom alla vitala delar har utgått hos VP, är det inte mycket man kan göra åt styrningen. Bättre att satsa på en hydraulsytyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cam72: Ovanligt med laddtrycksmätare i båt, tror du har valt helt rätt väg där... Överladd i båt slutar aldrig bra, speciellt inte på diesel.

Ja perfekt med laddtryckskontroll, bra att veta om turbon jobbar eller om kompressorn kickat in, iofs så känner man ju om kompressorn laddar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...