Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
tobbo166

Åskskydd på bryggan, landström

Rekommendera Poster

Lite hjälper det väl men i fingertopparna känns det som om att det inte hjälper med en pryl för 200:- när åskan går? Dessutom blir det ju en snutt över som inte skyddas mot inducerad ström, nämligen från stolpen och till installation i båten? ( med det resonemanget hjälper det inte att dra ur sladden heller!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "surge-protector" borde man kanske ha ombord vid landströmscentralen men händer det att elutrustning slås ut ombord när man ligger med landström? Jag tror inte jag har hört något om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att om åskan verkligen slår ner i närheten så blir det rimligen en rejäl strömspik? Men anledningen till att jag heller inte hört talas om förstörd utrustning via Landström är att det väldigt sällan slår ner i backen - det blixtrar mellan moln istället. Men TS frågar ju om skydd och lite nytta gör det ju...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju denna enkla: http://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd/36-3390sätt den före tex batteriladdaren ombord. En annan variant kan monteras i en normcentral, alltså elcentralen om man har plats.

Detta är överspänningsskydd. Åskskydd eller spänningsutjämningssystem som det egentligen heter är något helt annat och blir både dyrt och komplicerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utrustningen skyddar mot strömspikar, men inte mot blixtnedslag i närheten.

Rekommendationen vid åska är att dra ur kontakter och lägga dem minst 50 cm från uttaget, annars finns risk för överslag.

Läs mer om åskskydd, http://www.hvi.uu.se/

Båtar är väl varken mer eller mindre drabbade av förstörd utrustning vid åska än hus på land. Oftast går det bra, men inte alltid. Jag har fått elektronikprylar förstörda av åska i stadsmiljö och min far fick allt som hade med el att göra förstört i ett hus på landet. Allt från elcentralen ur till varje eluttag och ansluten apparat var förstört. Mest tur att det bara brann lite så att han kunde släcka själv.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ingen åskledare, men blixtlås på båtens kapell...

Förlåt... men är det här ett vanligt problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

APC har gott rykte enligt vad jag har hört. Den gör säkert vad den *kan* göra. Problemet är de stora begränsningarna i vad den kan göra. Trots det tycker jag att du skall skaffa den. Du måste installera den på så sett att *all* utrustning som skall ha landström får den, ovillkorligen, via ditt överspänningsskydd. 

Du måste vara i båten om du har något annat än en laddare anslutet. Du måste nämligen koppa bort allt snabbt vid första blixten. Fördelen med ett överspänningsskydd är att du till ditt försäkringsbolag kan säga att du gjort vad du rimligen kan göra för att skydda din elektronik. Men om det verkligen räcker som argument mot försäkringsbolaget vet jag inte. (Ett korrekt skydd kräver tre delar; vid ledning till området, vid elcentralen och ditt apparatskydd.) Försäkringsbolaget kräver kanske att allt är bortkopplat om det finns risk för åska i landet eller något närliggande land. (Åska är en subkontinentföreteelse.) 

Är din båt åskskyddad enligt http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html? Om inte så bör du första hand lägga dina pengar på detta. 

Överspänning av andra orsaker än åska borde den ha större möjligheter att kunna åtgärda. (I dessa fall det mycket lättare att påstå att du gjort vad du kan göra.) Det finns flera varianter av överspänning. Jag vet inte vilka varianter som APC klarar av. En variant innebär överspänning på jord och nolla. (Jag har haft en viktig företagsdator stillastående med detta fel. Det tog 5 veckor innan elektrikerna kunde leverera användbar ström. Man var tvungen att byta från 4-ledarsystem till 5-ledarsystem. D.v.s. skilja på jord och nolla. En korrekt jord krävs för att kunna överspänningsskydda nollan.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överspänningsskydd är ingen hi-tec, ganska rudimentärt egentligen. Några gnistgapständare och varistorer <100kr i komponenter. Televerket har använt gnistgapständare eller ventilavledare som jag tror de kallade det, i mer än hundra år.

Överspänningsskyddet fungerar bra mot de överspänningar som ofta uppstår i samband med åska men det är betydligt mer avancerat att skydda sig helt mot åska. 

I en bättre solcellsregulator sitter det överspänningsskydd på ingången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...