Gå till innehåll
tisdag 14 oktober 2025
Micke_40

ÅROR

Rekommendera Poster

Hej

tänkte köpa ett par nya åror till min Ryds 480 efter som dom jag gammal jag hade blivet stulna :angry: nu under sommaren. men kommer inte ihåg vad jag hade för längd på dom. använder dom sällan efter som jag har utombordare har dom som nödhjälp. så jag går funderar på rätt längd till en Ryds 480 som är bred 1,88

jag undrar om det finns någon som är insatt i vilken längd man skall ha  jag har tittat på två längder 2,40 och 2,70

Tack på förhand Med vänlig hälsning Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I breda båtar  är det ju alltid bättre med långa åror.

Jag har ganska långa åror i min bohujulle - lilla bilden till vänster.

Bekymret är att placera dem ombord.  Skrovsidan på jullen är ju relativt svängd.

Köper du för långa åror - av trä - så går det ju alltid att kapa dem och så tälja till dem med morakniven, rasp och sandpapper. och så gärna ett antal lager lack på "skadan"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag gör nog det köper lite längre åror och kapa dom i om så behövs så kan man känna efter lite innan om det går bättre o ro med lite längre åror

tack för svaret Med vänlig hälsning Micke

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte nya för ett par år sedan och vill bestämt minnas att jag läste en tabell om vilken längd som passar olika båtstorlek. Det borde varit på antingen Hjertmans, Julas eller Biltemas hemsida. Det är dom årförsäljare vi har här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...