Gå till innehåll
tisdag 10 juni 2025
Bosse

Superkavitation

Rekommendera Poster

Nåt av det första min dotter gjorde när hon började på konstruktionsavdelningen på KaMeVa var att skicka mig ett mail. Jag svarade med att skicka tillbaka en länk till en sida om kavitation. Lite senare under den dagen, var det nån som skulle sätta in henne i jobbet, och frågade om hon visste nåt om kavitation.

Jo då. Hon hade ju läst artikeln och är - till skillnad från sin gamle far - ganska smart, så hon hade ju fattat det som stod i artikeln.

Som seglare och teknik-o-intresserad - vad var det för speciellt med klippet!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom brukar motorvarv och propellerstigning göra att de går alldeles för fort på tomgång typ 10 knop. Hamnmanövrer blir riktigt svåra.

Jag såg en extrem båt till salu på blocket förra året som hade singelmontage och Arnesondrev. Den måste vara en mardröm att ta in och ut ur hamn. Det är nog paddel som gäller...

Jaha - var det dettdet handlade om.

Då är det ju nästan samma som att ha en segelbåt, utan motor i våra trånga hamnar med Y-bommar.

Cirkeln blir på nått sätt sluten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen inget speciellt med klippet men det är ju intressant att man faktiskt ser hur de två ytskärande propellrarna på Arnesondrevet arbetar. Arnesondrev använder man bara på extrema högfartsbåtar de är nämligen helkassa att köra med i depacementsfart. Båten blir svår att styra, ingen roderverkan alls, man är helt hänvisad till att styra med motorerna. Dessutom brukar motorvarv och propellerstigning göra att de går alldeles för fort på tomgång typ 10 knop. Hamnmanövrer blir riktigt svåra.

Jag såg en extrem båt till salu på blocket förra året som hade singelmontage och Arnesondrev. Den måste vara en mardröm att ta in och ut ur hamn. Det är nog paddel som gäller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Eld, inget speciellt egentligen men lite kul att se hur högprestanda ytskärande propellrar arbetar på ett så tydligt sätt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och filmen har för övrigt inget med kavitation att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:) nä att kalla det kavitation är nog lite överdrivet, men vispar luft det gör dom.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, men jäklar vad fränt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm.... vad kallas dom superkaviterande2G... som sitter på sk svävare.. dom rör ju endast luftfuktigheten någon meter över vattenytan... de kanske vore nåt på "vanliga" båtar

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...