Gå till innehåll
torsdag 19 juni 2025
Gobligan

Larm från reglage Oljetryck eller överhettning? Yamaha F60c 2006.

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Har ett klurigt problem.

Jag har en Yamaha F60c 6c5, 2006

Sjösatte båten och körde ca 15min (inkl maxfart) utan problem.

Några dagar senare startade jag och motorn gick på tomgång i 3-4minuter och reglaget började tjuta med konstant ton.

Ingen indikation för oljetryck eller överhettning på tacometern. (kan ioförsiga vara trasig.)

Har YDS mjukvara och där är det ingen felkod. (se nedan).

Får bra vattenstråle.

Vattentemp går ej över 80-85gr.

Är oljetrycket lågt? se nedan 45 (kPa)

Har bytt:

Termostat

Olja (10W-40w)

Impeller

Vad kan vara fel??

Se bifogad fil och data nedan.

image.png.8823ddc95d78e25c6bf990da36ecbde9.png

D6C5250613103901.CSV

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Verkar som du har lågt oljetryck men kPa är inte min favoritenhet.

Men i den svårlästa tabellen visar ett oljetryck på ca 45 kPa i genomsnitt (ca 0.45 bar) men sen har ju inte oljetryckslarmet löst ut, sista värdet som visar 0= OFF

Du skriver också att oljetryckslampan i varvräknaren inte tänds.

Oljetrycket på låg tomgång med varm motor skall ligga på ca 25–30 psi (1.75–2.1 bar).

Kall motor och låg tomgång har något högre oljetryck, med varm motor och högre varvtal ligger oljetrycket högre på ca 45–55 psi (3.16–3.86 bar)

Använder jag en konverteringkalkylator online så blir 45 kPa= 0,46 bar och jag har för mig att Mercurys oljetrycksgivare utlöser larmet vid oljetryck under 12.8 psi (0.9 bar). (Mercury F50–F60 är en snarlik motor)

Kan du byta enheter i YDS?

Inte för att det löser problemet men hade varit intressant att se värden i psi eller bar.

Hittade en owners manual online för Yamaha F60 men hittar inget om oljetryck alls mer än att varningen kommer om oljetrycket är för lågt.

Vad står det i din instruktionsbok?

Bytte du inte oljefilter när du bytte motorolja?

Kommer larmet direkt när du slår på tändningen utan starta?

Ligger det kvar efter du startat?

Tystnar det efter start men kommer tillbaka efter en stund?

Har motorn gått långa perioder på låga varvtal?

T.ex. trollingfiske eller kanalkörning...

Enda sättet att fastställa ditt verkliga oljetryck är att ansluta en mekanisk oljetrycksmanometer och kolla värden.

Visar den korrekta värden får man leta vidare, varför den larmar.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar Pär!

Jag har nu felsökt lite ytterligare.

Oljefiltret byttes innan sjösättning i samband med oljebytet. Bytte det igen nu faktiskt men samma tryck efter det.

Varningen kommer efter ca 3-4minuter på tomgång. Andra gången efter nån minut vila, efter ca 1-2min vid tomgång.

Provade att öka varvtalet till 1000-1200rpm och då får jag ingen varning. Kylvattnet verkar stabilisera sig runt 60gr. Troligen kommer varningen för överhettning vid tomgång trots att den inte går över 90gr (gränsen står i yds)?

Jag bytte impeller som sagt i våras (byter vartannat år) kanske missat något där. Men är som sagt bra stråle.

När det gäller oljetrycket så sjunker trycket något då jag ökar varvtalet. till runt 37-40kPa.

Trycket på tomgång för denna motor bör ligga på 125kPa (18.1psi) vid tomgång.

Oljenivån är lite inom halva mätområdet på stickan (vilket det ska vara på yamaha).

Kan det vara någon oljetryck sensor eller helt enkelt oljepumpen som är dålig?

image.thumb.png.d50915a62ee119bbae1e85dbd7ac912d.png

D6C5250615104901.CSV

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart har du lågt oljetryck men om din app eller vad det är visar rätt vet jag inte.

Enda sättet att fastställa oljetrycket är att ansluta en mekanisk oljetrycksmanometer och kontrollera oljetrycket med denna.

Även 18 psi verkar lågt och har du bara 45 kPa (6.5 psi) på låg tomgång är detta alldeles för lågt.

Och mellan 1250–1500 är det ju ännulägre...

Får man samma låga värden med den så får felsöka vidare, antagligen dålig oljepump, slitna lager, internt läckage.

Bättre att kontrollera oljetrycket mekaniskt först innan man går och köper en massa delar helt i onödan.

Kontakta en verkstad om du inte kan göra det själv.

Oljenivån skall enligt Yamaha ligga mellan undre och övre markering på stickan, detta förstår jag inte riktigt??? 

Oljenivån i motorn bör ju ligga så nära eller helst på övre markeringen men absolut inte högre än den övre markeringen! Liten oljevolym i motorn= mindre olja som cirkulerar i systemet och oljan riskerar att bli varmare än normalt. Oljan både smörjer och kyler.

Jag har inte sett en oljesticka på Yamaha 50/60/70 996 cc 4-taktare men på bilden i manualen ser det ut att vara ganska långt mellan undre och övre markeringar.

Det skiljer kanske 0,5 liter mellan dessa markeringar och det är ganska mycket med tanke på att totala oljevolymen är 1,9 L (2,1 L med filter). Då kör man ju omkring med bara ca 1,65 L i motorn som får slita hårt för att smörja och kyla motorns delar.

Kolla oljetrycket mekaniskt först innan något annat.

En liten parentes:

Ingen 4-taktsmotor mår bra av att köras timme efter timme på konstant låga varvtal och låg tomgång bör undvikas under belastning i mer än 5 min. Tomgångskörning är det som sliter mest...

En båtmotor/utombordsmotor kan liknas vid en bilmotor som bara har 3:ans växel och arbetar i konstant uppförsbacke.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...