Olleman82 113 Postad 17 Augusti , 2016 Går i många köpartankar kring framförallt Bayliner 285/2855 och noterar att det är tämligen få annonser där originalkylskåpet är bytt. Tittar framförallt på modeller runt 2001-2005. När jag läser i amerikanska forum verkar det som att det är absorptionskylskåp som oftast sitter i dessa båtar och att man kan räkna med ett effektuttag på ca 10 ampere 80% av tiden! Detta skulle isåfall innebära att kylskåpet ensamt drar 80 ampere på bara 10 timmar. Kan detta verkligen stämma? Är det så många ägare som ALDRIG sover i naturhamn för det verkar ju som att om man inte går och lägger sig direkt efter motorkörning och drar iväg när man vaknar så kommer ju inte an batteribank på 200ah som är ett par år gammal att räcka till - eller batterierna kommer åtminstone att bli rejält urladdade, vilket inte är speciellt skonsamt för dom. Någon som har lite erfarenheter av dessa kylskåp som kan utveckla lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Augusti , 2016 Går i många köpartankar kring framförallt Bayliner 285/2855 och noterar att det är tämligen få annonser där originalkylskåpet är bytt. Tittar framförallt på modeller runt 2001-2005. När jag läser i amerikanska forum verkar det som att det är absorptionskylskåp som oftast sitter i dessa båtar och att man kan räkna med ett effektuttag på ca 10 ampere 80% av tiden! Detta skulle isåfall innebära att kylskåpet ensamt drar 80 ampere på bara 10 timmar. Kan detta verkligen stämma? Är det så många ägare som ALDRIG sover i naturhamn för det verkar ju som att om man inte går och lägger sig direkt efter motorkörning och drar iväg när man vaknar så kommer ju inte an batteribank på 200ah som är ett par år gammal att räcka till - eller batterierna kommer åtminstone att bli rejält urladdade, vilket inte är speciellt skonsamt för dom. Någon som har lite erfarenheter av dessa kylskåp som kan utveckla lite? Vet inte vad det är för kyl i den båten men när jag köpte min segelbåt från 81 så satt det en peltierkyl (Supercool) i båten. Denna orkade knappt kyla ner boxen och drog en sabla massa ström. Innan jag lämnade gamla ägarens hamn hade jag bytt kylen, det tog ett par timmar och jag är helnöjd. Ett nytt kylaggregat med element kostade runt 3500kr vill jag minnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 862 Postad 17 Augusti , 2016 Jag upprepar gärna att jag är helnöjd med Isotherm med ASU, det absolut bästa kylskåpet jag haft/har, och då har jag haft fem eller sex olika, inklusive ett med peltierelement, som jag också ansåg vara värdelöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 17 Augusti , 2016 Tackar - då vet jag att nya kompressorkylar är "da shit" men frågan är HUR dåliga amerikanska kylar är i båtar från runt -00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 17 Augusti , 2016 Hej. Låter otroligt....tänk på att det inte säkert att du får ut det befintliga kylskåpen ur ruffen utan att ta isär det. Varit med om det, och även hört andra, som haft problem att få ut det gamla, och som varit tvungna har fått köpa nytt kylskåp modell mindre för att för överhuvudtaget få in det i båten. Både dörren ner till förpiken och takluckan är för trångt mått. //Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 17 Augusti , 2016 Kan ju vara värt att tänka på, tack för tipset! Tror dock inte att det är problem i denna båt då jag läst om flertalet som satt in en Isotherm cruise 65 och inte en enda kommentar om isärsågade kylskåp eller nerskruvade inredningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 17 Augusti , 2016 Nu har jag en kanadensisk båt men det är nästan lika. Har en 63 L kyl som jag är nöjd med storleksmässigt men kompressorn började låta och den drog mycket ström. Ett tips om du är nöjd med själva skåpet, ta bort kompressor, vapurator m.m. och köp ett nytt kylaggregat som du stoppar i det gamla skåpet. Jag är jättenöjd med mitt Isotherm compact 2006. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser