Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
RichLin

Toppfarten glöms i annonser, är den viktig?

Rekommendera Poster

Halloj

När jag var i tonåren, och båttokig (än i dag). Så gick jag och köpte gulatidningen, bara för båtannonserna.. Där stod nästan alltid båtens fart i knop skrivet i annonserna. Något som idag bara finns i vissa annonser. Även idag är maxfarten högst intressant för mig. Även om jag oftast ligger och glider i bara några knop, eller strax över planingströskeln. Så vill jag vet vad som finns att ge! Jag själv klickar per automatik bort annonser där toppfart inte står. Och har märkt att det blir färre, och färre annonser som toppfarten står i!!

Beror det på att det är allt fler landkrabbor som köper båt (och säljer). Som är vana vid bilförsäljningar, där topphastighet oftast är helt ointressant för oss i Sverige. Eller beror det på att GPS nu mera är vardagsmat, och att det är svårare att ljuga upp toppfarten. Eller vad tror ni det beror på? På Norska Finn.no, står toppfarten på båten redan i rubriken. På dom flesta båtar, ska tilläggas. Och jag antar att folk inte ljuger upp farten 2016, då GPS är i var mans ägo.

Jag misstänker i alla fall, när det gäller så kallade "power boats" att dom inte går så fort, som man kanske skulle kunna tro. 

För där tycker jag det är vanligast, att man skryter om hur stor motor, eller motorer, det är. Och allt som är "gjort" med motorn, motorerna. Och att det är en "poker run" båt Osv. Och därefter skriver man hur lång ankarlina som ingår, men inte farten på detta tidigare beskrivna monster :)

Vad tror/tycker ni andra om det?

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtminstone i mitt fall är toppfarten mindre viktig. Om man kör omkring på maxvarv hela tiden så har man köpt fel båt. Min uppfattning är att det första en landkrabba frågar är hur fort båten går. Andra frågan är hur mycket det blir i kilometer per timme. Sedan kommer frågan om hur mycket bränsle båten drar. Med följdfrågan hur mycket det blir per mil...

Ett par knop hit eller dit är enligt min mindre viktigt och det beror på att en relativt plattbottnad båt oftast har hög toppfart men den går inte att använda eftersom den går stötigt i sjön vilket leder till att man får lov att krypköra när det går lite sjö. Och då har man ju ingen glädje att den fantastiskt höga toppfarten. Det är efter den insikten man inser att båten skall vara bra på den typ av körning man kör 99% av tiden. Lite samma tankesätt som gör att man inte köper en Ferrari om man oftast bara kör i köer vid rusningstid ändå, eller kör värsta Landrovern året om för att den är så bra när man skall ta upp båten på hösten...

Båtar är kompromisser. Alltid :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga om man vill ha en motor som kommer att hålla är att kunna hålla en vettig marschfart på ett motorvarv som motorn mår bra av, jag har en kad 43p och om man håller 3000 varv i marschfart(max 3950) så håller motorn uppemot 6-7000 tim men ligger du på 3400-3500 varv så halverar du livslängden. Min båt marschar ca 20 knop vid 3000 varv och då planar den bra och dricker inte så våldsamt med bränsle(ca1,3 l/dist) båten är en Scand 27 Adriatic

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det beror mycket på att man vill undvika ev diskussioner om utlovad toppfart efter en försäljning. Den faktiska toppfarten beror på väldigt många faktorer. Last, bottenmålning, viktfördelning, vind mm. Det är långtifrån alla som fattar/vill fatta det. Speciellt nybörjare. Säger säljaren 35 knop så ska båten göra 35 knop, oavsett. Typ..

Toppfarten är viktig i den mening att den ger en fingervisning om vart marschfarten kan tänkas ligga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också det är märkligt att utelämna topp och marschfart. Det blir sen lite konstigt när man har en likadan själv och farten skiljer. I mitt fall brukar många skriva att deras Flipper 640 gör 40knop, medan min gör 10 till med liknande motor. Då undrar man ju hur det står till med båten:)

Marschfart och förbrukning är viktiga parametrar för många, mig inräknad. Jag håller inte med om att det skulle vara landkrabbor som undrar det.

Tyvärr tycker jag också att många är okunniga/dåliga lögnare. Det kan stå att motorn är från -95 när modellen slutade tillverkas -85 osv... Sen att skryta med att motorn är servad med impellerbyte -14 blir bara löjligt när det skall göras vart annat år.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också det är märkligt att utelämna topp och marschfart. Det blir sen lite konstigt när man har en likadan själv och farten skiljer. I mitt fall brukar många skriva att deras Flipper 640 gör 40knop, medan min gör 10 till med liknande motor. Då undrar man ju hur det står till med båten:)

Marschfart och förbrukning är viktiga parametrar för många, mig inräknad. Jag håller inte med om att det skulle vara landkrabbor som undrar det.

Tyvärr tycker jag också att många är okunniga/dåliga lögnare. Det kan stå att motorn är från -95 när modellen slutade tillverkas -85 osv... Sen att skryta med att motorn är servad med impellerbyte -14 blir bara löjligt när det skall göras vart annat år.

Kan ju vara så att dom proppat för att kunna marscha med tung last(många ombord) då får man lägre toppfart men mer ork...:-) Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lögnare på vad?är man en lögnare för att man inte uppger toppfert? Tycker personligen att uppgift ang toppfart mer sänker säljaren för det vittnar om en sliten båt med tufft brukande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill snacka fart så hade jag en apex 19c, en ribbåt med 130 hk Yamaha 2 takt, den toppade 53 knop, men det gick inte för mig ändå, verkar göra det för vissa trots omständigheter, ingen nämd ingen klämd!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller faktiskt med TS.

Men kanske nyansera det lite till att farten ofta(st) inte anges - alls. Om vi talar om en icke-deplacementbåt så är ju farten en del av egenskapen som gör att man tittar på just den båttypen. Inte alls för att man är ute efter någon "värstingfart", bara få ett hum om vilket fartregister den kan förväntas funka i.

Om det sedan är toppfart eller marschfart spelar inte så stor roll, då man kan få fram den andra på ett ungefär om den ena är angiven.

(...och bara för att TS frågade efter fartangivelse och exemplifierade det med toppfarten har ju TS redan svarat på att h*n inte har för avsikt att ligga och pressa där för att halvera livslängden på sin maskin - som någon verkade förutsätta i sitt svar ;-).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min båt sägs göra 36 knop i annonser men det är i själva verket 36 Mph dvs ca 32 knop. Sedan gäller förmodligen angivelsen i saltsjö och inte i sött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lögnare på vad?är man en lögnare för att man inte uppger toppfert? Tycker personligen att uppgift ang toppfart mer sänker säljaren för det vittnar om en sliten båt med tufft brukande

Jag pratade om årsmodellen på motorn. Om man skriver att man har en -95a när det är en -85a är ju båten mer värd på pappret än i verkligheten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtminstone i mitt fall är toppfarten mindre viktig. Om man kör omkring på maxvarv hela tiden så har man köpt fel båt. Min uppfattning är att det första en landkrabba frågar är hur fort båten går. Andra frågan är hur mycket det blir i kilometer per timme. Sedan kommer frågan om hur mycket bränsle båten drar. Med följdfrågan hur mycket det blir per mil...

Ett par knop hit eller dit är enligt min mindre viktigt och det beror på att en relativt plattbottnad båt oftast har hög toppfart men den går inte att använda eftersom den går stötigt i sjön vilket leder till att man får lov att krypköra när det går lite sjö. Och då har man ju ingen glädje att den fantastiskt höga toppfarten. Det är efter den insikten man inser att båten skall vara bra på den typ av körning man kör 99% av tiden. Lite samma tankesätt som gör att man inte köper en Ferrari om man oftast bara kör i köer vid rusningstid ändå, eller kör värsta Landrovern året om för att den är så bra när man skall ta upp båten på hösten...

Båtar är kompromisser. Alltid :-)

Nu tror jag att du missade lite i min text, eller missförstod mig. För jag skrev att vi oftast kör i bara några knop, eller precis över planingströskeln. Även om det finns några få tillfällen när det behöver gå lite fortare.

Tittar man på en båttyp som är för mig helt okänd. Så säger det ganska mycket om båten toppar 20, eller 25 knop. Gör den "bara" 20 knop. Så kommer den förmodligen ha jobbigt att komma upp i planingsfart, framförallt med lite last i. Den kommer sen att kräva ett väldigt högt varvtal, för att hålla sig kvar i plan.

Är det en båttyp, som jag känner väl till. Så säger ändå farten en del om tex val av propeller. Det kanske står att det är en stålpropeller, men att båten går 4 knop långsammare än vad den "borde" göra. Då är den förmodligen starkare, och behöver inte jobba lika hårt för att komma upp i plan med lite last. Förutsatt då att toppfarten inte ligger för nära planingströskeln.

I min avslutning skrev jag om sk powerboats. Där är väl ändå farten av stort intresse. Och en stor del av egenskaperna, som en potentiell köpare vill veta. Där kanske längden på ankarlinan är av underordnat intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade om årsmodellen på motorn. Om man skriver att man har en -95a när det är en -85a är ju båten mer värd på pappret än i verkligheten. 

För att inte tala om att det kan vara en helt annan motor. Man kanske får den problemtyngda 2 liters motorn som fanns 1985, i stället för den hyllade 2,5 liters maskinen som kom 1993.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det beror mycket på att man vill undvika ev diskussioner om utlovad toppfart efter en försäljning. Den faktiska toppfarten beror på väldigt många faktorer. Last, bottenmålning, viktfördelning, vind mm. Det är långtifrån alla som fattar/vill fatta det. Speciellt nybörjare. Säger säljaren 35 knop så ska båten göra 35 knop, oavsett. Typ..

Toppfarten är viktig i den mening att den ger en fingervisning om vart marschfarten kan tänkas ligga.

Jag lade i våras ut en båt på Blocket.

Att säljare inte anger båtens fart eller andra fakta, kan ju bero på att det är fritext som gäller när man skapar en båtannons. det finns inga rutor att fylla i obligatoriska uppgifter i, annat än namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Kan vara så att säljaren glömmer av det.

...Eller så vill man reservera sig.

Exempelvis så visste jag att min båt går bra i marchfart i ca 10-11 knop, så det skrev jag ut i annonsen, men jag skrev inget om toppfarten, som kunde uppnås med tom båt och halvfulla tankar i stiltje på spegelblank vattenyta...

I alla fall här på västkusten och utefter Bohuskusten (observera att jag särskiljer dessa geografiska benämningar) är det så många olika parametrar som påverkar motorbåtars fart, gångläge och övriga sjöegenskaper.

Vi har ju vinden, vindens riktning, strömmen och dess riktning (den som mäts i knop och inte i ampere), våghöjden, olika vattenlager med olika salthalt med mera. Sedan kan ju lufttryck, luftens temperatur och luftfuktigheten påverka förbränningen av bränslet i motorn, gäller väl främst tvåtaktare i utombordare, och torde väl vara försumbart.

En varmkörd motor presterar i allmänhet bättre än den gör direkt efter start.

Sedan har vi ju påväxten också, alger och andra havslevande organismer börjar växa till sig så här i augusti och har stor påverkan på hastigheten och bränsleförbrukningen.

Sedan om än mer långsökt, är väl meterologiska-atmosfäriska förhållanden som påverkar GPS. 

Strömmen och påväxten kan ju påverka paddelhjulsgivare till loggen eller pivotrör till tryckloggen.

Men som jag kände det, ville undvika att köparen återkommer med nån form av reklamation.

"Du sade minsann att båten skulle göra 19 knop, men den gör bara 15, jag vill ha pengar tillbaka".

För mig var det, det viktigaste skälet att inte ange toppfarten.

Sedan, om man nu har litet erfarenhet av motorbåtar, och då inte är förstagångsköpare, så låter men ju i sin cerebralaprocessor göra en slags kalkyl, ekvation som innehåller parametrar som båttyp, längd i vattenlinjen samt motorstyrka, och får ju då fram ett ungefärligt värde på hur fort just den båten borde kunna framföras i vattnet.

Förstagångsköpare och landkrabbor som börjar bli blöta om fötterna, har ju svårare att sätta sig in i detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill snacka fart så hade jag en apex 19c, en ribbåt med 130 hk Yamaha 2 takt, den toppade 53 knop, men det gick inte för mig ändå, verkar göra det för vissa trots omständigheter, ingen nämd ingen klämd!

När jag letade båt ville jag ha en som kunde marscha minst 30knop och gärna 35.

Nu ligger jag i 30knop på 3000varv och motorn går tyst, billigt och slits mindre.

Sen är det såklart kul att nån gång kunna vika ner reglaget och köra ifrån finbåtarna...

Toppfarten är mest kul att optimera för att se hur mycket riggningen gör. 3 knop till och lägre förbrukning och ljudnivå i marschfart blev resultatet av mina laborationer med höjd, propp och körteknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En underproppad båt kan inte köras på maxvarv utan att övervarva/slå i varvstoppet, vilket gör att om båten är proppad för acc, tänker jag att vederbörande övervarvat den och båten blir då mindre intressant för mig.

För mig är en välproppad båt en som kan köras under alla normala förutsättningar med samma propp. Annars är min bild att den är undermotoriserad. Självklart kan man klara sig på en mindre motor och proppa om, men det känns inte optimalt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En underproppad båt kan inte köras på maxvarv utan att övervarva/slå i varvstoppet, vilket gör att om båten är proppad för acc, tänker jag att vederbörande övervarvat den och båten blir då mindre intressant för mig.

För mig är en välproppad båt en som kan köras under alla normala förutsättningar med samma propp. Annars är min bild att den är undermotoriserad. Självklart kan man klara sig på en mindre motor och proppa om, men det känns inte optimalt...

Naturligtvis måste varvtalet ligga inom det rekommenderade. Men man brukar ha 500-800 varv att laborera med. Men jag är av samma åsikt som du. Behöver man byta propeller, för att båten är för slö. Då är nog problemet att motorn är för liten, inte propellern. 

Jag själv har större maskin än vad båten är typad för. Kan dock bli problem med försäkringen, om jag är vållande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga om man vill ha en motor som kommer att hålla är att kunna hålla en vettig marschfart på ett motorvarv som motorn mår bra av, jag har en kad 43p och om man håller 3000 varv i marschfart(max 3950) så håller motorn uppemot 6-7000 tim men ligger du på 3400-3500 varv så halverar du livslängden. Min båt marschar ca 20 knop vid 3000 varv och då planar den bra och dricker inte så våldsamt med bränsle(ca1,3 l/dist) båten är en Scand 27 Adriatic

Varför skulle du halvera livslängden på en diesel om du höjer 400-500 varv från ditt exempel med att  ligga på 3000 varv när maxvarvet på din motor är 3950 ? Tror jag inte på, kan ju tom vara så att vid 20 knop så planar den inte riktigt och går tyngre/drar mer bränsle. Det är ju olika från båt till båt naturligtvis, men att i ditt fall höja varven en aning och ändå ligga ca 500 varv under max så slits knappast motorn mer för det eller är en kad 43 speciell i det hänseendet?.

MVH / Håkan

Redigerad av Silverfox

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...