nikla 1 Postad måndag kl 10:49 På grund av att jag var klumpig så hamnade brännarna (de silverfärgade runda klumparna på bilden) i sjön och blev dränkta. De innehåller ju något poröst som ska hålla spriten. När de nu blivit dränkta så fungerar de ju inte så bra. Jag har låtit dem ligga i solen och torka. Någon som har tips på hur de kan torkas smartare och snabbare? Eller, är de nu förstörda? Var kan jag i så fall köpa nya? Jag vet inte riktigt vad de kallas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 174 Postad måndag kl 10:54 Hej Ja sprit löser ju vatten så det är nog ingen fara, provtänd på landbacken och se om det funkar. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 489 Postad tisdag kl 01:25 Lägg in dom i ugnen på låg värme 50-75 grader med luckan lite på glänt så torkar dom. Va det mycket sprit i dom när du blötte ner dom så ska man kanske fundera på brandrisken med att torka dom i ugnen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikla 1 Postad tisdag kl 05:24 Köket var ganska nytt för mig så jag har inte koll på hur mycket det var innan. Jag har nu haft det luftat länge i solen så jag provar att fylla på underdagen och se hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 84 Postad tisdag kl 06:24 Hallå. Att brännarna har gått sönder har jag oerhört svårt att tro... Det handlar ju om att få bort vattnet, sen fungerar de igen. Jag hade fyllt en med Tsprit och provat. Brinner de inte så låt de torka och dunsta längre tid. Sen hade jag provat igen med mer sprit. Så småningom lyckas du. När du fått igång dem kan jag tipsa om att du kan blanda i 10% vatten i spriten utan att effekten minska märkbart men sotningen av kärlen kommer minska rejält. Bränner du ren sprit sotar det nämligen en del. Lycka till! /Mathias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 745 Postad tisdag kl 07:08 41 minuter sedan skrev Strosselhuset: När du fått igång dem kan jag tipsa om att du kan blanda i 10% vatten i spriten utan att effekten minska märkbart men sotningen av kärlen kommer minska rejält. Bränner du ren sprit sotar det nämligen en del. Typisk sak man lär sig som scout, eller andra sammanhang där t ex Trangiakök används 🙂 Finns även färdigblandad T-sprit att köpa som sotar minimalt, heter Originol (dyrare, Origos märke) eller Tenol (billigare och finns på de flesta mackar - i alla fall de som inte bara säljer korv och godis) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikla 1 Postad onsdag kl 05:05 22 timmar sedan skrev Strosselhuset: Jag hade fyllt en med Tsprit och provat. Brinner de inte så låt de torka och dunsta längre tid. Sen hade jag provat igen med mer sprit. Så småningom lyckas du. När du fått igång dem kan jag tipsa om att du kan blanda i 10% vatten i spriten utan att effekten minska märkbart men sotningen av kärlen kommer minska rejält. Bränner du ren sprit sotar det nämligen en del. Tack för tipset! Vi använder Tenol idag som IngemarE föreslog ovan så vi kanske redan nu har minimalt med sotning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 560 Postad onsdag kl 07:54 2025-07-22 vid 08:24 skrev Strosselhuset: När du fått igång dem kan jag tipsa om att du kan blanda i 10% vatten i spriten utan att effekten minska märkbart men sotningen av kärlen kommer minska rejält. Bränner du ren sprit sotar det nämligen en del. Lycka till! /Mathias Metanol sotar inte men kan vara svårare att få tag I till bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser