kobo_83 0 Postad 24 Juli HjĂ€lp Nu hĂ„ller jag pĂ„ att ge upp. jag har nyligen köpt en adec 630. Med en volvo penta md7a diesel. NĂ€r vi va ute och Ă„kte i lagom fart sĂ„ dör motorn, efter de vĂ€grar den starta. Har felsökt och vill tro att de handlar om ett brĂ€nsleproblem, jag har sökt fram till att jag har brĂ€nsle fram till den sista "insprutningspumpen" den verkar inte snurra? För visst ska den vĂ€l snurra för att trycka in brĂ€nsle i insprutet? nĂ€r ja kikade vidare sĂ„ verkar axeln drivas med ett kugghjul pĂ„ motsatt sida dĂ€r impellern sitter. vid undersökning av kugghjulet sĂ„ snurrar de om man vrider runt motorn förhand men sjĂ€lva axeln som gĂ„r ut till impellern eller andra sidan "insprutningspumpen" snurrar inte. I min vĂ€rld borde de sitta ihop och alltifrĂ„n impellern till sjĂ€lva pumpen borde snurra? đ Nummer 27 Ă€r kylhuset till impellern, nummer 28 Ă€r insprutningspump min frĂ„ga Ă€r om de Ă€r en fast axel som ska snurra mellan impeller och insprutningspumpen PĂ„ höger sida pĂ„ denna bild sitter kugghjulet som kuggar ihop med kamaxeln.   AlltsĂ„ hoppas nĂ„n förstĂ„r va jag menar annars fĂ„r ni gĂ€rna rĂ€tta mig om jag skrivit fel eller fattat allt fel kanske?  Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad 24 Juli Ja det var lite skillnadđ DĂ„ börjar vi om...  //PĂ€r Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
kobo_83 0 Postad 24 Juli 11 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja det var lite skillnadđ DĂ„ börjar vi om...  //PĂ€r Jaaa fan sorry. đ Den kan heta cav pump. korset dĂ€r Ă€r sjĂ€lva pumpdelen. FrĂ„gan Ă€r om den ska snurra hĂ€r i andra Ă€nden satt ett kugghjul som kuggade ihop med kamaxeln. đ Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
kobo_83 0 Postad 24 Juli Aha nu inser jag nÄt. HÀr har de suttit en klack som ska hugga tag i kugghjulet. ny frÄga. GÄr den att byta Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad 24 Juli Ja nu har du ju hittat felet, drivkilen! Men din axel pÄ pumpen ser lite sliten ut, det Àr rester av en mutter pÄ gÀngorna och frÄgan Àr hur det ser ut i navet pÄ kugghjulet som driver insprutningspumpen.  SÀtt inte ihop utan att konsultera en expert som fÄr titta i verkligheten, inte bara pÄ bilder.  //PÀr Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
kobo_83 0 Postad 24 Juli 31 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja nu har du ju hittat felet, drivkilen! Men din axel pÄ pumpen ser lite sliten ut, det Àr rester av en mutter pÄ gÀngorna och frÄgan Àr hur det ser ut i navet pÄ kugghjulet som driver insprutningspumpen.  SÀtt inte ihop utan att konsultera en expert som fÄr titta i verkligheten, inte bara pÄ bilder.  //PÀr Ja men precis. FrÄgan Àr om drivkilen gÄr att byta?  Ja försöker hitta nÄn som kanske kan renovera hela, byta packningar och se över. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad 24 Juli Ja driv gÄr att byta men axeln pÄ insprutningspumpen Àr sliten/skadad och navet i kugghjulet kan ocksÄ vara skadat eller t.o.m. vÀrre skadat Àn axeln. DÀrför mÄste en riktig expert titta pÄ detta och ge sitt utlÄtande om det gÄr att ÄteranvÀnda eller det Àr skrot. Monterar man ihop det som det ser pÄ bilderna kan det vara stor risk att det gÄr sönder igen efter nÄgra timmar.  //PÀr Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad 25 Juli (redigerade) Den motorn verkar ha varit med om en del.  Men du skrev inledningsvis att den gick.  BrÀnslesystem Àr kÀnsliga saker. Det Àr alltsÄ vÀldigt lite brÀnsle som pumpas igenom, sÄ minsta lilla skrÀp eller luft skapar problem. Och kÀnsligast att renovera / justera Àr högtrycks pumpen och spridaren.  Min YSM12 förbrukar dryga 0.5 liter B0-diesel i timmen vid 4 knop.  Hoppas du fÄr ihop maskinen igen, nu nÀr du upptÀckt att en krysskil saknas.  Vanlig Äterkommande driftstörning under 20 Är Àr att luft kommit in i brÀnslesystemet. Har fixat detta nÄgra gÄnger. KÀnner min motor rÀtt vÀl.   Davids Mekaniska kanske har nÄn fungerande motor stÄende.  Redigerad 25 Juli av Hybro Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser