Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Fjey

Förstärkning/Ombyggnad av akterspegel

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Weedo GT som läcker ur akterspegeln och resten av plywooden var genomsur och rutten så drog bort hela skiten. Nu är jag framme och ska ta bort motorn och börja göra om eller förstärka akterspegeln. Ska jag riva bort allt till bara skrovet?

 

Jag vill gör detta så bra som möjligt! Har plywood, polyester, glasfibermatta och allt som behövs. Har ni några tips eller rentav guide till hur jag ska göra?

 

https://postimg.org/image/8kxi398vv/

Redigerad av Fjey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare antar jag?

Yes :) en Yamaha 55hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon :/?

Ja absolut, ta bort allt trä ända till glasfibern bygg sedan upp ny akterspegeln med x antal plyfa i den tjocklek som var innan eller mer.

 

Jag gjorde på följande sätt när jag totalrenoverade min Sunbird, det blev totalt 5st 12mm plyfa i tjocklek som jag sågade till efter lite anpassning mot aktern och mellan varje lager lade jag matta och polyester för att limma dom samman.

 

Efter att det hade torkat limmade jag fast den nya akterspegeln mot skrovet med skruvtvingar och reglar som press. Efter torktid plastade jag in allt på aktern samt plastade in nya knän som förstärkning. Avslutade med att måla över allting med Topcoat.

 

Det finns säkert andra vägar att gå men den här funkar för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du vara riktigt seriös när du har gjort en ny akterspegel så borra upp hålen för motorfästet. Kontrollera att motorn sitter korrekt. Innan du lägger båten i sjön (och blöter ner den) så borra upp de 4 hålen för motorbultarna till större dimension och fyll dessa stora hålen helt med epoxi.

 

Sen när det har härdat så borrar du igen med korrekt storlek för motorbulten. Skulle nu inte eventuell tätning vid motorbultarna bli helt täta så har du epoxibehandlat hålen, så vattnet kan inte tränga in i den nya akterspegeln och ge ny rötskada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan version av detta är kanske att svetsa fast bultskallarna i en platta som plastas in på insidan av båten.

Man fyller sedan med epoxin runt bultarna i hålen och har sedan pinnbultar att hänga motorn på:)

 

Skulle vara smidigt om man ofta tar av motorn:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon :/?

Ja absolut, ta bort allt trä ända till glasfibern bygg sedan upp ny akterspegeln med x antal plyfa i den tjocklek som var innan eller mer.

 

Jag gjorde på följande sätt när jag totalrenoverade min Sunbird, det blev totalt 5st 12mm plyfa i tjocklek som jag sågade till efter lite anpassning mot aktern och mellan varje lager lade jag matta och polyester för att limma dom samman.

 

Efter att det hade torkat limmade jag fast den nya akterspegeln mot skrovet med skruvtvingar och reglar som press. Efter torktid plastade jag in allt på aktern samt plastade in nya knän som förstärkning. Avslutade med att måla över allting med Topcoat.

 

Det finns säkert andra vägar att gå men den här funkar för mig.

 

Tack jättemycket! Fungerar polyestern som lim eller ska jag sätta fast skivorna på andra sätt?

Hade alla dina skivor lika storlek?

 

Ska även lägga reglar i dom svarta rännorna (se bild) hur skulle ni sätta fast reglarna?bmed trälim? Marin silicon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut akterspegeln på en eka för några år sedan. Använde då formplyfa, som står emot vatten mycket bättre. Var bara noga med att matta ned den glatta ytan på plyfan innan plastning. I övrigt goda råd i övriga inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga. Första gången jag gör detta!

Men finns det några smidiga verktyg att ta bort gammal glasfiber och dylikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde den där operationen för ett par år sedan. Ambitiöst med blogg och allt. På grund av ny sommarstuga, en Glastron skiflite, en gammal passbåt, en hembyggd trädgårdstraktor och en vattenskoter från 1956 så har projektet hamnat bakåt i projektkön...

Aktern på min båt är lite konvex så jag fick limma rätt tunna plywoodskivor tills jag hade rätt tjocklek på akterspegeln. Kolla på bloggen, där är det beskrivet rätt detaljerat:

https://vingalvendla.wordpress.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du vara riktigt seriös när du har gjort en ny akterspegel så borra upp hålen för motorfästet. Kontrollera att motorn sitter korrekt. Innan du lägger båten i sjön (och blöter ner den) så borra upp de 4 hålen för motorbultarna till större dimension och fyll dessa stora hålen helt med epoxi.

 

Sen när det har härdat så borrar du igen med korrekt storlek för motorbulten. Skulle nu inte eventuell tätning vid motorbultarna bli helt täta så har du epoxibehandlat hålen, så vattnet kan inte tränga in i den nya akterspegeln och ge ny rötskada.

Det lät väldigt bra!

 

Om man INTE gör det. Finns det något annat sätt att "täta" motorbultarna på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Någon :/?

Ja absolut, ta bort allt trä ända till glasfibern bygg sedan upp ny akterspegeln med x antal plyfa i den tjocklek som var innan eller mer.

 

Jag gjorde på följande sätt när jag totalrenoverade min Sunbird, det blev totalt 5st 12mm plyfa i tjocklek som jag sågade till efter lite anpassning mot aktern och mellan varje lager lade jag matta och polyester för att limma dom samman.

 

Efter att det hade torkat limmade jag fast den nya akterspegeln mot skrovet med skruvtvingar och reglar som press. Efter torktid plastade jag in allt på aktern samt plastade in nya knän som förstärkning. Avslutade med att måla över allting med Topcoat.

 

Det finns säkert andra vägar att gå men den här funkar för mig.

Tack jättemycket! Fungerar polyestern som lim eller ska jag sätta fast skivorna på andra sätt?

Hade alla dina skivor lika storlek?

 

Ska även lägga reglar i dom svarta rännorna (se bild) hur skulle ni sätta fast reglarna?bmed trälim? Marin silicon?

 

Sen är det svårt att pressa eftersom jag inte kan tvinga mot skrovet (taket är kvar liksom)

 

Hur ser knän ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja polyestern fungerar som ett lim, antal och tjocklek bestämmer du själv men gör inte tunnare akterspegeln än innan bara.

Jag brukar "punkta" fast stringers och knän med några bitar utav glasfiber matta som kanske är 10x10cm och fortsätta att plasta helt dagen efter, på så sätt blir dom fixerade som man vill ha dom. Blanda inte in trälim och annat skit för sånt här.

 

Formplyfa är ju bra i många avseenden vad gäller motståndskraft mot röta mm men gör man riktigt från början och är noga med plastningen och förseglar med topcoat och sikaflex i genomföringar eller som andra skrivit att använda epoxy så är "vanlig" plyfa helt OK att använda.

 

En feinsåg eller som det heter Multi verktyg är faktiskt väldigt bra när man ska såga och skära med lite försiktighet är min erfarenhet.

 

För att lägga den nya akterspegeln i press kan du ju kanske Borra upp dom 4 hålen för motorn och använda dig utav reglar som ger dig ett jämnt och bra tryck mot skrovet som du sedan drar fast tillfälligt med tex 4st gängstänger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man dela på en Weedo GT? (Alltså lyfta bort överdelen för att lättare komma åt att renovera akterspegeln)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja polyestern fungerar som ett lim, antal och tjocklek bestämmer du själv men gör inte tunnare akterspegeln än innan bara.

Jag brukar "punkta" fast stringers och knän med några bitar utav glasfiber matta som kanske är 10x10cm och fortsätta att plasta helt dagen efter, på så sätt blir dom fixerade som man vill ha dom. Blanda inte in trälim och annat skit för sånt här.

 

Formplyfa är ju bra i många avseenden vad gäller motståndskraft mot röta mm men gör man riktigt från början och är noga med plastningen och förseglar med topcoat och sikaflex i genomföringar eller som andra skrivit att använda epoxy så är "vanlig" plyfa helt OK att använda.

 

En feinsåg eller som det heter Multi verktyg är faktiskt väldigt bra när man ska såga och skära med lite försiktighet är min erfarenhet.

 

För att lägga den nya akterspegeln i press kan du ju kanske Borra upp dom 4 hålen för motorn och använda dig utav reglar som ger dig ett jämnt och bra tryck mot skrovet som du sedan drar fast tillfälligt med tex 4st gängstänger?

Smart! Har dock bara två hål som motorbultarna. Andra tvingas fast i akterspegeln kant. Så får hitta på någon lösning där.

 

När man limmar med polyestern. Måste man limma med glasfibermatta eller räcker det med bara polyestern? Eller ska man blanda i lite glasfiber i smeten för att stärka det ytterligare :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill du vara riktigt seriös när du har gjort en ny akterspegel så borra upp hålen för motorfästet. Kontrollera att motorn sitter korrekt. Innan du lägger båten i sjön (och blöter ner den) så borra upp de 4 hålen för motorbultarna till större dimension och fyll dessa stora hålen helt med epoxi.

 

Sen när det har härdat så borrar du igen med korrekt storlek för motorbulten. Skulle nu inte eventuell tätning vid motorbultarna bli helt täta så har du epoxibehandlat hålen, så vattnet kan inte tränga in i den nya akterspegeln och ge ny rötskada.

Det lät väldigt bra!

 

Om man INTE gör det. Finns det något annat sätt att "täta" motorbultarna på?

 

 

Hej igen

 

Det vanligaste är nog att man tätar med något typ av tätningsmedel runt bultarna på både in och utsidan och hoppas det blir tätt. Det behövs inte stort läckage vid någon av bultarna för att vid sjögång mm läcka in lite vatten. En akterspegel i träkonstruktion suger snabbt upp vattnet och ruttnar efter en tid då den har svårt att torka ur, i och med att den ofta är inplastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...