Jump to content
Tuesday 01 December 2020

Micke_Boat

Medlemmar
  • Content Count

    168
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Micke_Boat

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

713 profile views
  1. @SiNteXX: Gammal tråd men är nyfiken på hur det gick för dig? Hittade du felet?
  2. Fick inget svar på min fråga 🙂 Men kan svara själv nu om någon annan funderar. Lasthöjden blev 298 cm då båten stod på en vanlig Boggie-båttrailer med avmonterat kapell, så fönsterbågen var högsta punkten på båten. Ha en god båt-sommar.
  3. Ska eventuellt transportera en Maxum 2400 SCR av årsmodell 97 och vet inte höjd från köl till överkanten på rutbågen. Jag skulle behöva veta detta för transportens skull. -Någon i detta båtkunniga forum som har dessa uppgifter eller kan mäta på sin Maxum? Har googlat med hittar bara 5 olika uppgifter om vikt, samt längd och bredd. 😀 //Micke_Boat
  4. Hej Hoppas du har fått svar redan men om du inte har fått det... Jag lagade en gammal Zodiac under sommaren som hade varit röd nu är den solblekt och med värdig patina som man säger. 😉 Materialet i min är PVC och det bör det vara även på din. Har materialet samma färg på fram & baksida så är det troligast PVC, (Hypalon är ofta svart eller mörkt på baksidan och annan färg på utsidan, undantag finns förstås). De flesta båtbutiker har eller kan ta hem PVC + 2-komponentlim. Behöver du större bitar så kan jag tipsa om Ekens Naval där jag köpte längre remsor, men är hålet bara 7 mm klarar du dig med en mindre standard lagningslapp. PVC verkar vara något svårare att limma än Hypalon tycker jag, (ej proffs på detta) så följ anvisningar om rengöring, temperatur mm noga. Lycka till
  5. Lyfter en gammal tråd. Vore kul att höra hur det har gått renoveringen och om någon har mer uppgifter om dessa häftiga 😉 farkoster.
  6. Fungerar bra med värmepistol att värma. Ser ut på bilden som om den släppt lite i en änden. Lyft där och använd värmepistolen och dra försiktigt. PVC tål värme ganska bra så du bränner dig om fingrarna innan du skadar PVC-materialet. Tofthållaren på bilden ser ju fin ut så den kan man tvätta ren och limma tillbaka eller till och med lägga lim under den delen som lossnat och limma fast så slipper du ta lös den.
  7. Hej Rolle Kolla igenom denna manual så står det bra info steg-för steg. Bifogar direktlänk till där informationen om "Lower Unit" börjar. Hoppas du hittar svaret där. http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1997-2003yamaha.html#/464 Lycka till.
  8. Jo, det är en bra idé, men jag hoppas att någon kanske kan tipsa om firmor eller vem som gör dessa jobb på ett bra sätt. Eller har tips på vart man kan köpa. Nu ser inte jag var du bor, men ett av de bästa företagen i Sverige på att hantera tuber till RIB-båtar m.m. är Ekens Naval i Täby, Stockholm. De reparerar och byter olika märken och material, men jag vet inte om de specifikt klarar exakt din båt. www.ekensnaval.com Tack Ponto. Jag bor i Värmland men en resa till Täby är inga problem om de kan ordna detta till ett överkomligt pris. /Micke_Boat
  9. Jo, det är en bra idé, men jag hoppas att någon kanske kan tipsa om firmor eller vem som gör dessa jobb på ett bra sätt. Eller har tips på vart man kan köpa.
  10. Hej Jag har en äldre RIB-båt som av märket Arimar som pontonerna fortfarande är hela men smutsiga och några lagningar. Men jag är lite nyfiken på hur mycket det skulle kosta att byta pontonerna. Och i så fall vart ska man beställa nya utan att det kostar lika mycket som en ny RIB? Någon av er som bytt hela pontoner på en RIB-båt så dela gärna med er av era erfarenheter :-) /Micke_Boat
  11. Intressant läsning om propellrar. Verkar finnas lika många synpunkter som alternativ på propeller . Jag kanske får följa min ursprungsplan och fixa de småskadorna som är på min originalpropeller och återmontera den och sedan testa maxvarvtal och jämföra detta med specifikationerna för motorn. i min manual står det "Full gas v/min område 4500-5500 r/min" Har för mig att motorn varvar ca 5000 men är ej helt säker. (90 hk som har samma motorblock varvar 5000-6000 r/min) När detta sedan är gjort så utgå därifrån och kanske prova en fyrbladig för att se skillnaden. Nästan så man blir sugen på att sjösätta igen, det är ju ingen is så det är bara att köra.
  12. Börjar med att be trådskaparen om ursäkt, men såg bhemac inlägg och funderar själv på någon liknade VHF-radio, då jag använder olika båtar och vill inte och kan inte ha fastmonterad av både praktiska och kostnadsskäl. Bhemac - Har du lust att göra en ny tråd så vi inte kapar denna tråden och ger med dig av dina erfarenheter om den radio du har? Gärna synpunkter från flera med intresse och kunskaper om dessa bärbara VHF:er.
  13. Hej Karluno och tack för ditt svar (även tack till modifieradvega) Du skriver att du fick bättre acceleration och stabil gång men påverkade det toppfarten på något sätt ? Är det bara fördelar med en 4-bladig propeller eller tappar man lite toppfart?
  14. Gjorde service och konserverade motorn enligt konstens alla regler i höstas. bytte olja mm och monterade av propellern då propellern har lite kavitation-skador samt en liten skada på ena propellerbladet. Hade tänkt att fixa detta under vintern. Då jag sällan kör maxfart så blev jag lite osäker på vad varvtalet är då jag har max gaspådrag på min båt. Det är en Askeladden 505 med en Mercury 75 Hk, 4 taktare. -Någon som har en likadan och har tips på eventuell propeller om man ska investera i en ny, eller bara fixa till den jag har ? -Ska man välja 3 bladig som det sitter original? -Eller köra en 4-bladig? Som info så används båten till kortare dagsturer med 2-5 personer ombord och sen dras det lite ring eller vattenskidor ibland. /Micke_Boat
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy