erikaronsson 0 Postad 8 Augusti , 2016 (redigerade) Hej, Jag ska köpa båt och har hittat en Askeladden 515 Freestyle med en Mercury 50hk 4-takt, båda från 1998. Den båten har oftast 70-90hk motorer, tror ni denna motorn är för liten? Jag har inga höga krav på fartresurser men vill att båten ska plana med 4-5 vuxna och kunna hålla en marchfart på 20knop. Tacksam även för andra erfarenheter på denna båten och motorn. Med vänlig hälsning Erik Redigerad 8 Augusti , 2016 av erikaronsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 8 Augusti , 2016 Det är nog på gränsen, antagligen så behöver du nog minst 60... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikaronsson 0 Postad 8 Augusti , 2016 Ok, tack. Är det en nackdel med så pass gammal 4-takts motor? /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 8 Augusti , 2016 Begagnat är alltid begagnat, så en motor från -98 är ju alltid en chansning och man vet inte skicket. Men jag skulle INTE råda dig att köpa båt med klenare motor än rekommenderat. Speciellt inte om du planerar 4-5 pers ombord. Man skall normalt ligga så nära max motorstyrka som möjligt, så går det att köra med mycket folk, men framför alt, man kan använda gasen när det gå sjö för att parera vågor. Det blir svårt om inte omöjligt med för klen motor. Dessutom blir den svårsåld om du vill sälja framgent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 8 Augusti , 2016 Hej Jag har själv en Askeladden 505 Excel med en Mercury 4 taktare på 75 Hk båda från 2003.Är ganska lika din båt i skrovet, tror bara att det är överbyggnaden som skiljer, min är styrpulpetare och din har vindruta. Jag tycker att min 75 hk matar på ganska bra och planar fint även med 4 vuxna personer ombord. Men jag skulle vara tveksam att köpa en med 50 hk. Är det en seriös säljare så kanske du kan lasta i familjen och prova för att se hur den känns i sjön. Ska du ha marschfart 20 knop med 4 personer så tror jag det blir tufft. (själv så skulle jag vilja uppdatera till en 115 hk motor för jag älskar verkligen båten. Stabil i sjön, klarar högre vågor och känns säker.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikaronsson 0 Postad 8 Augusti , 2016 Tack för bra synpunkter, att parera hög sjö tänkte jag inte på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 90 Postad 10 Augusti , 2016 Hade en Ryds 510 MC, överbyggnad med dörrar bak och fram. Den är sannolikt tyngre än din tilltänkta och jag hade 60hk fyrtakt. Lite slö var den. Marchfart 15-17knop och topp ca 22-23. I motsjö svår att få upp i plan med 4-5pers. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser