Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
jonasulveseth

Motorn startar med luftskruv öppen..

Rekommendera Poster

Jag har strulat med en yanmar 2gm20f ett tag nu.

Har hela tiden trott att det läcker in luft då den blir svårstartad när den stådd ett tag (typ ett dygn)

Har kopplat förbi cav filter , finfilter mm utan att hitta källan. 

Även när motorn är varm så får jag problem att starta den nästan direkt och måste ge ganska mycket gas.

Nu till det konstiga. Låter jag en luftskruv stå öppen så det sprutar ut lite diesel så startar motorn på ett helt annat sätt direkt på tomgång.

Någon som har några teorier?

De saker jag tänker på är att kanske returen inte är bra nog. Har provat att blåst i den och den är inte tät, men kanske trög?

En annan sak jag tänker på är matarpumpen, att motorn eventuellt får för mycket bränsle?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall förövrigt säga att när väl motorn är igång så går den jämnt och fint. Ingen rök eller något liknande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det läcker in luft någonstans, Att den startar med luftskruv öppen beror på hur den är plaserad i bränslecystemet, blir lite som automatluftning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen detta från en av traktorerna. Du har inte fått bort all luft eller så läcker det in. Bara att skruva ihop och pumpa. Jobba dig från tanken mot spridarna. Ett kladdigt men nödvändigt arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...