Jump to content
Saturday 06 March 2021

jonasulveseth

Medlemmar
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About jonasulveseth

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

315 profile views
  1. Hej, finns det någon inspelning av detta? Superintressanta ämnen!
  2. Jag tror du missuppfattar mig. En bakre tamp bara och lite växel i trycker ju båten mot en brygga eller y bom. Inte särskilt överkurs eller komplicerat. men låter alltså båten med motorn på pressa sig mot bryggan med motorns kraft tills man hinner fram och sätta den främre förtöjningen
  3. En metod som inte är nämnt här som jag använder en hel del är att lägga sig med ett spring. Alltså ordentligt med fendrar längst fram på båten (olika avstånd på olika båtar). Helst klotfender om man har. Sen går man lovart helt intill y bom eller brygga och förtöjer akterut. Ger lagom gas så att båten pressar sig inåt och ligger mot fender i fastlåst position. Med motorn igång kan du nu navigera runt båten och justera förtöjning osv. Är man fler på båten kanske det inte behövs, men speciellt om man är själv är det en bra metod.
  4. Hej, tänkte starta en tråd om vår startup som vi kallar för Bowter. Vi hade ett SVT inslag för ett litet tag sen som du kan hitta här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/elbat-testas-for-uthyrning Tänker att en hel del här inne kan va intresserade av processen att bygga den här prototypen så jag ta en liten bakgrund. Jag har alltid haft en ide om att bygga en flatbottnad båt där man änvänder en billig elmotor montread genom skrovet och med en ratt på toppen. Genom att koppla loss gas mekanismen och plassera den horisontellt inuti en styrkonsoll så har vi skapat en liten självladdande styrpulpet som gör ca 3.5 knop som mest. Båten har ungefär 300amp batteri i form av vanliga blysyra batterier plasserade under sittytan, den kan gå 4-5 timamr pr dag med solladdning om det är fint, men den har också ladduttag för att ladda mer. Pga av båtens konstruktion är den extremt bärkraftig och kan ta enorm last. Under båten har vi två fenor nästan längst bak som gör att när man svänger höger så går båten till höger och inte tvärtom. Denna enkla kontruktion gör att prislappen blir väldigt låg, faktiskt under 10.000 kr. Sen har vi byggt en uthyrningsplattform med en qr kod som kan skannas och det låser upp ett relä som sitter mellan motor och batteri. Det gör att båten kan hyras av vem som helst via vår app. Båten är byggd i plywood, och så har vi lagt lite glasfiber på den rundade formen, för det var enklare och gick fortare (prototyp). Nu ska vi vidare till fas 2. En enkel modell som kan flatpackas och skickas ut i världen. Där en person kan sätta ihop båten själv och ha en färdig uthyrbar båt klar på en eftermiddag. I mitt huvud tänker jag nu en bas i dubbelbottnad glasfiber , alternativt rotoscoping. Och sen spår för plywood som monteras som sidor. Där man fyller skarvar med sikaflex typ. Ideer och tankar runt detta upskattas Är någon intresserad av byggprocessen kan jag utdjupa också
  5. Det är två viktiga aspekter för att få en press att hålla 1. Alla skavpunkter måste skärmas. Jag lindar alla platser som kan skava med svarta plastpåsar 2. pressens infästningar måste få lova att flexa i vinden, jag kör med många gummilinor. Men man kan också hänga dunkar med vatten, man kan också köpa fästen som man sätter rätt i pressen för att få fler infästningar förutom öljetterna. För att avlasta. Gör man såhär så håller också en lite tunnare press i många år.
  6. Måste tipsa om länsman : https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-manuella/lanspump-lansman Har installerat det i två olika båtar och spänner man bara upp tamparna på ett bra sätt så fungerar det otroligt bra. Den behöver ju inte heller ha någon strömmatning, och själva uppsuget av vattnet kan ledas långt ifrån själva pumpen.
  7. Jag ska prova med vanlig p11 flaska i sommar. Jag reagerade faktiskt på att det var extremt snålt flöde. har aldrig lyckats förstå relationen tryck/flöde helt. Tycker ju att om grillen specar 30mbar så borde ju det komma nog gas så sett. Grillen har ju också ett vred så kanske det blir för mycket reduktion
  8. Hej, har precis samma lösning, också med reduceringsventil från fogas. Måste bara fråga, hur tycker du att lågan och värmen är i safire grillen? Jag tycker det är lite klent. Det går ju att grilla, men skulle gärna vilja ha typ 20% mer drag,
  9. ja en långhelg, sova i bilen och köra ozon generator med elverk låter kul Finns ju värmare i båten, så att köra den borde torka ur lite.. Vägtransport går helt bort tyvärr pga pris, och så tycker jag om äventyret lite Börjar bli positiv nu känner jag..
  10. Båten måste transporteras från haugesund i Norge. Så förbi jærens rev och Lindesnes som kan va svåra passager vid dåligt väder. Å andra sidan går det ju att bjuda med någon på ett äventyr kan också vänta till i april/maj med hemsegling
  11. Ägaren har fått jobb och måste flytta, och båten får inte ligga kvar där den ligger längre.
  12. Och det som är hela frågan är ju om motorn har haft elektrolytisk korrosion genom sig eller om det är ytkorrosion, är det bara ytligt så känns det betydligt mer positivt.
  13. Haha, känner igen mig. Är nog en kombo av lite naivitet och allt för mycket positivitet..
  14. Ok. nu lite uppföljning Motorn är en lombardini LDW 1003M, det är alltså inte aluminium utan stål. Båten är en Forgus 31 som jag får köpa för ungefär 65.000, den har relativt fräscha segel. Och som sagt motorn som här diskuteras, båten har förövrigt autopilot som fungerar, ekolod, värmare, rulle mm, däcket verkar inte delaminerat. Men båten är helt körd invändigt, när man går ner är det som en jordkällare, dynor och allt måste nog kastas. Det droppar vatten av kondens från tackluckor osv. Men inredningen verkar mara massiv teak eller mahogny. Jag har redan en båt, som jag är nöjd med, men skulle ha något större, så jag har möjlighet att ha denna på land och jobba på den löpande, tills jag kan byta. Ok nu till vad jag tänker: 1. Osäker på motor, om motorn är ok så är det ett bra köp, om inte så är det lite tveksamt. Säljare har kvitto på att motorn installerats av varv för 70.000 kr för 5 år sen, och som sagt motorn har gått 40h. Det finns ingen möjlighet att lyfta båten för att kontrollera axel, propeller osv då båten ligger otillgängligt till. Jag har dock kontrollerat alla genomföringar och de verkar inte alls påverkade av korrosion. 2. Jag måste hem med båten vilket är ca 250 NM, något som stressar mig lite då man inte vet skicket på båten. 3. Hur värderar man tid <-> pengar. Klarar man att få bort all mögel eller är båten körd? MIn förra båt var också sunkig när jag köpte den men är nu i väldigt fint skick, så renovera båt tycker jag är ganska kul och har blivit relativt bra på efterhand. Båten har legat i vattnet (västkust) i mer än 2 år, säljare menar den var uppe innan det och var epoxibehandlad, bad säljare avlägsna zink anod, men han säger att han inte hittar den. Iofs kan ju jag kolla zinken det sista jag gör innan köp.
  15. Jo jag är helt säker på att den inte är bytt. Det märker jag på säljaren, han har ingen koll på motorer och visste inte ens vart den satt. Så den är nog original från motorn sattes in. Zink anoden ska bytas efter 250h och motorn har klockat 40h. Så om korrosionen är skapad av ström, så borde ju då zinken va helt borta eftersom den går först
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy