Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ojja49

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Ojja49

  • Placering
    Fänrik
  1. Såhär såg min Fabola Combi ut. Fantastisk roddbåt och jag kunde segla cirklar runt Askeladdere och annat sånt. Jag fnulade ihop halvdäck och ett kapell så jag kunde sova i båten. Väldigt obekvämt men skitkul!
  2. Jag har inte jobbat mycket med teak, men nu skulle jag behöva limma ihop ett par bitar, så jag undrar: Hur avfettar jag dem? Aceton, eller...? Med vänlig hälsning/Göran
  3. Om det nu ska ha något värde att diskutera andras eländen... Med rullfocken på plats (Furlexen syns på förstaget i första inlägget) hade man haft en styrbar båt på några sekunder och kunnat slöra åt sydväst, om vinden, som det ser ut på bilden, var N-NV. Naturligtvis vet jag inte hur jag själv hade reagerat, kanske helt åt h-e. Vi ska väl ändå vara glada att ingen verkar ha blivit allvarligt skadad och båten troligen kommer att klara sig med en del skråmor. B. Wisser
  4. Jag hade ett liknande problem med en latta som ville ramla ur. Jag valde en lite brutal lösning och sydde igen lattfickan med ett par stygn, när jag plockar in storseglet för vintern sprättar jag upp sömmen, sen syr jag igen den på våren. Sliter säkert på seglet, men jag närmar mig 70-strecket så jag bryr mig inte. Göran
  5. Med risk att låta som en beskäftig besserwisser... Har man några segel klara för sättning så ökar chanserna att ta sig ur en sådan situation med båten i behåll
  6. @Eld- Skulle inte komma på den tanken. Jag har aldrig, aldrig, aldrig elkabel inkopplad på varvet när jag inte är där.
  7. Tack, då vet jag. Tror nog att solcellen räcker, men tänkte att jag kan sätta dit laddaren ibland för att ha koll.. (Hängslen och livrem )
  8. Min nyinköpta gamla båt har ett batteri och en solpanel. Eftersom jag inte är riktigt säker på att panelen kan hålla batteriet laddat hela vintern (det är väldigt skuggigt där båten ligger, och en massa snö..) skulle jag ibland vilja sätta på en nätladdare för att hålla batteriet fullt. Kan man göra det utan att skada regulatorn?
  9. Jadåså... Då skippar jag nog spygatten, ifall ingen haft några större problem på 40 år så går det nog vägen. Fast jag tänker hålla kollen på slangarna och se till att lämpliga pluggar finns tillgängliga (precis som jag alltid, när det är praktiskt möjligt, ser till att ha kniv och elddon inom räckhåll).
  10. Jag är sedan en vecka stolt och lycklig ägare till en Amigo 23. En detalj gör mig dock lite förbryllad; På däcket i lågpunkterna är ett hål, därifrån går en slang som mynnar ut vid självlänshålen för sittbrunnen. Detta är dräneringen av däcket. Varför har man valt en sådan lösning? Om slangen (typ transparent armerad plastslang) skulle skadas är det fritt inlopp för vatten. Jag ska, tills jag fixat en annan lösning, se till att ha ett par träpluggar lätt tillgängliga så jag slipper uppleva att båten sjunker under mig. Spontant tycker jag att det vore bättre att göra en spygatt i däcksargen vid lågpunkten. Någon med koll på Amigo som kan ha synpunkter på det? Visst, det blir nog fula ränder på skrovsidan, men hellre det än att segla runt på ett par slangklämmor. Göran
  11. Förhållande mellan knop och meter är jag med på att det är lite slumpartat men.... Att det skulle skilja i hastghet och eller förhållande bara för att du räknar i en annan enhet hänger jag inte med på... går båten snabbare eller långsammare om du räknar km/h? Det var det slumpartade sambandet, att vi med de enheter vi använder nu och här råkar få samma siffror för båtens längd och hastighet, som jag ville betona. Naturlagarna bryr sig naturligtvis inte om vilka måttenheter vi använder oss av. (OT: Första gången jag använde en GPS i båten var den inställd på miles i timmen, jag blev mäkta imponerad av vilken snabb båt jag plötsligt hade... )
  12. Det där med maxfart lika med längd stämmer inte riktigt; det som händer när båtens hastighet ökar är att bogvågens längd ökar, och när hastigheten i knop är densamma som båtens längd i meter är bogvågen lika lång som båten. (Detta är en ren tillfällighet för att sorterna blev som dom blev, räkna båtens längs i fot och hastigheten i km/h så stämmer det inte alls). Om man då vill få båten att gå fortare måste man ta sig över bogvågen, segla i uppförsbacke alltså, vilket kräver mycket mer dragkraft, från segel eller motor. Jag har i några lyckliga ögonblick (gärna i typ hård slör) fått min lilla 5,5-metersbåt att fara iväg i dryga 6 knop.
  13. En båt som tappar kölen pga en grundstötning i det väder som tycktes råda där&då anser jag vara totalt oduglig.
  14. Jag skaffade en Navi Light vit lanterna med magnetfäste. Den kan jag använda som lanterna (min båt är så liten att det duger, i alla fall på inre vatten) eller som ankarljus. Dessutom limmade jag en plåtbit i rufftaket så jag använder den som innerbelysning i ruffen.
  15. Jag är lika obekant med Marsvin som alla andra här på tråden, men efter att ha kollat på Sailguide tycker jag att en "Nordisk Snekke" verkar ganska lik. Lite större och till en tredjedel av priset. http://www.blocket.se/stockholm/Tuff_och_elegant_dansk_langfardsseglare_67921734.htm?ca=11&w=3
×
×
  • Skapa nytt...