Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Leifsu

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Leifsu

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag skruvade loss den och tog hem den. Såg att slangarna var väldigt slitna på vissa ställen och de kan vara del av problemet. Gjorde sedan en enkel tryckprovning genom att köpa meterlånga genomskinliga slangar. Hängde upp den och fyllde med tratt vatten i slangarna. Först sötvattenkretsen och sedan sjövattenkretsen. Det var en rejält blöt övning. Dels måste man hålla upp tratten lite så luften kommer ut, dels så är det lätt att hälla över och sedan kan det läcka massor eller inte alls. Sötvattenkretsen läckte massor genom otätt kylarlock. Sjövattenkretsen var helt tät sånär på att det fuktade igenom kring gängan på offeranoden. Lät sjövattenkretsen vara fylld över natten. Ska nu beställa nytt lock av Martec (de avslöjar inte vad det är för lock) och sätta gängtejp på offeranodens gänga. Det som fuktade synligt på värmeväxlaren var nog bara kondens! Men tvivels utan läckte den också.
  2. 2,8 mm är ju ganska tunt, i alla fall om man ska såga själv. Enligt beräkningen klarar den tjockleken att böjas 16 cm på en meter. Mer böjning än så är önskvärt. Förstår jag dig rätt så går det att böja dem mer än så utan att basa dem. Hur mycket är frågan?
  3. T-sprit ska gå bra vad jag har läst, det är snällare att hålla på med.
  4. Jag har varit inne på att göra en böjd rorkult i teak. Har kollat på det teoretiskt och är nu nyfiken på om teori och praktik överensstämmer. Och om det praktiskt visat sig att blöta upp eller basa har gett ett annat resultat. Mina beräkningar visar att 6 mm höga teakribbor kan böjas 8% och 2,8 mm 16%. På en meter blir det då 8 respektive 16 cm. Andra träslag kan oftast böjas väsentligt mycket mer utan att gå av. Då teak är fett har jag inte räknat med att uppblötning eller basning ger någon effekt, så det har jag skippat. Är nu nyfiken på praktiska erfarenheter. Kan även nämna att vad jag läst mig till så är rätt lim epoxy och att man ska avfetta före limning. För den som är intresserad av teorin så har jag räknat med brytspänning 97,1 N/mm2 (Mpa) och elasticitetsmodulen 13000 N/mm2 (sett värden mellan 10 och 13 tusen). Öppen för att något kan vara fel, fick leta på andra språk och det var länge sedan jag räknade på sådant här.
  5. Som syns på bilden så läcker min Martec färskvattenkyl. Det började i slutet av säsongen och fortsätter nu på land. Jag har inte kunnat hitta något läckage från någon slang och inte alls från toppen på kylen (den övre grövre delen). Utan det är på den klenare nedre delen som vätskan kommer. Det är sötvattenkretsen så det är blå glykolblandning som läcker ut. Kylen är från slutet av 70-talet/början av 80-talet. Har godset tagit slut så det läcker rakt genom metallen eller finns det något annat det kan vara? Ännu mer vätska vid det nedre svepet, trots avtorkning.
  6. Ni har helt rätt, det var diesel. Gick långt från båten med en bit hushållspapper indränkt i vätskan. Brann väldigt bra och riktigt riktigt länge... inget man bör testa i vasken! Har nu konstaterat läckage vid åtminstone hälften av slangklämmorna och dragit åt dem. Så här långt har jag sett att på ett ställe läcker det fortfarande, i övrigt ser det bra ut. Tror och hoppas att dieselläckaget är nere på en sådan nivå att det åter är försumbart. Så här illa har det absolut inte varit tidigare, undra om temperaturen påverkar, låg temp stort läckage, hög temp litet läckage. Tack för hjälpen!
  7. Blir inte klok på vad det är som läcker från min Yanmar YSB8. Behöver tips på vad den lite gulaktiga vätskan kan vara och gärna var den kan komma ifrån. Båten står täckt på land, så det är inte regn eller läckage utifrån. Möjliga kandidater är motorn, bränsletanken, septitanken eller något rör. Tog upp ett par, tre liter blandad vätska (en hel del glykolblandat vatten från sjövattenkretsen) för en dryg vecka sedan från tråget under motorn och från kölsvinet. Nu var det dags igen med några deciliter. Jag har försökt hitta varifrån det läcker och sett vätska från vevhusventilationen (tror att den heter så, det är toppen på motorn jag menar. I och med liggande cylinder är den längst till vänster). Vi Martec-kylen hittade jag också vätska. Hittade några slangklämmor som jag kunde dra åt lite och lite diesel kring en lednings anslutning. Den anslutningen är av typen en ring med en skruv igenom, men gick inte dra åt mer. Mycket tacksam för råd
×
×
  • Skapa nytt...