Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

jonasulveseth

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    49
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om jonasulveseth

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

921 profilvisningar
  1. Absolut, men det finns också en stor marknad för konvertering av existerande båtar. Och det är där jag ser den här problematiken. Men det kanske är så att central är det bästa, jag ville mest lyfta frågan.
  2. Och en annan sak, anledningen att jag är nyfiken är för att jag tror antalet elbåtar kommer öka nu. Fler och fler elbåtar kommer komma på marknaden. Och har man en ett 50kwh batteripaket och ska snabbladda då är det ju solklart att man inte kan dra en förlängningskabel rätt i båten. Men en stor del användare kommer hamna i det spektrumet jag tänker på. Små laddare 5-10 amp, och så små båtar där enda avsikten är att fylla 2-5 kwh ca över natten. Och jag tror för dessa personer att de inte kommer installera en elcentral. Så undrade bara om en sån produkt fanns, och om det finns regler mot det eller inte, för annars borde ju någon utveckla något sådant, eller inte, vad vet jag, men om inte så har jag lust att höra argument mot det Skepp ohoj!
  3. Tack, klokt formulerat. Nu börjar vi komma någonvart bara av nyfikenhet. Vet någon om det alltså finns iso regler som säger att ska kabeln igenom bänk eller inredning så måste det göras genom en fast installation? Jag menar om nu folk ändå håller på och lägger kablar i luckor som riskerar skavas sönder osv, hade det ju vart mycket bättre att göra någon svanhals lösning som både stänger ute vattnet och som ger plats åt att kunna dra förlängningskabeln genom bänken
  4. Nej alltså det var ju det som var min grundfråga. Om man bara ska ha en laddare från landströmstolpe i båt och ingen annat. Måste man verkligen ha en hel elcentral med jordfelsbrytare bara för att få den genom bänken på ett snyggt sätt (kolla min original post). Det var innan alla hoppade in och idiotförklarade mig som hobby elektriker, haha
  5. Å tack äntligen ett vettigt svar! I mitt huvud vore det bättre då att hitta ett sätt att få in kabeln i bänken, än att introducera ytterligare en skarv i form av en central. Ska man använda 220v i båten är det ju en helt annan sak, men det har aldrig den här tråden handlat om. Kan tänka mig många har sågat ut små springor i sina luckor osv för att få in en kabel, men det måste ju finnas bättre lösningar tänker jag. Därav min första fråga
  6. Ok, många verkar inte helt förstå vad det är jag frågar om så jag ska omformulera mig, nr1: Om en båtägare ska ladda sina batterier, anser ni att det är försvarligt att dra en förlängningskabel från stolpe på brygga och rätt i båten, eller menar ni att alla båtar då bör installera en central i båten? nr2: Om ni nu tycker att det är ok att göra så, och båtägaren önskar att skydda sin laddare från regn tex. vad tycker ni är bästa sätt att få in kabeln i bänken? Det är allt jag undrar över
  7. Menar du då att allt som drivs av en förlängningssladd ska ha en jordfelsbrytare i andra änden ifall det kortsluter där så det är närmast källan? försöker bara förstå hur du tänker?
  8. Ja skarvsladd argumentet är bra. Men vi ska ha ganska klena laddare med inte så mycket amp. Och vi har kontroll på längd på kabel så om argumentet att alla skarvsladdar behöver en jordfelsbrytare på andra sidan så finns det många farliga installationer runt om i vårt land våra båtar laddar till största del med solceller. alltså, försökte bara få igång en diskussion , och då är det lite tråkigt med den här ”här ska du höra lille vän” attityden jaja trevlig båtsommar på er
  9. Wow här var det många surgubbar Grundläggande ellära, haha, det enda jag försöker få tips och råd på är ju om man ska ha en fast installation i en liten båt man endast kör laddare i. Och på ett filosofiskt plan försöka utreda om man verkligen behöver en ny jordfelsbrytarpunkt för endast detta föremål, vilket inte är fallet om man kör en förlängningssladd rätt in i båten. Det är ju inte ett sätt att komma runt nåt regelverk. Dock har vi ändå valt nu att sätta riktig central i alla båtar som kommer installeras av elektriker.
  10. Ni missar min poäng. Om jag borrar ett stort hål och sticker in kabeln så behöver jag inte klassa det som fast installation. Jag skulle till och med kunna 3d printa en ram runt den blå kontakten och ett lock och det skulle fortfarande vara en obruten skarvsladd där och ingen jordfelsbrytare skulle behövas. Så vart går gränsen till en fast installation? jag ska bara använda uttaget till laddning
  11. Hej, vi ska sätta invändiga laddare i ett par mindre båtar som har eldrift. På insidan ska det endast vara en laddare. Vet någon om en införing som endast är som en skarvkabel? Jag menar det enda vi ska ha är ju en sån här, men skulle ha ett snyggt sätt att få den igenom bänken
  12. Tack väldigt bra svar och logiskt, men hjärnan gick lite i spinn. Det är ju inte strömmen som bestämmer motorns effekt utan strömmen är ju bi effekten av att motorn jobbar. Och nej vi är inte uppe i deplacement fart, utan ca 30% under vilket också stämmer med den mindre förbrukade energin. Så då är det alltså läge att testa med en större propeller
  13. Hej, vi har en 24v 86lbs motor som är kopplad genom en shunt. Pga av det så kan jag se att motorn maxar ut på lite under 800w när motorn egentligen är klassad till över 1100w. Hur ska man tolka detta? Är det så att om motorn får spinna utan motostånd(tex i luften) så kommer den nå sin fulla rpm och maxa ut på sin watt. Och att jag inte får ut full effekt för att propellern är för stor och inte kan rotera helt upp till korrekt rpm? Eller är det tvärtom att motorn behöver någon form av belastning för att utnyttja alla sin kraft och propellern är för liten?
  14. Hej, finns det någon inspelning av detta? Superintressanta ämnen!
×
×
  • Skapa nytt...