Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
lars11

Var få hjälp att lyfta ur och sedan i en v8?

Rekommendera Poster

Måste byta kuggringen på svänghjulet efter en skum skada där både startmotorn och svänghjulet fått kuggar bortslagna...(?)

I vilket fall, någon som vet var man kan få hjälp med att lyfta ur motorn ur en 25ft regal? Den ligger på Ingarö just nu. Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att lyfta min betydligt lättare motor har jag ett spaklyftblock från biltema för nån hundring och lägger en balk tvärs över båten. Får upp motorn i bekväm arbetshöjd. Lyftblocket ska klara 2 ton så det är mer en fråga om att fästa det i något stabilt.

Edit: Ser nu att BT inte säljer det längre och blir osäker på om jag minns kapaciteten rätt. Det minsta dom har idag, med kedja, kostar 849 och ska klara 0,75 ton, kanske billigare än att hyra in en gaffeltruck. Finns det inget varv i närheten som har en motorlyft?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde två A-ställningar, en fyrkantprofil mellan. Köpte en eldriven Winch på Clas Ohlsson (de har bantat sortimentet kraftigt ser jag nu men Jula har en snarlik) kompletterade med två dubbelblock för vajern eftersom det gick så jäkla fort om jag hade utan utväxling. 15 sekunder på uppknappen. Klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...