Korpliraren 0 Postad 24 Juli , 2016 (redigerade) Skulle starta båten men den var död så antog att batteriet var urladdat så tog hem å laddade det å ner till båten igen. När jag kopplade in det så började motorn att tända även fast ingen tändning var på ? Höll på att kolla men hitta inget direkt fel så kopplade på batteriet å den startade direkt även fast ingen tändning eller nyckel va i tändningslåset. Provade att stoppa i nyckeln när motorn gick men helt dött var tändningslåset å lampan lös ej märkte att även tuta; lantärna ej heller funka. Nån som har en aning om vad som spökar ? För att få stopp på motorn måste batteriet kopplas ifrån Redigerad 24 Juli , 2016 av Korpliraren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 734 Postad 24 Juli , 2016 Det framgår inte vilken motor du har så jag utgår från att det är en Monark 4 hkr från 1978. På en sådan finns ingen startmotor så då kan det inte vara startmotorns solenoid som bränt fast. Det kan heller inte vara kabelknippet mellan reglage och motor som kommit i kläm eftersom den motorn inte har fjärreglage. Jag är helt ställd. PS. Det kan löna sig att berätta vilken motor man har. Då är det lättare för oss andra att klura ut vad det kan vara för fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Korpliraren 0 Postad 24 Juli , 2016 Motorn är en Volvo Penta MD 1 Diesel inombordare från 60 talet nån gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2016 Dynastart eller startmotor? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Korpliraren 0 Postad 24 Juli , 2016 Dynastart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2016 Nu menar du väl att dynastarten drev runt maskinen, inte att den startade och gick på diesel, och stannade när du lossade batterikabeln, utan det var bara dynastarten som stannade? Slutsats, någon kabel har hamnat på fel plats, har du gjort några omkopplingar på elen? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 111 Postad 24 Juli , 2016 Har startknappen eller startreläet hängt sig? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 24 Juli , 2016 Som sagt, hängt startrelä eller knapp, eller så har en kabelhärva blivit klämd. Ställt batteriet på nåt tokigt när du satte tillbaka det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juli , 2016 Ts skrev att motorn tände och stannade inte förrän batteriet kopplades bort Kan detta stämma? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 269 Postad 25 Juli , 2016 Ts skrev att motorn tände och stannade inte förrän batteriet kopplades bort Kan detta stämma? Kalle Även jag har ägt en MD1 och mekat ganska mycket med den, men det var väl samma år som Columbus seglade västerut... På det som skrivits känns det som om det är dynastarten som löper amok och drar runt maskinen. En gammaldags dieselmotor stannar ju inte då man bryter strömmen... eller hur!? Jag har råkat ut för att en MD 1 jag en gång hade inte stannade, det visade sig vara oljan i vevhuset som kom upp genom hårt slitna kolvringar och antändes. Den motorn stoppades genom att lyfta på dekompressionsventilen, bromsa med gummiskobeklädda fötter mot svänghjulet samt täppa till luftintaget med handen, ja vi var två personer ombord, annars hade detta varit ett akrobatiskt konststycke för en person. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juli , 2016 Ts skrev att motorn tände och stannade inte förrän batteriet kopplades bort Kan detta stämma? Kalle Även jag har ägt en MD1 och mekat ganska mycket med den, men det var väl samma år som Columbus seglade västerut... På det som skrivits känns det som om det är dynastarten som löper amok och drar runt maskinen. En gammaldags dieselmotor stannar ju inte då man bryter strömmen... eller hur!? Jag har råkat ut för att en MD 1 jag en gång hade inte stannade, det visade sig vara oljan i vevhuset som kom upp genom hårt slitna kolvringar och antändes. Den motorn stoppades genom att lyfta på dekompressionsventilen, bromsa med gummiskobeklädda fötter mot svänghjulet samt täppa till luftintaget med handen, ja vi var två personer ombord, annars hade detta varit ett akrobatiskt konststycke för en person. Exakt detta som jag vill påpeka! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 734 Postad 25 Juli , 2016 Dynastart är ju i princip en likströmsgenerator som körs som elmotor medan man startar. Därför är det naturligtvis inget problem i sig att den följer med när motorn startat. Orsaken till att den river igång så fort batteriet kopplas till beror antagligen på något av följande: - fel i startlåset eller om det i stället används startknapp. - fel i kablage, nötta isoleringar som gör att strömmen leds fel väg. - fel i det lite speciella dynastsrtreläet. Dynastartreläet går att ersätta med ett hembyggt hopkok av relän och dioder. Jag har hittat kopplingscheman till det på nätet tidigare, TS får googla fram det själv, jag har semester :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 269 Postad 26 Juli , 2016 Jag gissar på att dynastartsreläet hängt sig, som sagt det var många år sedan, men jag har ett minne av att man fick hjälpa detta relä med en liten "smekning" med liten hammare. Efter renovering fick min MD1 riktig startmotor och växelströmsgenerator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser