Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
derbyboy

Ventilation

Rekommendera Poster

Som jag ser det finns det flera orsaker att sängen hemma inte drabbas av kondens.

Undersidan av sängen/madrassen är väl ventilerad och igger inte på plast där fukten stannar. Undersidan är också relativt varm.

Om man uppnår sammalunda i en båt blir det inte kondens under madrassen där heller.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! Jag tänker bygga en urinseparerande mulltoa i båten, och då ventilera it luften från toarummet genom toabänken, så att nr 2 torkar lättare (som i AirHead). Om jag använder t ex en 12 cm datorfläkt, var ska den sitta? I början på luftslangen eller i slutet? Måste slangen vara 12 cm eller räcker det med något mindre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det finns det flera orsaker att sängen hemma inte drabbas av kondens.

Undersidan av sängen/madrassen är väl ventilerad och igger inte på plast där fukten stannar. Undersidan är också relativt varm.

Om man uppnår sammalunda i en båt blir det inte kondens under madrassen där heller.

Mackey

Dvs, madrassen ligger på Bergplattor, plasten eller plywooden i britsbotten har hål ner mot stuven som har ett par rejäla hål så att luft kan passera genom stuven som har försetts med isolering mot skrovsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd! Jag tänker bygga en urinseparerande mulltoa i båten, och då ventilera it luften från toarummet genom toabänken, så att nr 2 torkar lättare (som i AirHead). Om jag använder t ex en 12 cm datorfläkt, var ska den sitta? I början på luftslangen eller i slutet? Måste slangen vara 12 cm eller räcker det med något mindre?

Det är inte kritiskt var fläkten sitter, troligen lite bättre i början. Du klarar dig med en smalare slang, typ 75 mm.

Däremot så måste du berätta om dina erfarenheter med AirHead ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga egna erfarenheter av AirHead o liknande, men har förstått att de har fläktventilation som andra separeringatoaletter. För dyr pryl för mig dock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...