webcrawler 0 Postad 20 Juni , 2016 Har dåligt oljetryck vid varm motor. Tänkte byta oljepumpen för att se om det hjälper. Någon som vet hur man byter och om det är krångligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 102 Postad 20 Juni , 2016 Har dåligt oljetryck vid varm motor. Tänkte byta oljepumpen för att se om det hjälper. Någon som vet hur man byter och om det är krångligt? Lyser lampan när motorn blivit varm men är släckt direkt efter start? Har du kontrollerat oljetrycket med annan manometer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webcrawler 0 Postad 20 Juni , 2016 Har dåligt oljetryck vid varm motor. Tänkte byta oljepumpen för att se om det hjälper. Någon som vet hur man byter och om det är krångligt? Lyser lampan när motorn blivit varm men är släckt direkt efter start? Har du kontrollerat oljetrycket med annan manometer? Har en oljetrycksmätare inkopplad. Vid start och under ca. 10-15 minuter ligger trycket på 6 kg. Därefter sjunker det kontenuerligt för att stanna vid ca. 1 kg vid normalt motorvarv. Oljetryckslampan lyser aldrig. Inte ens på tomgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juni , 2016 Vad kör du med för olja? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webcrawler 0 Postad 20 Juni , 2016 Vad kör du med för olja? Kalle enligt rekommendation. Altså ingen syntet. 10W 30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 229 Postad 20 Juni , 2016 (redigerade) YSE har ju vissa likheter med YSM så det går kanske att hitta tillvägagångssättet för att skruva isär din motor i den här manualen för YSM8 http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/100 Men kolla först så det inte är tryckgivaren-/mätaren som spökar så att du gör ett större ingrepp än nödvändigt..... Ett gammalt trick för motorer med lågt oljetryck är ju annars att använda en lite tjockare oljekvalitet (högre SAE-värde). När motorn börjar bli gammal och sliten så kan det räcka för att få upp oljetrycket och få tillräcklig smörjning. Och använd inte någon fin syntetolja. Dessa gamla motorer ska ha vanlig enkel robust mineralolja. (Redigerat: Här hann det visst komma fler inlägg med samma tankar medan jag skrev....) Redigerad 20 Juni , 2016 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 102 Postad 20 Juni , 2016 Tror jag har en manual för YSE8 hemma på PDF jag ska se om jag hittar den när jag kommer hem. Tappar den tryck när oljan blir varm och är ok i början kan det hjälpa med att byta till en olja som är lite tjockare när den är varm. Kanske fungerar med 10W40? men jag vet inte hur YSE8 reagerar på "tjockare" olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webcrawler 0 Postad 20 Juni , 2016 Tror jag har en manual för YSE8 hemma på PDF jag ska se om jag hittar den när jag kommer hem. Tappar den tryck när oljan blir varm och är ok i början kan det hjälpa med att byta till en olja som är lite tjockare när den är varm. Kanske fungerar med 10W40? men jag vet inte hur YSE8 reagerar på "tjockare" olja. Ska testa med tjockare olja. Tänker ändå byta pumpen för motorn är ju säkert upp emot 40 år gammal..... Tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webcrawler 0 Postad 20 Juni , 2016 Tror jag har en manual för YSE8 hemma på PDF jag ska se om jag hittar den när jag kommer hem. Tappar den tryck när oljan blir varm och är ok i början kan det hjälpa med att byta till en olja som är lite tjockare när den är varm. Kanske fungerar med 10W40? men jag vet inte hur YSE8 reagerar på "tjockare" olja. Stort tack på förhand!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Juni , 2016 Finns en svenskspråkig pdf-manual här. Tyvärr finns inga detaljer om smörjsystemet, bara kretsschemat enligt bilden. (Man kan också utläsa att backslaget har sin egen olja, bra för då påverkas det inte av eventuellt oljebyte.)Låter skumt att trycket går från hela 6 kp/cm^2 till bara 1 under marsch-varvtal? (Och även att varningslampan inte tänds ens vid tomgång.)Tror knappast oljebyte kan avhjälpa såpass stort tryckfall!?Nånting är fel med tryckreglering eller mätare och larm?[själv hade jag i.o.f.s. liknande problem med min albin O11:a bensinare utan backslag, trycket föll från 5 till ca 2,5 vid marschfart. Ner till 1 vid tomgång vilket triggade igång larmet vars gräns var ca 1,5. Hade ett extra oljetråg och dessutom litet plats under motorn, modifierade extratråget till att rymma mer olja. (Från ynka 0,5 liter till drygt 1 liter.) Tanken var att oljans temp skulle sjunka eftersom de enskilda "oljemolekylerna" inte behövde cirkulera lika ofta. Få mer tid i det relativt svala tråget. Hjälpte kanske marginellt men inte tillräckligt för att tysta larmet. Bytte då till halvsyntet-olja (Q8:as, hade enligt spec jämnare viskositet även vid högre temp). Bytte f.ö. senare tillbaka till det mindre oljetråget igen. Ni "olje-puritaner" får ursäkta men problemet försvann utan att jag kunde märka att några nya uppstod. (Obs: okej, segelbåt med kanske bara 10-20 drifttimmar årligen så ökat slitage märks inte mycket. Gick dock typ 15 år på halvsynteten utan att minsta problem kunde anas.)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 102 Postad 21 Juni , 2016 Lustigt nog så är det ingen information om oljepumpen i den svenska verkstadshanboken jag har. Men det är en bra sprängskiss i användar manualen. Hoppas att det kan hjälpa lite. Är det ok att länka in denna typ av information här på forumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 734 Postad 21 Juni , 2016 (redigerade) Dåligt oljetryck i en gammal motor brukar bero på nötta lager. Jag kan inte Yanmarn men vanligtvis när man skruvat fram oljepumpen så är man redan så långt inne i motorn att man lika så gott kan byta lager på samma gång. Per definition är oljepumpen den bäst smorda enhet som finns i en motor, därför är det knappast slitage i den som orsakar dåligt oljetryck. Mitt råd är att köra denna säsong med tjockare olja för att se om det hjälper och renovera motorn under nästa vinter. Det är därför vi har vintrar i norden :-) Redigerad 21 Juni , 2016 av Faderullan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juni , 2016 @LuminaL skrev i inlägg #11: Är det ok att länka in denna typ av information här på forumet?Just den skissen är helt okej, finns redan publikt hos t.ex. boatinfo.se (vänsteruppslaget).[bra dock att du funderar kring detta med upphovsrätt vid fotograferande av sidor ur tryckta böcker. Knappast för att nån kommer att arrestera dig vid övertramp*.Normalt vad gäller motormanualer för äldre motorer är nog att de redan är publicerade, finns eller borde finnas gränser för hur länge man/efterlevande kan profitera på försäljning av dokument med hedern i behåll?]Själv brukar jag undvika att fota originaldokument och lägga upp, och när så ändå sker gäller det mest gamla bortglömda motorer där ingen upphovsman längre kan göra rimliga ekonomiska anspråk.Brukar även skärmdumpa (och rent av manipulera, i mitt tycke förtydliga med pilar etc efter omständigheterna) bilder ur manualer och reservdelslistor, men jag försöker då alltid länka källan i anslutning till bilden.Hmm... den firma/ seriösa sajt som lagt upp en bild/katalog har rimligen gjort detta för att "synas/sälja", och lägger man då en tydlig länk så bidrar man väl mer än skadar det syftet.[Med riktigt många länkar/sajtbesök kan sen priset på sidoreklam ökas och sajtens skapare skratta hela vägen till banken? Har svårt att se annat än de borde blir glada för många länkar till deras egen sajt, alternativet är väl att tyna som nästintill bortglömd?]*) Kanske finns amerikanska undantag, skulle man till äventyrs inkräkta på Walt Disneys arvtagare med nån skyddad bild ur kalleanka så kanske polisen faktiskt infinner sig med handbojorna i högsta hugg? Förmodligen helt annan syn på upphovsrätt i usa, anförvanter till nån publicist förväntar sig goda inkomster i generationer efteråt? Attackerar nog med staber av advokater vartenda misstänkt "brott" (För typ, inte skall väl vi behöva anstränga oss för brödfödan eller avstå lyxliv bara för att det gått nåt halv århundrade sen pappa dog)?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser