Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
bo_man

Brun bensin.

Rekommendera Poster

När jag körde båten sist, ca 1,5 veckor sedan var det sista jag gjorde att titta i vattenavskiljarfiltret. Bensinen i filtret var klar och fin. (Har haft lite problem med vatten i bensinen)

Igår när jag var nere var bensinen i filtret brunaktig och i botten låg en mörkbrun sörja.

Vad kan ha hänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så. Bensinen i flitret var dock ren när jag lämnade båten och bensinen har bara legat i filtret.

Kan bensinen stått och rostat till sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin rostar ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin rostar ju inte.

Nej - det är riktigt. Men bensin idag innehåller alkohol, alkohol binder vatten, vatten gör att en metalltank rostar. Rostutfällningar ur tanken kan då färga bensinen brun. Tänkte jag.

Vad är din idé..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är filtret gjort i ett material som rostar? För det är ju där det har blivit brunt, om jag tolkar det rätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Filtret" är av enklare typ. Nästan bara en glasbubbla som bensinen passerar och vattnet sjunker till botten.

Men visst, bensinen kan ha haft kontakt med locket där det kan ha rostat.

Alternativt att det funnits "osynligt" rost som fällts ut efter en tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ju ha varit rost eller annat i bensinen som sedimenterat när båten legat oanvänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En teori är också att det faktiskt funnits en rostflaga som jag inte såg som legat i soppan och gottat till sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett "pappersfilter" med en vattenavskiljare av glas under?

Jag tänker om du för ett par veckor sedan kollade när du hade kört båten, och bensinen då varit i rörelse nyss och filtret fångat upp allehanda gammal skit, gjort sitt jobb helt enkelt. Ny bensin från tanken matas väl då fram, först till vattenavskilaren (botten) och ser då fin ut när du tittar.

Sedan har båten stått still och skiten ramlat tillbaka ner på botten från filtret?

Tänker jag rätt eller färdas bränslet åt andra hållet i filtret?

När bytte du senast filtret? Är det kanske så "mättat" att det inte kan bära skiten längre och det därför trillar ner i botten när du stängt av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem löst. Det var rostflagor i "glasfiltret".

Glasfiltret har inget pappersfilter i sig. Antingen är det sådan modell eller så saknas något.

Dessutom löste jag ett problem till.

Min gummiblåsa har aldrig varit hård. Gummiblåsan satt direkt efter glasfiltret. Glasfiltret sitter högre än motorn vilket resulterat i att gummiblåsan också satt högre än motorn och därmed pekade pilen på blåsan neråt mot motorn.

Jag flyttad gummiblåsan närmare motorn och nu pekar pilen uppåt mot motorn.

För första gången är nu blåsan hård och nu är motorn mer lättstartad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska nog överväga att skaffa en ny tank innan du får stopp i maskin under sämsta möjliga förhållanden - brukar bli när det är gropig sjö och mycket vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Har tittar på en plasttank istället.

Glasfiltret stoppar en del smuts. Sen har jag ett bensinföretaget vid motorn. Risken finns ändå att det blir stopp i en slang.

Överväger att sätta ytterligare ett bensinfilter direkt efter tanken, innan glasfiltret.

Risken är att det blir för mycket motstånd, men det kostar inte så mycket att prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken är väl snarare att ett filter sätter igen..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...