Gå till innehåll
onsdag 28 januari 2026
joelfrodin

Har min topplockspackning skjutit? *bild*

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var ute och provkörde första repan, plötsligt sköt packning mellan limpa och topp trodde jag, byte packning men den nya sköt vid uppstart, trodde jag. Tog av limpan och planade den för den var lite rost angripen i anläggningsytan. Ihop och den nya sköt vid uppstart trodde jag. Men nu fick jag se att det verkar vara topplockspackning som gått eller? Har bara känt att det blåst under limpan så jag har utgått från att det var den. Motorn är en mercruiser 3.0

dsc-1891.JPG

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har onekligen en trasig packning på bilden. Har du kollat att block och topp var raka inom tillåtna toleranser  före montering? Har du dragit till rätt moment och i rätt ordning?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har inte bytt den packningen, men det ser ut att vara nästa steg. Den ser onekligen slut ut, frågan är varför... Hur ser olja och stift ut?

Om du ger dig på ett byte, kolla inte bara toppen utan även blocket för att se att de är plana. Blocket brukar sällan vara problem på gjutjärnsspisar, men när det ser ut sådär vill man veta mer. Bytet i sig är lätt på en så enkel motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag kunnat se i andra trådar så har TS renoverat hela motorn...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe uppmärksamt av dig Eld- men jag håller faktiskt på att jävlas med två båtar parallellt :) Den andra är renoverad. Men denna är helt ny utbytesmotor, vilket gör det hela mer konstigt jag satte i motorn, startade upp den luftade kylsystem, och sedan åkte jag ut så efter någon min bara sköt packningen, Vad kan det vara? Tändningen ställde jag med örat för lampan var paj vid tillfället, men kan det leda till att man skjuter topplockspackningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen kanske inte dragits som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju sluta fundera på om den har skjutit, dessutom var toppen som en banan.

dsc-1895.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...