Olleman82 114 Postad 8 Juni , 2016 Hej, Jag har en 100w solcell horisontellt monterad på båten men i år har jag ordnat så att jag kan vinkla den akterut om så behövs. Båtplatsen vi har innebär rakt sydligt läge när man vinklar panelen akterut. Är det någon som har en idé om vilken vinkel som är optimal vid rakt sydligt läge? Kanske tom vågar sig på en gissning om skillnad på juni, juli, augusti och september? Målsättningen är att få några fler amperetimmar så att jag kan köra kylskåpet lite kallare när vi inte är där för att kunna lämna lite enklare pålägg etc. ,Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 8 Juni , 2016 Om jag inte minns helt fel ska man hålla 45 graders vinkel mot solen för att få optimala förhållanden. Har dock min 50w monterad platt på rufftaket och den ger 2-2,5A vid solsken vilket räcker mer än väl att hålla kylskåpet igång! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 8 Juni , 2016 45 grader verkar vara för fast montage på tex hus och är bästa kompromissen över hela året. Men använder man solceller enbart under sommarmånaderna ska det vara en lägre vinkel. Beror också på vart i landet man befinner sig och i mitt fall är det 10 mil söder om Karlstad. Mitt kylskåp är bara något år gammalt men sitter i ett utrymme som snabbt blir väldigt varmt, det drar bra mycket när det är varmt ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 8 Juni , 2016 Sätt dit en cell till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 775 Postad 8 Juni , 2016 På sommaren i Sverige är horisontellt montage ungefär lika bra som bästa lutning mot söder, det skiljer någon Ah per månad på en 100 W solcell. Det bör onte vara något problem att driva ett kylskåp med en 100 W solcell. Vi har en 50 W solcell och vi klarar oss under fem veckors segling utan annan laddning än solcellen och 30 minuters motorgång per dygn i snitt. Kanske är kylen dåligt isolerad? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 8 Juni , 2016 Du kan ju alltid koppla en amperemeter i serie och en voltmeter parallellt med solpanelen så kan du sedan ställa in vinkeln optimalt med hjälp av dessa, men det är lätt nördigt, eftersom du får justera hela tiden eftersom "solen har sin gång". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 304 Postad 8 Juni , 2016 Hej Sommarmånaderna är det bättre med horisontellt monterad solpanel än riktad mot söder och detta beror på att solen är uppe tidigt och ner sent och då lyser på baksidan på panelen men det skiljer i mycket. Bäst är naturligtvis att låta solcellen följa solen vinkelrätt. Här kan man lägga in olika paneler och plats och lutning för att se laddningsgraden. http://solarlab.se/solpanel/el-produktion-solceller-sverige.php Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 9 Juni , 2016 Hej Sommarmånaderna är det bättre med horisontellt monterad solpanel än riktad mot söder och detta beror på att solen är uppe tidigt och ner sent och då lyser på baksidan på panelen men det skiljer i mycket. Bäst är naturligtvis att låta solcellen följa solen vinkelrätt. Här kan man lägga in olika paneler och plats och lutning för att se laddningsgraden. http://solarlab.se/solpanel/el-produktion-solceller-sverige.php Hälsningar Ove Toppen! Precis vad jag var ute efter. Men där ser man, med rent söderläge är det precis som du säger dött lopp mellan 30 grader eller 0 grader i vinkel. Däremot kan man tjäna lite under juli men framförallt augusti och september genom att luta den lite. Mecket med lutningen betalar sig ändå för när man ligger i den där perfekt naturhamnen med kvällssol in i aktern kan man ladda några extra Ah genom att luta upp den nästan vertikalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 9 Juni , 2016 Du kan ju alltid koppla en amperemeter i serie och en voltmeter parallellt med solpanelen så kan du sedan ställa in vinkeln optimalt med hjälp av dessa, men det är lätt nördigt, eftersom du får justera hela tiden eftersom "solen har sin gång". Jag har en mätare påkopplad men det är någon kass kina skit som resettar sig själv någon gång per dygn så det är väldigt svårt att följa laddningen över längre tidsperioder. Fungarar dock utmärkt för att ställa in bästa vinkel "just nu". På sommaren i Sverige är horisontellt montage ungefär lika bra som bästa lutning mot söder, det skiljer någon Ah per månad på en 100 W solcell. Det bör onte vara något problem att driva ett kylskåp med en 100 W solcell. Vi har en 50 W solcell och vi klarar oss under fem veckors segling utan annan laddning än solcellen och 30 minuters motorgång per dygn i snitt. Kanske är kylen dåligt isolerad? Mackey 30 minuters motorgång kanske gör gott iof? Jag vet inte vad det är med mitt kylskåp, hade en tråd här om detta förra året och efter det isolerade jag de sidor där jag kunde komma åt med 50mm cellplast. Verkar varesig ha gjort till eller från. Dock står kylskåpet på en plats som fort blir varm (det lilla toautrymmet på en flipper 700) så jag tror ändå att det är det som är problemet. Kylskåpet kyler bra i övrigt och fungerar fint men en riktigt varm sommardag med typ 30 grader och konstant sol då går kompressorn i stort sett hela dagen med kylen inställd på 6 grader. Ytterligare fler solceller är såklart en variant, de kostar ju inte så mycket längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 9 Juni , 2016 (redigerade) Hej Sommarmånaderna är det bättre med horisontellt monterad solpanel än riktad mot söder och detta beror på att solen är uppe tidigt och ner sent och då lyser på baksidan på panelen men det skiljer i mycket. Bäst är naturligtvis att låta solcellen följa solen vinkelrätt. Här kan man lägga in olika paneler och plats och lutning för att se laddningsgraden. http://solarlab.se/solpanel/el-produktion-solceller-sverige.php Hälsningar Ove Toppen! Precis vad jag var ute efter. Men där ser man, med rent söderläge är det precis som du säger dött lopp mellan 30 grader eller 0 grader i vinkel. Däremot kan man tjäna lite under juli men framförallt augusti och september genom att luta den lite. Mecket med lutningen betalar sig ändå för när man ligger i den där perfekt naturhamnen med kvällssol in i aktern kan man ladda några extra Ah genom att luta upp den nästan vertikalt Jag har mina "lösa"en på var sida lånsskepps. När jag seglar är oftast minst den ena i skugga.Just kvällar, om jag har lite dåligt med kräm, brukar jag ställa upp dom. Ibland, när det varit mulet flera dagar, ställer jag upp dom mot öster när solen gått ner.. så får jag in morronsol innan jag kastar loss. Funkar förtträffligt. Inte sååå mekigt. Tidig vår, sen höst, då jag kör värmare hela tiden, kopplar jag in en cell till. Har två kylboxar på ca 70L st.. annars är det inte mkt som drar mer än instrument. Har 2st 100w celler. Redigerad 9 Juni , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 9 Juni , 2016 (redigerade) Som sagt, mitt kylskåp är hungrigt och dessutom är batterierna rätt kassa Jag tänker att istället för att byta batterier vart tredje år som många verkar göra så har jag hellre så mycket solpaneler att jag klarar mulna såväl som soliga dagar och bara behöver batterikapacitet för att klara nätterna. På det sättet tror jag att jag kan pressa "gamla" batterier rätt länge. Nuvarande batterier var helt urladdade efter vinterförvaringen trots fulladdning i december (kvar i båten) men de klarar 1-2 dygn utan motor iaf när vi ligger ute och kör kylskåpet hårt så jag är mer eller mindre redan där. Hade ju dock varit roligt att kunna köra en 2000w inverter och ha kapsel-kaffe-maskin i båten också! Redigerad 9 Juni , 2016 av Olleman82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser