Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
sSvensson

Lagning under vattenlinjen, hur har de gått tillväga?

Rekommendera Poster

Hej
Finns det några här som kan bedöma lagningen på min båt.
Svårt kan jag tänka mig enbart via bilder men vad kan det gröna vara för något de har lagat med?
Vissa ställen har de fyllt upp med gelcoat.
Lagningen löper längs hela kölen i stort sett fram till fören.
Båten är en Bella 621DC
Upptäcktes efter att jag skrapat och slipat bort all gammal krackelerad färg.
Har inte sett några tecken på att de har lagat inneifrån.

Fick ingen information ifrån säljaren (firma) när jag köpte båten att den har varit lagad.

post-103541-0-62082300-1462566769_thumb.jpg

post-103541-0-25964100-1462566776_thumb.jpg

post-103541-0-82622600-1462566782_thumb.jpg

post-103541-0-53510800-1462566564_thumb.jpg

post-103541-0-33682900-1462566801_thumb.jpg

post-103541-0-19243300-1462566807_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen fara.

Det gröna misstänker jag är nån form av glasfiberspackel.

Nån här på MG kallade den formen av skador - väldigt fyndigt - för "strandpest" som brukar uppstå på båtar som används och som har en närgången kontakt med land.

Du ser inga andra strukturella skador - lös inredning eller reparerade fäste för inredningen!?

Den krackelerade färgen - det är väl nån form av bottenfärg - dvs sån giftfärg som man målar botten med för att förhindra att det växer sjögräs och havstulpaner på botten. Det brukar alltid se bedrövligt ut när men köper en gammal båt.

Slipade själv ner bottenfärgen på min båt i höstas och reparerade upp "strandpestskador" - som jag själv åstadkommit och la på en epoxygrundfärg.

post-106994-0-37332400-1462591343_thumb.jpg

post-106994-0-89915300-1462592460_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slår också ett slag för glasfiberspackel. Inte världens roligaste att jobba med, men har reparatören blandat rätt och låtit det härda länge nog så skulle jag säga att det bara är att tuta och köra.

Slipa gärna ner och lägg på ett par lager epoxigrund kring kölen så förseglar du lagningarna fint för framtiden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska inte lägga på "ett par lager" ntingepoxigrund. Antingen epoxibehandlar man hela botten enligt epoxileverantörens instruktioner eller så låter man bli. Att göra något mellanting kan göra mer skada än nytta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man ska inte lägga på "ett par lager" ntingepoxigrund. Antingen epoxibehandlar man hela botten enligt epoxileverantörens instruktioner eller så låter man bli. Att göra något mellanting kan göra mer skada än nytta.

Det var nytt för mig, har själv gjort så på en båt med en klart tydligare köl efter att ha plastat upp ett antal skador med glasfiber och polyester. Detta efter inrådan från tillbehörsbutiken.

På vilket sätt kan det skada mer än göra nytta att lägga epoxifärg på rätt dåligt spackel eller ren polyester? Edit: Koncentreras fukten i skrovet på ett ofördelaktigt sätt om bara en viss del är behandlad?

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om epoxilagret är för tunt så är det inte tätt och då kan det komma in vatten i laminatet trots epoxin. Samtidigt så försvårar ändå epoxin uttorkning av laminatet när båten står på land. (Jämför med de enstegstätade tunnputsade fasaderna där vatten kommer in men inte ut.)

Det kan eventuellt fungera ändå om kaminatetkan torka utpå andra sidan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om epoxilagret är för tunt så är det inte tätt och då kan det komma in vatten i laminatet trots epoxin. Samtidigt så försvårar ändå epoxin uttorkning av laminatet när båten står på land. (Jämför med de enstegstätade tunnputsade fasaderna där vatten kommer in men inte ut.)

Det kan eventuellt fungera ändå om laminatet kan torka ut på andra sidan, (insidan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger helt med på vad du menar då; "alla lager eller inget". Jag blev mer frågande till om det inte gick att behandla bara en del av skrovet, enligt någon teori men det tycks alltså fortsatt OK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del påstår att det också är fel. Man kanske kan få problem med att vatten kryper in under kanten men jag har svårt att tro att det skulle vara något större problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår vad du menar, man kan rent intuitivt tänka sig att all fukt ska "rinna" ner i kölen och stanna där över vintern utan att torka ut (nedåt iaf)  - frågan blir då vad som är minst dåligt; helt oskyddad eller helt isolerad "köl". Den noggranne som inte bara trailar båten behandlar då såklart allt under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för alla svar!

Har inte sett några strukturella skador eller lös inredning eller reparerade fästen.

Köpt Hempel light primer.

Tänkte lägga 5 lager totalt över hela botten.

Ingen bottenfärg då båtens brygga finns i sötvatten men kommer åka ut i bräckt vatten.
Tänkte prova att tvätta båten i en båttvätt ett par gånger i sommar.

Redigerad av sSvensson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...