Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
odysseus65

Frostsprickor i kölsvinet

Rekommendera Poster

Vad är det man ser där som jag har ringat in då!?

 

post-106994-0-32344800-1462545427_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den korta lodräta skuggan till höger är däremot en spricka, men den ligger i ett ännu ej bortmejslat skikt ovanför den ljusare laminatbotten. Jag inser att bilden är svårtolkad därför beskrev jag även vad jag själv kunde se från mitt läge med näsan strax ovanför..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok

 

Det är alltså en skugga och ingen spricka - som det ser ut som.

 

Är det helt material ner igenom, så är det nog inte mycket ide att hugga längre. 

 

Är det fuktigt i det området som du är nere i!?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok

 

Det är alltså en skugga och ingen spricka - som det ser ut som.

 

Är det helt material ner igenom, så är det nog inte mycket ide att hugga längre.

 

Är det fuktigt i det området som du är nere i!?

Ja vatten har letat sig genom det spruckna plastskiktet å lagt sig ovanpå laminatet. Laminatet är ju granithårt när man slår stämjärnet i botten så jag har en förhoppning om att det inte ligger någon fukt däri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År det så mycket vatten att du kan ta upp med en svamp?

 

eller är et bara fuktigt?

 

 

Vad har du för möjligheter att torka ur över natten!?

 

Värmefläkt?

 

Avfuktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År det så mycket vatten att du kan ta upp med en svamp?

 

eller är et bara fuktigt?

 

 

Vad har du för möjligheter att torka ur över natten!?

 

Värmefläkt?

 

Avfuktare?

Rejält fuktigt skulle jag säga. Har tryckt ner en torrboll modell smal halvägs ner i botten. Får nog fortsätta att spätta upp hela kölsvinets längd. Även om sprickorna var minimala längre bak så är jag rädd att det ligger fukt inneslutet där oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är frostsprickor.

 

I det du huggit loss innehåller det glasfiber, eller är det bara plast!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är frostsprickor.

 

I det du huggit loss innehåller det glasfiber, eller är det bara plast!?

Det är bara plast. Bärnstensfärgad med glasskarpa brottytor. Vad för plast är det som är så skört å spricker?

 

Jag kan inte säga säkert hur sprickorna uppkommit. Min första gissning var frostsprängning men vissa påstår att det inte är möjligt eftersom vattnet kan svälla fritt uppåt. Kan man tänka sig att naturliga rörelser i båten vid tuff segling frestat på just den där sköra skitplasten för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är säkert polyester utan någon armering som de hällt ner. Det är skört.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är säkert polyester utan någon armering som se hläkt ner. Det är skört.

Då förstår jag vad det är för problem.

 

Problemet är klabbpellarna/fuskgubbarna som byggde båten.

 

De rörde ihop en spann med polyster och härdare och hällde ner i kölskrapet. Det gick mycket fortare än att laminera upp ett antal lager matta. De tjänade nån timme på ackorden. 

 

Jag har haft två båtar från Fisksätravarvet där klabbpellarna till båtsammansättarna  fuskade för att tjäna några minuter på ackorden, som 20 år senare förorsakade mig stora problem och kostnader.

 

Fick häromdan mail fån en som hade samma problem med sin fisksätrabåt. Det var alltså inte ett misstag, utan det var en tradition - ett sätt att tjna pengar för gubbarna som fuskade. Ömöjligt att se vid leveransbesiktningen, utan att hugga i sönder båten.

 

Förhoppningsvis har de i alla fall lagt nån matta i skarven mellan skrovhalvorna på din båt. På min havsfidra var det bara spackel i lagningen mellan skrovhalvorna på ca 20 cm. Man hade nog "glömt" att laminera dit glasfiberväv. Den båten var en veritabel katastrof av fusk i sammansättningen.

 

Hugg bort så mycket du du orkar och vill av den spröda polyesterplasten. Sätt gärna på en värmefläkt om möjligt som torkar ut ytan.

 

Når du fått bort så mycket som möjligt och torkat upp så gott det går - torrboll tror jag inte på - utan det är värmefläkt alternativ värmefläkt och avfuktare.

 

Kommer du ner i glasfiber skall du inte hugga längre. Där är det troligtvis ok, även om det kan va blött, men det får du säkert se.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara ge lite uppmuntran till trådskaparen.
Kämpa på så fixar du detta bra!
Tänk på hur mycket du lär dig om hur du kan hitta brister inför nästa båtköp och även hur du fixar dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min frånvaro i tråden. Det är min anslutning till forumet som brukar krascha när jag växlar mellan mobilversion å avancerad funktion..

 

Senast byggde jag om mitt stämjärn till ett enmeters spett så idag gick det undan.. Har frilagt hela kölbotten å det finns inte någon mer fukt man kan känna.

 

Vad tror ni om några skikt epoxygrund för att förstärka fuktspärren å sen spackla upp nivån, å så lämplig fuktspärr/färg på toppen? Vanlig gelcoat verkar ju spricka, fast det kanske berodde på att underlaget av skräp-plast var olämpligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag missade att skriva i mitt inlägg ovan, att om man bara blandar till en span med plast och häller ner det i ett utrymme som ditt, så spricker det hej vilt av värmen. Man skulle blandat i torr sand eller nåt annat lämpligt. Det som man kallar "hönemat" brukade man ju blanda i tillsammans med talk när man fyllde ut i vissa delar, men det kanske inte hade varit så lämplig i kölskrapet. pga att det kan stå vatten där konstant.

 

När du fått torrt stryker du över med ren lamineringsepoxy och gör ett tunnflytande spackel av lamineringsepoxy och mickrobalonger - blanda bas och härdare först.

 

Enligt vissa fäster inte topecoat på epoxy men enligt andra gör det visst det.

 

Jag hade nog lagt ett par lager av glasfiberväv och epoxy ovanpå spacklet och 5-10 cm upp på kölsidan.

 

Hade nog handslipat med ett grovt sanpapper hela utrymmet under durkarna och tvättat av med aceton. Hade det varit min båt hade jag nog tjangsat på att måla över hela utrymmet med en ljusgrå topecoat - alternativ kanske Internationals Toplack. Lite färg över det hela gör ju att båten ser mycket mer välvårdad ut.Sen kan du ju tala om för köparen vad du har gjort och varför.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett lager lamineringsepoxy i botten? Det är kanske dumt att bygga upp hela 4 cm med spackel. Blir dyrt om inte annat. Om jag slipar rent bättre på sidorna så jag har ren glasfiber så kan väl kölsvinet få vara lite djupare. Förstärka med mera laminat kan väl vara vettigt. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste få klaga lite känner jag..

 

Åkte till Biltema häromdan för att köpa grejer till båtfixet, i första hand 1.5 liter lam.epoxy för en 5-hundring.Den var slut..

 

Köpte istället 2 kg av det färdiga epoxyspacklet. Efter att ha slipat, sandpapprat å skurat ur kölsvinet med aceton så blandade jag epoxy å härdare.

 

Det blev en ljusblå tuggummiaktig massa. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att skrapa ner tuggummit i det smala djupa kölsvinet men det ville inte lämna bunken så jag gav upp.

 

Istället för att bara kasta skiten så provspacklade jag dom ställena i förpiken som jag ändå tänkt jämna till.

 

Vad blir nästa försök? Hälla i lamineringsepoxy i kölsvinet å blanda i glaskulorna på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blir nästa försök? Hälla i lamineringsepoxy i kölsvinet å blanda i glaskulorna på plats?

 

Är det inte mer än 1,5/2 liter du skall fylla ut.

 

Det finns ju andra förpackningar. brukar köpa de på 4,5 liter - epoxy har man alltid användning för.

 

Du skall naturligtvis blanda epoxyns bas med härdare. Blanda noga. Sen slår du över blandningen i en ny bunke och blandar noga en gång till. Därefter häller du i mickrobalongerna och blandar. Beroende på hur mycket microbalonger du blandar i får du olika konsistens. Du skall ha relativt lättflytande. Det går åt relativt mycket microbalonger för att få blandningen trögflytande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjockt hade du tänkt fylla upp? Om du häller i för mycket lamineringsepoxi på en gång så kommer den bli för varm av den kemiska reaktionen och självdestrueras. Jag vet dock inte hur tjockt man kan lägga på. Tror inte det är särskilt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad blir nästa försök? Hälla i lamineringsepoxy i kölsvinet å blanda i glaskulorna på plats?

 

Är det inte mer än 1,5/2 liter du skall fylla ut.

 

Det finns ju andra förpackningar. brukar köpa de på 4,5 liter - epoxy har man alltid användning för.

 

Du skall naturligtvis blanda epoxyns bas med härdare. Blanda noga. Sen slår du över blandningen i en ny bunke och blandar noga en gång till. Därefter häller du i mickrobalongerna och blandar. Beroende på hur mycket microbalonger du blandar i får du olika konsistens. Du skall ha relativt lättflytande. Det går åt relativt mycket microbalonger för att få blandningen trögflytande.

 

 

Fråga; Thallatha - kan man köra en så stor klump i en sväng, får man inte en exoterm reaktion (=det blir jäkligt varmt)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Fråga; Thallatha - kan man köra en så stor klump i en sväng, får man inte en exoterm reaktion (=det blir jäkligt varmt)?

 

 

 

Det var väl det som var problemet tidigare. Att man blandat till en sats med polyesterplast och hällt ner i kölskrapet. Sen blev det redigt varmt och plasten sprack kors och tvärs.

 

Jag hade så i botten på den gamla vattentanken på min nuvarande båt. Öppnade manluckan för att göra ren. Hella botten var fullt av åt grusigt äckligt. Började gräva ur det och kom så småningom på att det var tunna skivor av polyeterplast som missfärgas av en massa annan skit.

 

Tanken var byggd på en plyfastomme och man hade inte plastat tät. Det av stommen som inte var jord, var ruttna blöta fanerskivor som stod löst mellan plastskikten. Under en vinter satte jag mig på tankens lock - sen var det bara att bygga ny tank.

 

Skall man inte fylla ut mer än 1,5/2 liter.

 

Nu vet jag inte hur stort utrymmet är, men den mängden bygger nog bara ett par cm på höjden om det ser ut som jag tänker mig.

 

Fast min tanke har ju inte stämt förr heller så.....................

 

TS får väl blanda en slatt och testa

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att volymen kan bli uppåt 2 liter. Jag ska bygga upp drygt 4 cm för att komma över den gamla skarven å jag hade tänkt dela upp det på flera lager. Max 2.5 cm var lämpligt på Biltemas epoxy. Jag hade hoppats komma undan med en 1.5 kg förpackning med epoxy å blanda i mycket glasballonger. Jag köper inte 5 kg för över tusenlappen. Nu funderar jag på om jag ska köra billig polystyren (?) istället å blanda med glasballonger. Jag har en liten flaska med lam.epoxy som jag kan lägga fuktspärr med ovanpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att lägga epoxygrundfärg ovanpå ny polyester, rekommenderar International att polysetern får härda i minst 5 veckor så att lösningsmedlet får möjlighet att avgå.

 

BILTEMA säger 15 veckor.

 

Efter ett samtal jag hörde mellan en irriterad båtägare och en försäljare av båtfärger, tror jag att BILTEMA ligger närmare sanningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät ju lite jobbigt speciellt som jag vill ha båten färdig å säljbar..

 

Får väl vänta på att Biltema får hem 1.5 liters epoxyn å hoppas att det räcker för att fylla upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det börjat storma här. Jag hade en liten förpackning med flytande epoxy som jag hällde ner i kölsvinet å smetade en bit upp på kanterna för att få en fuktspärr. Nyss såg jag att temperaturen sjunkit från 20 till 15 grader å då är det för kallt för epoxyn att härda som den ska. Som tur är har jag ju en liten värmefläkt i båten så nu har jag stängt in mig å kopplat på värme. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv inte använt Biltemas grejer men en ändring av temp från 20 till 15 borde inte göra annat än att det går långsammare? Och ökar du värmen nu så är du mer än säker på att det funkar. 

 

Vi som bara läser och slipper slå med stämjärn lider med dig. Kämpa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv inte använt Biltemas grejer men en ändring av temp från 20 till 15 borde inte göra annat än att det går långsammare? Och ökar du värmen nu så är du mer än säker på att det funkar.

 

Vi som bara läser och slipper slå med stämjärn lider med dig. Kämpa på!

Tack! Idag med regn å 5 grader är jag glad att jag stannade i hamnen halva kvällen å försäkrade mig om att jag skulle ha ett färdighärdat skikt epoxy, trots att jag trodde jag skulle frysa ihjäl när jag klättrade ur båten i bara shorts exponerad för de kalla stormvindarna från vänern. Sprang med cykeln halva vägen hem för att få upp värmen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst katten är det kallt.jag fick ta på mig långkalsonger i morse när jag skulle jobba ute, för att inte frysa häcken av mig.

 

Fast inte har det varit stormvindar inte - det var länge sen. När vi skulle gå till Hållö i Onsdags morse, blåste det 19,2 m/sek i byarna. Det är nog det mesta det blåst de senaste tiden. 

 

Just nu anger  Hållö och Pålgrunden ungefär samma vindstyrka.

 

http://www.sjofartsverket.se/sv/Snabblankar/Kartviewers/ViVa/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...