Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
odysseus65

Frostsprickor i kölsvinet

Rekommendera Poster

Googlade på rubriken men hittade inget speciellt. Idag mätte jag från genomföringen till loggen å ner till botten på svinet å sen gick jag ut å mätte ner till kölens undersida. Det rörde sig om en differens på endast några cm.. Jag som lugnt inbillat mig att det fanns rejält med stabil köl under mina frostsprickor blev plötsligt lite svettig. Nu känns det som att en bottenkänning på fel ställe skulle kunna få kölen att spricka å dela sig på mitten.. Åtgärd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ytterst sällan en köl delar på sig - men foton kan hjälpa till för oss andra att komma med en dom. Och kanske lite info om vad det är för båt vi pratar om..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-107051-0-91612000-1462095463_thumb.jpg

 

Äldre segelbåt. Det är max 7 cm plast i botten minus ett par cm där jag kan sticka ner en kniv i sprickan å krafsa runt i rutten plast. På min googling tyckte någon att man kunde hälla tunnflytande epoxy ner i de rensade sprickorna å gjuta ihop allt. Känns spontant som en vettig ide..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här:

Är kölen inplastad? Inte bultad?

Vad är "äldre segelbåt" för modell?

I så fall kommer den inte att lossna.

Däremot - det finns sannolikt fukt i konstruktionen. Att hälla epoxy i sprickorna och stänga in fukten är fel i min värld. Du måste låta allt bli torrt först; det kräver minst en vinter på land, så att åtgärda det nu är för sent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller helt med Peter.

 

Jag hade en stor bula på plasten  i kölskrapet, på min storfidra. Slipade/högg bort plasten. Bulan var fullt med ett rött pulver som jag misstänker va nån form av blyoxid från blykölen. 

 

Båten stod på land i nästan 2 år medans jag reparerade och byggde om. Sen slipade jag rent och plastad igen öppningen.

 

Om jag skulle göra nåt åt det hela i din båt, hade jag nog slipa/huggit bort hela den delen där det finns nåt "mökigt" nere i sprickorna och kanske mer - tidigt till hösten. Det kan du tom göra innan du tar upp båten.

 

Låtit det torkat över vintern och så lagt på nytt glasfiberlaminat på våren.

 

Det kan ju va bra att få sånt åtgärdat. Det är väl såna ställen det bildas "båtlukt" 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torka ute under vintern? Känns ju som att det skulle vara lättare att torka ur fukt under sommaren. Problemet är att det hela tiden rinner ner nytt vatten uppifrån å jag kan inte lokalisera läckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torka ute under vintern? Känns ju som att det skulle vara lättare att torka ur fukt under sommaren. Problemet är att det hela tiden rinner ner nytt vatten uppifrån å jag kan inte lokalisera läckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker det bara när du har båten i sjön, eller även när du har båten på land!?

 

Om det bara läcker när du har båten i sjön, skulle det ju kunna komma via kölen.

 

Vatten har en väldig förmåga att kunna ta sig in och sprida sig.

 

Har du nåt avgränsat område där vattnet kommer ifrån!?

 

Visst är det kanske lättare att torka under sommaren, men i regel vill man ju använda båten då och kommer det då in vatten hela tiden, så motverkar ju det torkningen.

 

Det finns ju avfuktare som man kan köra med. Vill man ha resultat i det man gör, måste man ju jobba aktivt med processen för att få ett bra resultat.

 

Jag har förvarat båten inne denna vinter i varm lokal,för att kunna göra ett par jobb som annars hade tagit en hel sommar att fixa. Det var inte gratis, men nu har jag åtgärdat det som jag rimligen skall behöva ha båten inomhus för att göra, och kan återgå till mina vanliga båttraditioner - att ha båten i sjön hela året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det rinner in vatten på vintern när båten står på land har du misslyckats med täcknkngen måste jag säga. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det rinner in vatten på vintern när båten står på land har du misslyckats med täcknkngen måste jag säga. :-)

 

Just i det här fallet hade det ju varit bra om TS hade "misslyckats" med täckningen.

 

 

Själv brukar jag bara täcka sittbrunnen på vintrarna. På den tiden jag tog upp båten på vintern kunde det dessutom ta ett tag mellan att man tog upp tills man fick täckt.

 

Sen har vi ju den fördelen här på västkusten, att vi kan smaka på vattnet och känna om det är regn eller sjövatten som läcker in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju skillnad i smak även på ostkusten, men såklart inte lika kraftig skillnad. Vad det nu har med saken att göra...

Enklast är ju att torka torrt. Om det går tre dagar, det regnar inte och vattnet stiger - jag då kommer det sannolikt utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju skillnad i smak även på ostkusten, men såklart inte lika kraftig skillnad. Vad det nu har med saken att göra...

 

 

Jo - man känner en klar smakskillnad på havs- och regnvatten, men den tanken/kännedomen är väl inte lika befäst i de östliga ödemarkerna. ;)

 

Sen är naturligtvis alla sätt att ta reda på varifrån vattnet kommer intressanta. 

 

Ju snabbare man kan komma på var vattnet tar sig in desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten ligger på land så behövs inga spekulationer i var vattnet kommer ifrån, d3ssutom skrev jag att det kom uppifrån. Det verkar rinna in längs aktern men fattar inte var. Ställa båten under tak finns inte. Jag tänker heller inte bekosta en täckställning för halva båtens värde för att slippa läckage. Kan jag bara hindra vattnet några dar så känns värmefläkt å lättflytande epoxy som grejen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

. Kan jag bara hindra vattnet några dar så känns värmefläkt å lättflytande epoxy som grejen..

 

Då är du som en av mina bästa seglarkompisar - en rusk...ig man - han gör heller aldrig något ordentligt när det gäller plastjobb.  ;) Åtminstone inte när vi tjötar om olika lösningar via mail.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dagars uttorkning gör varken från eller till. Det tar månader att få konstruktionen torr. Värmefläkt trycker fukten längre in i plasten - alltså helt fel metod. Täcka, hugga upp likt Thallhatha beskriver i höst är det som gäller. Börja spara pengar nu så har du råd att fixa det då ordentligt istället för att lägga pengar på ett fuskjobb du ändå får göra om.

 

Vet inte vad din båt är värd, men en presenning, brädor och skruv får du ihop en sjysst A-ställning för någon tusenlapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag trodde skulle vara ett litet fixjobb innan jag säljer båten är alltså ett jätteprojekt?

 

Just nu känns det enklast att bränna upp fanskapet.. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså skall du sälja båten!? Det sa du inget om.

 

Trodde du ville åtgärda den ev skadan ordentligt.

 

Varför inte städa ur båten ordentligt - i synnerhet kölskrapet 

 

Då har du inte döljt nåt, utan bara gjort ren ordentligt.

 

Det skall ju stylas i alla möjliga sammanhang.

 

Fuskjobb av okunniga amatörer är väl det värsta man kan råka på.

 

Min dotter köpte ett hus som stylasts på inrådan av mäklaren och en förbesiktingsman.

 

Det jobbet som de okunniga klabbpellarna gjort, har varit ett elände att rätta till för mig och kostsamt för min dotter. Att styla är väl nåt av det mest ohederliga man kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med; fuskfix går fetbort.

Först lurar man köparen att båten är finare än den är, sedan får köparen ett helvete att fixa både sviterna av fuskfixet och sedan det verkliga felet. Gör det ordentligt, eller skit i att fixa är hederligast i alla lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag lämnar in båten till en firma imorrn.. Kommer dom låta den stå i ett halvår på tork för att kunna laga den på ett 'seriöst' sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kan också välja att torka plasten på olika sätt. Infraavfuktare, luftavfuktare... det tar några veckor att torka. Alternativt låta tiden torka ut det, då lär det ta ett halvår (typ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du berättar vad det är för båt så kanske någon av oss som brukar fixa och laga har kunskap om konstruktionen på just din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Amigo 23. Idag kröp jag med dödsförakt in i det trånga utrymme som nån dåre döpt till 'stickkoj'. En slang från däckslänsen går ut nära den misstänkta platsen för läckan. För att inte ta några risker så lossade jag den å ledde den till diskhon istället. Det fanns även två misstänkta smutsränder uppifrån ett ställe som endast ser ut att kunna vara läckage i skarven mellan yttre å inre skrovdel under teakrelingen. Det känns dock oförklarligt då både relingen å teakpluggarna ser hela å fina ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu slipper vidare läckage så är nästa steg att fräsa upp sprickorna å få bort allt fuktsjukt material. Sedan nån typ av torkelement som jag gärna skulle lägga nere i svinet så all fukt helt enkelt förångas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte ha torkelement. Du skall ha avfuktare.

Torkelement trycker fukten från den varma ytan till den kalla; du trycker alltså in fukt längre in i konstruktionen. Det verkar torrt, du lagar, fukten vandrar tillbaka.

Avfuktare "suger" ut fukten istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja få bort hela gelcoatskiktet i botten för att kunna rensa bort all fuktig glasfiber. Har kört stålborste med borrmaskinen men den räcker inte långt. Svinet är ju så smalt så det går ju inte att komma åt med rejälare grejer typ rondellslip..

:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog borra med grov bort (20-25mm) för att få en koll på hur plasten igentligen ser ut. Därefter fatta beslut om åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag blir alltid helt matt på Julas hemsida.. Trots sökfunktion så går det inte att få fram vad ett separat batteri till ovanstående kostar..

 

 

Nu var länken mera tänkt att visa vilken typav verktyg jag tänkte på inte på just detta specifika verktyg. 

 

Som den gamla stofil jag är, föredrar jag nätanslutna verktyg framför batteridrivna. Pga av dålig erfarenhet av den senare typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag blir alltid helt matt på Julas hemsida.. Trots sökfunktion så går det inte att få fram vad ett separat batteri till ovanstående kostar..

Nu var länken mera tänkt att visa vilken typav verktyg jag tänkte på inte på just detta specifika verktyg.

 

Som den gamla stofil jag är, föredrar jag nätanslutna verktyg framför batteridrivna. Pga av dålig erfarenhet av den senare typen.

Samma här.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Multiverktyg-MFT-180-2000024006/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...