Gå till innehåll
fredag 05 december 2025
Thallatha

Årets första båttur

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Idag var det dags för det första egentliga båtturen för året.

Gick visserligen från Smögen till min båtplats i Springets Småbåtshamn,Kungshamn efter sjösättningen för ett par veckor sen - men det kan man väl nästan inte räkna.

post-106994-0-85080900-1461759580_thumb.jpg

post-106994-0-13620300-1461759623_thumb.jpg

post-106994-0-20278100-1461759884_thumb.jpg

Är ju, som ende Kungshamnsbon, med i ett gubbgäng på Smögen, allmänt kallat "Fixaegänger". Dess medlemmar är pensionärer från Smögens Öråd, Museiförening och Missionskyrka. Gänget samlas varje Onsdag kl. 08.00 i Missionskyrkans källare för arbete, i huvudsak på föreningarnas åtta fastigheter samt vandringsleder på Smögen.

Kapellet på Hållö är en av fastigheterna. När "arbetsledaren" Rune förra veckan fick höra att jag hade båten i sjön, var det inte en fråga utan mer en order;"Nästa onsdag skall vi jobba på kapellet på Hållö"

Hämtade Gubbarna vid "Snusfronten" på Smögenbryggan som vanligt. Vi var 7 man totalt som åkte till Hållö.

post-106994-0-02654500-1461760361_thumb.jpg

post-106994-0-88577700-1461760614_thumb.jpg

Dagens arbete var att stryka över väggarna inne med nån form av lasyr.

post-106994-0-06786100-1461760742_thumb.jpg

Bengt Vall från fyrföreningen "råkade" vara ute på Hållö och jag och kompisen Edvard - som har ett arbetsliv kvar innan han uppnått rätt ålder för att bli riktigt kvalificerad för "fixargänget - fick en visning av både Fyrföreningens naturrum och av fyren. 

Tajmade in visningen perfekt, så att den var klar till kaffepausen kl. 09.30. Kaffet är ju det viktigaste på hela dan.

I kraft av sin ungdom målade Edvard snart ikapp och förbi de andra vad det gällde producerade kvadratmeter.

Med min arbetsledarsjäl gjorde jag lite kringjobb - så att det verkade som om jag hade väldigt mycket viktigt jobb att göra. :ph34r:

post-106994-0-06786100-1461760742_thumb.jpg

Vår tidsoptimistiske "chef" Rune trodde att vi nog har att göra på Hållö två gånger till. Erfarenhetsmässigt vet jag att det kommer att bli många Onsdagsförmiddagar vi får ta min båt och gå ut till Hållö för att jobba.  :)

På väg ner till båten gick vi genom fyrbyn och dess hav av "Majnycklar" som vi kallar dessa gula blommor.

post-106994-0-28955200-1461761598_thumb.jpg

Vinden hade ökat betydligt när vi skulle lägga ut från bryggan och jag fick gå fram på ett förspring för att pressa ut aktern från bryggan i den rådande östliga vinden, som enligt vindmätaren på Hållö , visade strax över 12 m/sek som max.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ser riktigt fin ut och Hållö måste vara underbart så här tidigt på våren, jag har bara varit där i augusti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ser riktigt fin ut och Hållö måste vara underbart så här tidigt på våren, jag har bara varit där i augusti.

Till skillnad från många, är jag ingen riktig Hållöfantast. Går dit mest för att det finns ideellt jobb att göra och att jag i regel har båten i sjön hela året.

Så här såg det ut 3/12 2014.

post-106994-0-16199200-1461826598_thumb.jpg

post-106994-0-59328300-1461826622_thumb.jpg

post-106994-0-75182800-1461826926_thumb.jpg

Vädret under Onsdagens (27/4) besök var bättre än prognosen, men det var kallt. Tur att det var inomhusjobb.

Den nypolerade båten ser väl skaplig ut på långt håll och med svaga ögon. Närmare besiktning av en bruksbåt är väl aldrig tillrådligt.

Fyll gärna på med egna berättelser om egna vårligat turer gärna med bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Thalattha, jag tänkte jag skulle fråga dig en grej, du som har lokalkännedom.

Det är en fastighet jag funderar över, enligt Eniro har den adressen Fisketången 1.
Alldeles invid farleden, ett klart annorlunda och spännande hus, ser ut som det fanns en pool inomhus (25 meter från vattenet)  är det någon privat fastighet, något kommunalt, något spa, någon slags rehabilitering?
En stabil järngrind upp mot körvägen ger också vissa misstankar eller "vibbar"...
Om det inte passar sig att svara offentligt här, får du svara i ett PM, om du har lust alltså.

I övrigt längtar jag till Hållö, om det är fint väder...

Jag har en fyrfota kompis som gärna jagar bort kanadagässen.

Kan det vara något?

post-89760-0-46188000-1461830313_thumb.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp. Nu, i förrgår, är båten hemma i sommarhamnen igen. Väntar på Valborg och sommarens äventyr.

post-104244-0-01999400-1461830828_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Thalattha, jag tänkte jag skulle fråga dig en grej, du som har lokalkännedom.

Det är en fastighet jag funderar över, enligt Eniro har den adressen Fisketången 1.

Alldeles invid farleden, ett klart annorlunda och spännande hus, ser ut som det fanns en pool inomhus (25 meter från vattenet)  är det någon privat fastighet, något kommunalt, något spa, någon slags rehabilitering?

En stabil järngrind upp mot körvägen ger också vissa misstankar eller "vibbar"...

Om det inte passar sig att svara offentligt här, får du svara i ett PM, om du har lust alltså.

Det är en stilig kåk.

Är byggt av en riktig "Tångare" - dvs barnfödd på Fisketången och bott där hela livet. Mannen hade tidigare en liten konservfabrik tillsammans med brodern. Efter hand och genom samarbete med andra lokala företag i konserv och räkbranschen växte de företagen han var inblandad i till ganska stora. 

För en hel del år sen såldes företaget och är nu etablerat på Guleskär. Själv startade mannen ett mindre företag i räk- och fiskbranchen.

På platsen fanns det tidigare en trålverkstad, som så småningom blev diskotek. Diskoteket brann ner efter några år.

En annan företagare i entrepenadbranchen - från början bergsprängare - köpte marken och hade stora planer. Dom ekonomiska förutsättningarna fanns väl inte och det gäller ju också att "kunna dra slipstenen" på rätt sätt.

En lite större sjöbod lyckades han i alla fall bygga. Om jag inte har helt fel avled han för en del år sen.

Nuvarande ägaren köpte fastigheten och bebyggde den med de nuvarande byggnaderna. Tror att den relativt nya, då befintliga sjöboden finns kvar. Villan är en privatägd bostad och den var nog inte gratis att bygga. Har hört hur mycket den kostade att bygga, men har glömt den exakta siffran, men det var nån stans mellan 10 och 20 miljoner.

Så är min minnesbild - möjligtvis kan det finnas vissa sakfel i detaljer, men det är nog till övervägande delen ganska korrekt.

Tycker villan pryder sin plats, om man jämför med det som tidigare fanns på platsen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det svaret.

Diskoteket minns jag, i min ungdom bokstaverade jag mig igenom det mystiska ordet, "DISCOTEQUE" möjligen minns jag fel, men har för mig att det var ett grönt hus, rätt fallfärdigt, av typen " större bohuslänskt magasin" eller fd konservfabrik.

Samma sommar hejade jag på Ingo, ja världsmästarboxaren alltså, inte skonaren med samma namn... Ingo hade då en jättekolosal motoryact på bortåt 30 fot.... Båtarna kändes mycket större på mitten av 1960-talet... Den låg iallfall förtöjd inne i Smögens hamn, där restaurangen Magasinet långt senare låg.

"HEJ" sade Ingo.... Boxning med upprepat våld mot huvudet är totalt ofarligt... det var nog inte alls därför han sedermera fick Alzheimers sjukdom....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskoteket var inrymd i en FD trålverkstad. På den tiden trålverkstaden var i drift fanns det ju väldigt många fiskebåtar i området och ett antal trålverkstäder.

Nu är ju fiskare en "utrotningshotad art" och det finns  bara ett fåtal fiskebåtar i hela Sotenäs kommun. 

Skonaren INGO har inget med boxaren Ingemar Johansson att göra - inte ens namnet.

http://www.skonaren-ingo.org/

Men Ingemar Johansson ägde en fiskebåt med namnet INGO.

Boxning har inget med Alzheimers att göra - min mor hade aldrig boxats och aldrig jag heller.

Vad var det du frågade!?  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, jag har redan glömt vad jag ställde för fråga, hur var svaret?

Det finns väl en viss generik och senila plack. Demenssjukdomar orsakar hjärnskador, och det gör även upprepat trauma mot huvudet, liksom miljögifter, alkohol och allt möjligt... Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men alla med tidig eller sen demensdebut har inte varit boxare, där finns även färjeskeppare, violiniester, volvoägare, socialdemokarater, lottovinnare, trädgårdsmästare, travkuskar, presidenter och lejontämjare, för att nu nämna några kategorier. Båtägare lär väl knappast vara undantagna.

Nåväl, en del minnesbilder bleknar inte, jag har många starka minnen från områdena kring Kungshamn och Smögen. Från barndomen, och senare. Från veritabla fyllefestar såsom "Räkans dag" och som den gången vi skulle simma genom smöghålet mot strömmen, jag klarade det! Men kompisen flöt med strömmen, och fick ta sig i land på nån klippa nånstans. Jagminns också en väldigt god wienersnitsel i restaurangen på Kungsmans hotel, och jag fick en grönmetallic Chevrolet Corvette Sing-ray, -69 års modell, en Corgi.

Det finns eller iallafall fanns ett vykort från Smögens inre hamn, där jag är fotogaferad, i en gul gummibåt, kan ha varit -65 eller något sådant....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...