Jump to content
Saturday 17 April 2021
meckarmicke

Byta list mellan vindruta och plast - några råd?

Recommended Posts

Har en Uttern 5500 DC från -01. Mellan vindrutans aluminiumram och skrovet sitter det en cellgummilist. Denna har på sina ställen torkat ut och gått sönder. Måste byta och har hittat list som nog passar på kunze.

 

Frågan är om jag kan montera loss hela vindrutan med aluminiumram utan att ta bort själva glasen. Glasen sitter i en egen aluminiumram och denna sitter sedan i ytterligare en ram som är skruvad i plasten:

post-103345-0-79366600-1461701741_thumb.jpg

 

Lyfter man på den övre tjocka listen (vars funktion jag inte förstår) post-103345-0-09409400-1461701956_thumb.jpg

blottar sig en låsmutterpost-103345-0-40268800-1461701748_thumb.jpg

 

Frågan är: Sitter bulten/skruven fastgjuten i plasten eller ramlar skruven ner i dubbelskrovet när jag släpper muttern?

Om den är fastgjuten (hur fick de annars dit den?) vad händer när jag tar i och skruvar loss låsmuttern som suttit i 16år - risk att den släpper från plasten?

 

Någon som har bytt vindruta och har erfarenhet?

 

Alternativet är ju att göra rent i springan och täta med butylgummi eller liknande men känns svårt att få det snyggt.

 

Tacksam för alla tips

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det inte att ta ut glaset utan att ta lossa den yttre ramen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det inte att ta ut glaset utan att ta lossa den yttre ramen?

 

Jo det går nog men jag måste ändå få loss yttre ramen för att lägga ny list på plats. 

 

Frågan är hur ramen är fäst i plasten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog mod till mig och började skruva i gamla Bettan förra sommaren.

 

Vindrutan är skruvad i plasten med vanliga rostfria plåtskruv uppifrån utanför ruffen. Den del av vindrutan som är över ruffen är skruvad inifrån ruffen med låsmutter i aluminiumprofilens urspaning. Den breda skumlistens enda funktion är att dölja dessa skruvar.

 

Vindrutan består av 4 sidor plus framluckan. Sidorutan är skruvad fast i ett spår i själva vindrutan.

 

Jag köpte lister på Rubberstock.se:

Cellgummilist EPDM självhäftande 10 x 6mm mellan aluminiumprofil och skrov. (11x7mm hade varit bättre!)

Cellgummilist EPDM självhäftande 20x12 mm för att ersätta den grövre listen som täcker skruvarna.

 

1. Ta bort den grova listen runt om. 

2. Börja med att skruva loss sidorutorna. Dessa lyfts snett uppåt så att sidoprofilen glider ur framrutans profil.

3. 2 pers: Lossa skruv och mutter i spåret på framrutan. Låt stagen vid luckan vara kvar till sist så ramlar vindrutan ej ner. Själva luckan fick sitta kvar på ena halvan när jag lyfte ned.

4. Rengör ytorna och spåret med aceton. Många års påväxt här... Jag tog även bort klisterrester på plasten med aceton. Sölar man blir gelcoaten matt och trist.

5. Nu börjar det kluriga - klistra lister

Börja med ena framrutan. Enklast är om någon kan hålla rutan i rätt vinkel. Annars får man gå på var skruvhålen är så man får listen jämn och snygg. När listen sitter mitt för skruvhålen så gör hål i listen med spik eller litet borr eller nåt. Om man bara skruvar direkt ville listen rotera med skruven. Släpp ut listen någon cm i övergång mot sidoruterna så du kan skära av den snett sedan.

6. Sikaflex i hålen i plasten. Sätt dit rutan och skruva. 

7. Ta sidorutorna sedan. Dessa lutar ju också lite så håll dem i rätt position när listen klistras på. i övrigt samma som framrutan men skruvas bara uppifrån. Jag täckte skruvhuvuden i spåret för tjocka listen med sikaflex också.

8. Knö in tjocka listen i spåret. Peta in med skyddet på och dra av så den fastnar. Pilligt och pappen över klistret går sönder HELA tiden. Till sist tog jag bort en bit skyddspapp och dreglade på klister och lade på plats. I vindrutan fram behöver man nypa bort lite skum för att muttrarna ska få plats.

 

 

Summa summarum pilligt men blev riktigt bra. Köp lite större list än jag gjorde att ha mellan aluminumprofil och plasten.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömde säga att det likt förbannat läcker in i ruffen. Nu genom takluckan i ruffen. Är det någon som skruva loss den och bytt lister är jag tacksam för tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för din beskrivning, mycket bra!

 

 

Jag tog mod till mig och började skruva i gamla Bettan förra sommaren.

 

Vindrutan är skruvad i plasten med vanliga rostfria plåtskruv uppifrån utanför ruffen. Den del av vindrutan som är över ruffen är skruvad inifrån ruffen med låsmutter i aluminiumprofilens urspaning. Den breda skumlistens enda funktion är att dölja dessa skruvar.

 

Vindrutan består av 4 sidor plus framluckan. Sidorutan är skruvad fast i ett spår i själva vindrutan.

 

Jag köpte lister på Rubberstock.se:

Cellgummilist EPDM självhäftande 10 x 6mm mellan aluminiumprofil och skrov. (11x7mm hade varit bättre!)

Cellgummilist EPDM självhäftande 20x12 mm för att ersätta den grövre listen som täcker skruvarna.

 

1. Ta bort den grova listen runt om. 

2. Börja med att skruva loss sidorutorna. Dessa lyfts snett uppåt så att sidoprofilen glider ur framrutans profil.

3. 2 pers: Lossa skruv och mutter i spåret på framrutan. Låt stagen vid luckan vara kvar till sist så ramlar vindrutan ej ner. Själva luckan fick sitta kvar på ena halvan när jag lyfte ned.

4. Rengör ytorna och spåret med aceton. Många års påväxt här... Jag tog även bort klisterrester på plasten med aceton. Sölar man blir gelcoaten matt och trist.

5. Nu börjar det kluriga - klistra lister

Börja med ena framrutan. Enklast är om någon kan hålla rutan i rätt vinkel. Annars får man gå på var skruvhålen är så man får listen jämn och snygg. När listen sitter mitt för skruvhålen så gör hål i listen med spik eller litet borr eller nåt. Om man bara skruvar direkt ville listen rotera med skruven. Släpp ut listen någon cm i övergång mot sidoruterna så du kan skära av den snett sedan.

6. Sikaflex i hålen i plasten. Sätt dit rutan och skruva. 

7. Ta sidorutorna sedan. Dessa lutar ju också lite så håll dem i rätt position när listen klistras på. i övrigt samma som framrutan men skruvas bara uppifrån. Jag täckte skruvhuvuden i spåret för tjocka listen med sikaflex också.

8. Knö in tjocka listen i spåret. Peta in med skyddet på och dra av så den fastnar. Pilligt och pappen över klistret går sönder HELA tiden. Till sist tog jag bort en bit skyddspapp och dreglade på klister och lade på plats. I vindrutan fram behöver man nypa bort lite skum för att muttrarna ska få plats.

 

 

Summa summarum pilligt men blev riktigt bra. Köp lite större list än jag gjorde att ha mellan aluminumprofil och plasten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aj då, då vet jag vad jag har att vänta :) Börjar att fixa läckaget från rutan, så får man ta tag i takluckan sedan.

 

 

Glömde säga att det likt förbannat läcker in i ruffen. Nu genom takluckan i ruffen. Är det någon som skruva loss den och bytt lister är jag tacksam för tips.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för guiden, detta får bli första åtgärden när jag får ut min 5500DC för säsongen.

 

Tyvärr har ju Rubberstock.se lagt ner och jag har svårt att hitta cellgummilister av rätt storlek. Någon som har något tips vart man skall vända sig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Dsl:

 

De verkar inte sälja i rätt tjocklek och dessutom bara 100m längder. Eller går det att lösa om man kontaktar dem?

Ja, man kan köpa kortare längder om man kontaktar dem. Hur det är med mått (bredd, längd) vet jag inte riktigt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja, man kan köpa kortare längder om man kontaktar dem. Hur det är med mått (bredd, längd) vet jag inte riktigt. 

Man kan även handla i deras butik om det passar geografiskt och de brukar kunna rekommendera någon branschkollega om de själva inte har en produkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-02-17 vid 23:28 skrev Mackey:

Man kan även handla i deras butik om det passar geografiskt och de brukar kunna rekommendera någon branschkollega om de själva inte har en produkt.

 

Bor inte i närheten så det fick bli Ebay. Hittade en säljare i UK som sålde ungefär de dimensioner som rekommenderas ovan. 5 meter av varje gick på 500:- inkl frakt.

Nu hoppas jag bara att kvaliteten är som förväntat och att tiden till 1:a April när jag hämtar ut båten går fort :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Dsl:

- - - Hittade en säljare i UK - - -

Nu hoppas jag bara att kvaliteten är som förväntat och att tiden till 1:a April när jag hämtar ut båten går fort :)

Du är väl medveten om att UK numera inte tillhör EUs frihandelszon.

 

Ditt paket kommer att fångas upp av  PostNord för tull, moms o hanteringsavgifter. En gissning är att det kommer att kosta lika mycket som det du betalde för prylarna. Hur lång tid det tar avgör slumpen....

 

Återkoppla gärna med hur det gick i importhanteringen. (tid, kostnad, strulfaktor...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Lintott:

Du är väl medveten om att UK numera inte tillhör EUs frihandelszon.

 

Ditt paket kommer att fångas upp av  PostNord för tull, moms o hanteringsavgifter. En gissning är att det kommer att kosta lika mycket som det du betalde för prylarna. Hur lång tid det tar avgör slumpen....

 

Återkoppla gärna med hur det gick i importhanteringen. (tid, kostnad, strulfaktor...)

Jo, der vet jag men är dåligt påläst.

 

Ebay har ju dragit "import charges" som redan inkluderas (9 av mina 40pund) och det står att inga extra avgifter tillkommer så jag tänkte att de löst det med något smart avtal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-02-27 vid 22:37 skrev Lintott:

Du är väl medveten om att UK numera inte tillhör EUs frihandelszon.

 

Ditt paket kommer att fångas upp av  PostNord för tull, moms o hanteringsavgifter. En gissning är att det kommer att kosta lika mycket som det du betalde för prylarna. Hur lång tid det tar avgör slumpen....

 

Återkoppla gärna med hur det gick i importhanteringen. (tid, kostnad, strulfaktor...)

Nu har jag hämtat paketet. Tog väl ca 10 dagar men inga avgifter tillkom utan global shipping programme funkade som tänkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy