Thallatha 867 Postad 19 April , 2016 (redigerade) Under gårdagens stopp i det ordnat båtarbete, började jag fundera på att klä den plattform jag har i fören för att underlätta att komma ombord och i land. En vår sågade jag till en 19 mm plyfaskiva med två mm teakfaner. Spillbit från Hallberg Rassy. Tanken var att klä den med nåtad teak så småningom. Nu har jag ju haft loss plattformen en under målnings och poleringsarbete.. Dessutom är förstaget plus rullfocksbeslag väldigt svårt att montera i fästet i fören, så det hade varit bra att snarast få klätt plattformen med teak och monterat den - före jag monterar förstaget ordentligt och trimmar riggen. Det finns ju en sak som är värre än arbete - onödigt arbete. Började igår att jobba på projektet. Sågade rent kanterna för att lägga en teaklist runt ändträt. Började med el liten bit i aktern på plattformen. Jag har "ärvt" en massa teak efter min pappa. Bland annat en hel del spillbitar av nån form av spontad panel. Till synes är den ca 10 mm tjock, men när jag började arbeta med den visade det sig att den 10 mm på ena sidan och ca 7 mm på andra sidan. Nu skall jag ju limma den mot plyfaskivan och ju tunnare desto bättre, så jag hyvlar nog ner den till ca 7 mm. Har varit nere och limmade fast ytterligare två små bitar i akterdelen nu på morgonen. Limmade med Sika Bond - ett vattenfast polyuretan lim - det som skummar. Det var det jag hade till hands. Ev förstärker jag med pyttesmå rostfria dyckert på vissa ställen. När jag limmat fast listerna runt om, skall jag lägga en ytterram på ca 50 mm och sedan fylla med 40 mm breda teakbitar, med 4 mm mellanrum i vilket jag fyller nåtmassa. Ytan jag skall limma mot skall jag naturligtvis slipa ren mm - efter alla konstens regler. Ni som nu är experter på detta. Vad skall jag limma med. Själv ser jag tre alternativ. Sika Bond 545 http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fogmassa-lim/lim/polyuretanlim-sikabond-545-250ml BILTEMAS lamineringsepoxy blandat med limpulver - jag använder egenproducerat sågspån. Nåtmassa typ Sikaflex http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fogmassa-lim/sika/sikaflex-291i-patron-svart-300ml Redigerad 19 April , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 19 April , 2016 Förstår inte 100% vad du limmar mot vad, vilka belastningar det utsätts för osv. En tumregel som alltid gäller: Använd inte ett hårdare lim än nöden kräver. Självklart ska limmet även väta och tåla även övriga belastningar typ vatten, solljus eller annat det utsätts för. Gör gärna en skiss. Blanda epoxi med träpulver kan ge bra egenskaper och funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 19 April , 2016 Jag tror och anser att enbart limma teaklister mot skivan blir för stor rörelse i för att limma med epoxy. Det kommer att svikta för mycket med risk att det spricker eftersom epoxy inte flexar något. Att skruva som vanligt och sedan plugga är nog säkrare även om du limmar. Bara min tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 April , 2016 Förstår inte 100% vad du limmar mot vad, vilka belastningar det utsätts för osv. Jag skall limma ca 7 mm tjocka teaklister mot en 19 mm mycket stum plyfaskiva med ett ca 2 mm tjockt teakfaner som ytskikt. Några tiondelar av ytskiktet försvinner naturligtvis när jag slipar ren skivan. Skall nåta mellan teakribborna med en svart nåtmass typ Sikaflex. Någon större påfrestning/krafter påverkas inte teakribborna av. Nån skiss behöver jag inte för egen del. Har tillverkat många liknade nåtade fotsteg, luckor mm under åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 386 Postad 19 April , 2016 Två saker: - Biltemas nåtmassa är jättebra och billig till det du beskriver - Är det inte billigare/enklare att fräsa "nåtspår" i plywooden i stället för att limma på mer material..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 19 April , 2016 (redigerade) Under gårdagens stopp i det ordnat båtarbete, började jag fundera på att klä den plattform jag har i fören för att underlätta att komma ombord och i land. En vår sågade jag till en 19 mm plyfaskiva med två mm teakfaner. Spillbit från Hallberg Rassy. AIMG_0729.jpg Tanken var att klä den med nåtad teak så småningom. Nu har jag ju haft loss plattformen en under målnings och poleringsarbete.. Dessutom är förstaget plus rullfocksbeslag väldigt svårt att montera i fästet i fören, så det hade varit bra att snarast få klätt plattformen med teak och monterat den - före jag monterar förstaget ordentligt och trimmar riggen. Det finns ju en sak som är värre än arbete - onödigt arbete. Började igår att jobba på projektet. Sågade rent kanterna för att lägga en teaklist runt ändträt. Började med el liten bit i aktern på plattformen. Jag har "ärvt" en massa teak efter min pappa. Bland annat en hel del spillbitar av nån form av spontad panel. Till synes är den ca 10 mm tjock, men när jag började arbeta med den visade det sig att den 10 mm på ena sidan och ca 7 mm på andra sidan. Nu skall jag ju limma den mot plyfaskivan och ju tunnare desto bättre, så jag hyvlar nog ner den till ca 7 mm. Har varit nere och limmade fast ytterligare två små bitar i akterdelen nu på morgonen. Limmade med Sika Bond - ett vattenfast polyuretan lim - det som skummar. Det var det jag hade till hands. zzz_DSC_0985.jpg Ev förstärker jag med pyttesmå rostfria dyckert på vissa ställen. När jag limmat fast listerna runt om, skall jag lägga en ytterram på ca 50 mm och sedan fylla med 40 mm breda teakbitar, med 4 mm mellanrum i vilket jag fyller nåtmassa. Ytan jag skall limma mot skall jag naturligtvis slipa ren mm - efter alla konstens regler. Ni som nu är experter på detta. Vad skall jag limma med. Själv ser jag tre alternativ. Sika Bond 545 http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fogmassa-lim/lim/polyuretanlim-sikabond-545-250ml BILTEMAS lamineringsepoxy blandat med limpulver - jag använder egenproducerat sågspån. Nåtmassa typ Sikaflex http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fogmassa-lim/sika/sikaflex-291i-patron-svart-300ml Lite oklart vad som ska limmas... Men är det material med utvidgningskoefficient som diffar mycket måste det kunna röra sig. Använder du då epoxy så föreslår jag Nils Malmgrens "Epoxy Elastic 705" som är det bästa gud kommit på och fäster mot allt utan primer. Det rör sig upp till 30% ända ner till -25°. Är det inte under vatten så kan du säkerligen använda en MSpolymer som fäster bra på allt, t ex Tec 7 eller otaliga varianter från andra företag. Under vatten bör det vara polyuretanbaserat! MSpolymer baserade lim/tät-medel fäster på svårare underlag och tål UV-ljus bättre än polyuretanbaserade varianter. /Peo Redigerad 19 April , 2016 av pos42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 19 April , 2016 Förstår inte 100% vad du limmar mot vad, vilka belastningar det utsätts för osv. Jag skall limma ca 7 mm tjocka teaklister mot en 19 mm mycket stum plyfaskiva med ett ca 2 mm tjockt teakfaner som ytskikt. Några tiondelar av ytskiktet försvinner naturligtvis när jag slipar ren skivan. Skall nåta mellan teakribborna med en svart nåtmass typ Sikaflex. Någon större påfrestning/krafter påverkas inte teakribborna av. Nån skiss behöver jag inte för egen del. Har tillverkat många liknade nåtade fotsteg, luckor mm under åren. Såg inte bilderna i mobilen. Verkar som du har bra koll på hur få till det. Vattenfast pu bör funka bra att limma med. Om den SIka du ska nåta med är en PU skulle jag hellre välja MSP, som tål UV något bättre, men båda funkar nog bra där. Epoxi, träpulvret ger ju limmet lite mer flex. Det finns epoxi med filler som ger den egenskapen, typp små elastomer/plast-partiklar, som ger dom egenskaperna. Inget problem egentligen i alla fall vidhäftningsmässigt eftersom alla lim har lägre ytspänning än trä. Det som egentligen skulle kunna "ställa till" det är utvidgningsvariationerna/olikheterna mellan dom olika skiten, FUkt/temperaturskillnader. Fast det mesta av det "bygger du ju bort" eftersom du limmar små bitar med flexmaterial emellan. DEt är nog svårare att misslyckas än lyckas i ditt fall. vattenbeständiga flexibla lim rekomenderas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 19 April , 2016 aha... du hade nog redan fått svar och tips, så det räcker. Good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 April , 2016 Två saker: - Biltemas nåtmassa är jättebra och billig till det du beskriver - Är det inte billigare/enklare att fräsa "nåtspår" i plywooden i stället för att limma på mer material..? BILTEMA´s nåtmassa blir jättedyr för mig. Att köra 12 mil extra bara för att köpa en tub nåtmassa är inte gratis, när jag redan har en tub Svart Sikaflex plus ett par "slankar" hemma. Dessutom får jag bra rabatt på Nordens Skeppshandel på Smögen - som jag kör förbi var och var annan dag. Plyfan ganska ful efter några år med väder och vind och öppna plyfakanter. Visst kan man slipa av det tjocka fanerlagret, så det blir snyggt igen. Att fräsa raka spår i en plyfaskiva är ju en barnlek. Det är väl inte så märkvärdigt att fräsa en ram runt om heller innan man fräser de raka spåren. Å andra sidan har jag gott om teak som jag "ärvt" efter min pappa som var snickare. När jag städade på vinden när deras hus skulle säljas, låg det en jättehög med ädelträ av olika sorter. Behöll teaken och slängde resten. Så teaken är gratis. Men frästanken är god. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 April , 2016 aha... du hade nog redan fått svar och tips, så det räcker. Good luck Tips och råd kan man väl aldrig få för mycket av. Nu blev det helt plötsligt ändrade förhållande igen. Båten är sjösatt och riggad sen några dar. Det enda som saknades var ratten. Den befintliga ratten hade nån tidigare byggt på med en extra ring och ökat diametern med ca 20 cm. När jag köpt och monterat en ny kompass i en konsol framför ratten, visade sig att kompassen rörde sig väldigt mycket när jag vred på ratten. Största avvikelsen av upp emot 90 grader. Man hade byggt på ratten med vanligt "bonnjärn". Tänk att lägga ner så mycket jobb och så ta magnetiskt järn istället för omagnetiskt rostfritt. Skillnaden i pengar på materialet kan inte ha varit stort. Hörde med en mekanisk verkstad och de bedömde kostnaden bara för att bocka ringen till 900 kr. Lämnade och hämtade en värmare för en kompis hos Värmaredoktorn i Spånga under båtmässeveckan.(det du Peter_K) Han hade en passande ratt (eg 10 st) som han sålde för 1000 kr/st. Konan var inte samma, men det skulle verkstadsägaren som jag stått hos denna vinter ordna. Han ringde precis och sa att ratten var klar och monterad i båten så nu skall jag ut på böljan den blå. En riktig långtur Från Smögen till Kungshamn - en knapp distansminut. Det har dessutom mojnat en hel del sen i natt från 21,5 m/sek (enligt Hållö) till 8-10 m/sek och i avtagande. Sen blir det hårdköring med min plattform, som måste dit förrän jag sätter fast förstaget ordentligt och trimmar riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 386 Postad 19 April , 2016 Skönt att höra att Värmedoktorn kan vara lite raskare än de tio månader det tog innan han kikade på min värmare. När han väl gjorde det så gick det fort :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser