Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

hej, jag var ute för säsongens sista tur i fjor, och strax innan jag kom åter så gick motorvarvet upp men båten ökade inte i fart. kunde ta mig in med att köra försiktigt, men så fort jag gasade på så ökade varvet men inte farten.har sett här på forumet att det kan vara konkopplingen eller proppen som bussningen har lossnat från. tacksam för alla tips och råd. det handlar om ett 100 a drev på en Ockelbo 19 ht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till forumet!

Jo, både detta med "propp som bussningen lossnat ifrån" (propeller hub) och "konkoppling" är väl saker som kan få båten att bara tåla pyttelitet gaspådrag utan att nånting tycks slira.
Men detta med "konkoppling" härrör väl från inbordare med rak propelleraxel och då gärna i samband med slitna backslag... kan jag fundera??
Har man däremot ett inu-drev (48-sidig verkstadsmanual aquamatic 100 finns HÄR) så sker omkopplingen fram/back via en enkel mekanism längst ner i drevet nära propellern (sk clutch dog).

Tror alltså att du kan ha blandat ihop begreppen litet, och att i ditt fall så är det nog just "propeller hub" som spökar? Glöm detta med konkopplingen??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

 

Jo, både detta med "propp som bussningen lossnat ifrån" (propeller hub) och "konkoppling" är väl saker som kan få båten att bara tåla pyttelitet gaspådrag utan att nånting tycks slira.

Men detta med "konkoppling" härrör väl från inbordare med rak propelleraxel och då gärna i samband med slitna backslag... kan jag fundera??

Har man däremot ett inu-drev (48-sidig verkstadsmanual aquamatic 100 finns HÄR) så sker omkopplingen fram/back via en enkel mekanism längst ner i drevet nära propellern (sk clutch dog).

 

Tror alltså att du kan ha blandat ihop begreppen litet, och att i ditt fall så är det nog just "propeller hub" som spökar? Glöm detta med konkopplingen??

Visst har 100-drevet en konkoppling, och den sitter i övre växelhuset. Den växelmekanism Thomas menar sitter i Mercruisers Alpha drev, och i utombordare. Jag tror också att det är navet i propellern som har släppt. Det är väldigt sällan konkopplingen slirar på 100-dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för visat intresse. jag har kollat proppen och det satt redan två körnslag på baksidan och dom var mittför varann så jag tror inte att det är fel på den. så då är frågan blir det dyrt nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, möjligen finns risk för att reparation kan kosta mer än det smakar? :(
Verkar svårt att hitta reservdelar till detta gamla drev, och det problemet lär knappast minska med tiden. Och om du måste anlita nån båtmek så fladdrar tusenlapparna lätt iväg. Kanske är det bättre att spara de slantarna till nåt nytt istället, drevet är gammalt och har kanske gjort sitt?

(Begagnatmarknaden för reservdelar verkar å andra sidan god, vid eventuell skrotning kan nog annonser på blocket om enskilda reservdelar hämta hem litet pengar?)

Fast alla andra möjligheter bör ju först kollas upp noga...
Hittade denna sajt där det framgår att tre varianter av drevet tycks finnas. Den med konkopplingen är enligt serienumret den senaste varianten, och denna - den senaste varianten - hade tydligen brytpinne original? Litet märkligt??

[brytpinne (shear pin prop) tolkar jag som att ifall den bryts av överbelastning vid grundstötning så slirar propellern sedan helt fritt och lätt på sin stillastående axel. "Rubber hub prop" däremot tillåter sakta framdrift till en nödhamn. Ditt drev är förmodligen av den senaste varianten till höger i bilden nedan, men om din propeller haft avbruten brytpinne så skulle du nog genast märkt det och påpekat detta här? Vilken drev-variant har du, och är propellern av originaltyp för denna variant kan man undra??]
post-86835-0-26135100-1460548906_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för all hjälp , skylten där pz nummer sitter är sliten så jag kan inte urskilja vilket drev det är.

proppaxeln är i alla fall splines, vilket skulle utesluta den till höger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Man brukar kolla oljestickan för att se om det är 100A eller 100B. Lång = A kort = B. A-drevet har zeppajoint medan B har vanliga knutkors. A är således känsligare för bälgproblem, då man har mer olja där uppe.

 

Kona har mig veterligen alla versioner av 100-drevet och som Rollen säger är det generellt inga problem. Drevet är typ mekaniskt outslitligt om det får ny olja och bälg när det är dags... Säkerställ att du har rätt olja i, det är olika för a och b. I a skall det vara en illaluktande hypoidolja medan b har en mer standardbetonad olja.

 

Det går att hitta begade drev på blocket och det kan vara värt att hålla kvar vid modellen om man är nöjd i övrigt. Ett byte till nyare drev är dyrt och krångligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas: Jag känner inte igen infon på bilden med det jag lärt mig sedan tidigare, är det Penta orginalinformation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om ditt drev har propelleraxel med splines så är det nog ett 80-drev. Det tidigaste drevet i serien och de hade inte kona utan klokoppling.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en tjusig skiss HÄR och lägger upp den nedan.
Den visar väl en AQ100 med klokoppling? Nummer 11 "engaging sleeve" innehåller de greppande klorna (som typ "clutch dog" i filmen länkad tidigare)?
"Sleeve" betyder väl f.ö. krage så detta med kona är litet dunkelt.
Var sitter konan då sådan finns? Haha, frågar man inte så får man ju aldrig reda på nåt. :-)

Sanktanna (Ingemar) är båtmekaniker så tipset om AQ 80 är naturligtvis intressant. Finns inte mycket info om sådana, hittade bara detta.
Passar på att fråga Ingemar: Om det är en slirande kona, ungefär hur många arbetstimmar kan han behöva för jobbet?


@Mange249: Vet inte mer om skissen i inlägg #5 än att jag hittade den på sajten enligt länken där.
post-86835-0-17342800-1460631616_thumb.jpg



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en tjusig skiss HÄR och lägger upp den nedan.

Den visar väl en AQ100 med klokoppling? Nummer 11 "engaging sleeve" innehåller de greppande klorna (som typ "clutch dog" i filmen länkad tidigare)?

"Sleeve" betyder väl f.ö. krage så detta med kona är litet dunkelt.

Var sitter konan då sådan finns? Haha, frågar man inte så får man ju aldrig reda på nåt. :-)

 

Sanktanna (Ingemar) är båtmekaniker så tipset om AQ 80 är naturligtvis intressant. Finns inte mycket info om sådana, hittade bara detta.

Passar på att fråga Ingemar: Om det är en slirande kona, ungefär hur många arbetstimmar kan han behöva för jobbet?

 

@Mange249: Vet inte mer om skissen i inlägg #5 än att jag hittade den på sajten enligt länken där.

attachicon.gifAQ100.skiss.jpg

 

 

 

Hej.

Om övre växeln går hyfsat lätt att ta isär så kan man ta isär, göra rent slipa in växelkonan och montera ihop drevet på 2-3 timmar. Dock kan svårigheten vara att få loss skruvar då de tidiga dreven inte hade insatsgängor. Det man först bör göra med ett slirande drev är att ta bort växelmekanismen för koll av hur sliten växelföraren är. Den är av mässing eller brons och kan vara ganska mycket nednött.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni är för goa alla som visar intresse men det blir så mycket info så jag vet inte vad jagskall tro,

som det ser ut just nu känner jag att jag skulle bara vilja bli av med skiten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zipen, om det är någon tröst är vi iaf två med liknande problem dock står min propellaxel blickstilla oavsett gas fram eller bak, motorn går dock fint, brytpinnen kontrollerad och nu är vi inne och pillar på växelföraren som ser fin ut men sitter väldigt löst. Gör din också det? Det bör inte ha skurit eftersom om vi snurrar på propelleraxeln för hand ser vi att det rör sig fint inne vid växelföraren. Någon som har tips?

 

Jag tar också tacksamt emot tips på var man kan få tag på ett nållager som sitter vid växelföraren. Klantarslet jag själv lyckades trampa sönder det när vi felsökare. Beställde ett jag trodde var rätt från drevdelar men icke. Det var någon halv mm för stort.

 

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Rotera och tala med dem om lager, de brukar kunna skaka fram det mesta (du behöver dock måtten).

 

Angående kona. En slirande kona som behöver slipas är inget fel som ska repareras utan en serviceåtgärd. Somliga kanske aldrig behöver göra det, man kör inte så många timmar och framför allt växlar man inte så mycket när man väl kör. Andra, som taxibåtar framför allt, behöver göra det relativt ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej kommendör 1 graden

om det nu finns en konkoppling var sitter den i så fall och vad beträffar att växla så finns det ju bara fram och back

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden, hög tid för svar. TS Zipen undrar ovan kort & gott var konan sitter. (Liksom f.ö. jag själv i inlägg #10.)
Litet diffust för oss noviser i tråden ovan men jag tänker mig det hela enligt bilden nedan. Vore bra om Sanktanna (Ingemar) kan bekräfta att jag gissat rätt, han har ju - som erfaret proffs - redan angivit antalet arbetstimmar för omslipning/ reparation så frågan om var förbaskade grunk-jäkeln sitter är kanske så självklar att detta inte förtjänar att omnämnas.

[Om den nu ens existerar i TS fall, men det måste den väl göra för vad annat än den kan slira om man har spline-propeller där markeringarna för hubben stämmer 100% vad gäller tänkbart slir? En klokoppling kanske också kan slira men då med ett fruktansvärt rasslande oljud. Vad annat utöver detta kan ge slir-symtom, kanske en jättelik insnurrad tångruska tillfälligt kan orsaka fenomenet att motorvarvet stiger hejdlöst så bara litet gaspådrag tillåts? Svårt att hitta alternativa orsaker.]

Detta med konans position inuti drevet är säkert ganska självklart för flertalet skribenter ovan, för att inte tala om Ingemar, dock inte för mig och desto viktigare inte heller Zipen. Vore väl riktigt kul om vi här i forumet med gemensamma krafter kan hjälpa honom ytterligare en bit på väg mot en bra seglations-säsong!? :-)

Litet länkar till den hopsaxade bilden nedan:
Detta med "
clutch dog-länken" återigen. (Filmsekvensen startar denna gång då grunkans innehåll visas.) En ny Googling efter konkoppling där denna animation hittades, obs att den inte visar Volvos grejor men men.
post-86835-0-93375100-1461335111_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

I alla Volvo Penta-drev sitter växeln i övre huset.(därför kunde VP ganska enkelt bygga DP-drev då det fanns plats för dubbla kugghjul i nedre växeln.) I övre huset finns ett övre och ett undre kugghjul med konor på. Mellan dessa sitter i 100-drevet en stålkona som lyfts eller trycks nedåt av glidskon beroende på vilken växel man vill ha. Nedre kugghjulet används när man lägger i framväxel om man har vänsterroterande propeller.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...