Jump to content
Monday 09 December 2019
glenn90

Lagning av plastbåt

Recommended Posts

Hej. Har en kyrkö 390 som behöver lagas i skrovet. Har 2 st hål i mitten på skrovet båten har legat i sjön ett tag och det bar skavt upp 2 ganska rejäla hål.

 

Har googlat och förstår att man behöver slipa och ta bort all skadad plast osv. Men blir inte riktigt klok på vad för typ av material jag bör använda.

 

Polyester/epoxy? Vilket är bäst/enklast att jobba med? Funkar vanlig glasfiberväv till både epoxy och polyester.

 

Kan jag måla botskrovet med epoxyprimer om jag använder polyester all laga med? Har förstått att polyester inte fäster på epoxy osv

 

Är tacksam för svar då jag inte får någon klarhet i mitt sökande.

 

Skadorna är runt 10cm precis i.mitten på kölen. (Djupaste delen på båten) ett i fören och ett i aktern.

 

Funkar biltemas grejor eller ska man köpa "riktiga" grejer?

 

Båten kommer stå på trailer och inte ligga i sjön mer än vid användning om de gör.någon skillnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till väv funkar både polyester och epoxi. Till rowing går det bara med polyester eftersom glasfibrerna i den hålls ihop av en substans som löses av polyester men inte av epoxi. Du kan måla med epoxigrund på både epoxi och polyester men du måste vänta ganska många veckor med att måla epoxi på polyester. Upp till 15 veckor säger en del. Istället för att måla med epoxi kan du måla med topcoat. Eftersom du ska ha båten på trailer så är det lite överkurs med epoxigrund. Biltemas grejer funkar bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rowing är detsamma som grov väv. Den funkar både med polyester och epoxi. Det som INTE funkar med epoxi är matta. Så kallad emulsionsbunden matta. En massa fibrer kors och tvärs som hålls ihop av en emulsion. Den löses upp i polyestern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej. Låter som polyester kan va en bra lösning då. Inte så jättte noga hur det ser ut bara det håller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanlig glasfibermatta och polyester har funkat för mig i alla tider. Gjorde min första glasfiberreparation som tonåring i mitten av åttiotalet. Den håller än. Finns några tumregler som är viktiga bara:

- Slipa bort all gelcoat / topcoat där du skall reparera. Att lägga glasfiber på färg är att ge början för delaminering.

- Hygien. Tvätta med aceton innan du börjar jobba. Håll dammfritt.

- Blanda i rätt mängd härdare och blanda inte mer polyester än du hinner jobba med. Det går alltid att blanda mer.

- Se till att inget vatten eller andra vätskor (tex. svettdroppar) hamnar i laminatet.

- Se till att temperaturen håller sig på åtminstone +15 ända tills allt har härdat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej tack för hjälpen. Ska nog lösa detta tillslut. Sen e ju frågan om jag behöver lägga någon form av stöd i hålet eller om jag bara börjar plasta över och bygger på med bara polyester och väv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har en uppskattning på hur mycket topcoat det går åt att måla en botten på en 390 båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste du måla hela botten? Räcker det inte att täcka lagningen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej - varför skall du måla hela botten med topecoate!?

 

Det är inte helt enkelt att måla med topecoate om du inte sprutar. Blir bara en massa onödigt sliparbete om du vill ha en acceptabel botten.

 

Stöd

 

Bäst är ju att plasta från både ut och insidan om man kommer åt.

 

Princip i ord och bild.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

 

Kommer du bara åt från utsidan kan du ju alltidforma till en plastbit som du stoppar in genom hålet.

 

Det är ju en fördel om hålet är lite avlångt och plastbiten samma form fast några mm bredare.

 

Borrat två små hål i plastbiten tex 3/4 mm och trä genom en ståltråd. Trä in plastbiten genom hålet och vänd den rätt.

 

Lägg en pinne eller spik eller nåt lämpligt på utsidan botten och naja fast ståltråden så att plastbiten hålls på plats. 

 

Plasta ett lager matta eller väv så att hålet täcks.

 

Lossa najningen och ta bort pinnen och dra ur najtråden när plasten härdat. En lätt avslipning av det nya laminatet och sen plasta klart.

 

Jag har ju helt övergått till Epoxy när det gäller reparationer under vattenlinjen. Man vill ju gärna ha en epoxybehandling av botten och den är ju i princip klar vid reparationen.

 

Det är BILTEMA som säger att polyesterplast skall härda i minst 15 veckor innan man målar över med deras epoxygrundfärg.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken va ju igentligen bara att få botten någorlunda vit och fräsch etfer lagning. Sen om det räcker med att måla med botten färg eller liknade spelar för mej ingen roll.

 

Nej blir ju svårt att komma åt från innsidan så jag tillämpar nog den beskrivna metoden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen är ju frågan hur länge bottenfrärgen sitter kvar på topecoaten om du inte har nån grundfärg.

 

Men som jag lite skämtsamt brukar säga. "Bottenfärgen är bara till för att båten skall se snygg ut när man sjösätter" :P

 

Lagar du med polyseter och matta, skall du absolut ha topecoate utanpå. Topecoaten är ju en aning tätare än än laminatet.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha. Men så det rekomenderas att man använder topcoat på dom lagningarna man gör då?

 

Tanken är ju som sagt att ha den på trailer så lite vit vill man ju ha den iallafall. men ska ju inte lägga ner för mycket tid och energi på båten. Bara det håller vattnet ute och ser det lite snyggt ut är det en bonus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklast är väl att måla det lagade området med några lager epoxiprimer? Tex Hempels High Protect (alla märken har motsvarande) det tätar ju fint och ger en lika fin hård yta som top coat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklast är väl att måla det lagade området med några lager epoxiprimer? Tex Hempels High Protect (alla märken har motsvarande) det tätar ju fint och ger en lika fin hård yta som top coat...

 

Men det förutsätter att, om man lagar med polyesterplast, man har tid att vänta i 5 veckor enligt International och 15 Veckor enligt BILTEMA. Enligt det samtalet mellan en försäljare av Internationals epoxygrundfärg och en irriterad kund, är jag benägen att tro att BILTEMA ligger närmare sanningen.

 

Kör man med epoxy är ju epoxybehandlingen klar när reparationen är klar.

 

Men vill man ha en vit botten är det väl enklast att måla över lagningen med topcoat och göra lagningen med polyseter.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med helt om fördelarna att använda epoxi rakt igenom - klart enklast. Tänkte mest om man vill att det ska se snyggt ut och vill täcka en större yta på sikt så är det inte fel att köra epoxiprimer istället för att hålla på med topcoat undet vattenlinjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy