Gå till innehåll
torsdag 23 juli 2026
Strosselhuset

Startproblem Elverk

Rekommendera Poster

Elverket startar inte  :-(

Jag är inte så duktig på motorer och behöver lite hjälp i felsökningen.

Fyrtaktselverk som kördes i december utan problem. Nu tänder det inte över huvud taget.

Bensinen är ny och tändstiftet är blött. När jag håller tändstiftet mot gods och drar i snöret så ser jag ingen gnista.

Om det blir gnista, visst borde jag se den? och höra den?

Eftersom stiftet blir blött, visst borde det inte vara något problem med bensinen utan gnistproblem?

Tänker jag rätt?

/Mathias.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt, för att en bensinmotor skall funka behös det bränsle, gnista och lufttillförsel. Bevisligen har du bränsleblandning in i cylindern eller cylindrarna?

Någonstans finns det en tändspole, extern som på bil-och båtmotorer eller en inbyggd under svänghjulet som på gräsklipppare, utombordare och mopeder.

Denna får antagligen ingen matning in, eller så är den trasig och ger ingen högspänning ut.

Det är svårt att ge mer detaljerade råd då jag inte vet hur din elverksmotor är konstruerad.

Ett annan vanligt fel är ju också att tändkabeln är skadad, eller har dålig anslutning i "tändhatten" på tänstiftet. Det är vanligt att tändhatten har en vass skruv eller ett stift där man skall skruva in tändkabeln. Inne i tändhatten finns det på vissa modeller, ett klips som skall ge kontakt mot gängan eller nippeln på tänsstiftet, det klipset kan ramla bort.

Sedan kan ju tändsiftet vara trasigt också, har du provat med ett annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tändstiftet är synbart vått föreslår jag att du värmär upp det tills det är synbart torrt.

Försök sen på nytt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tändstiftet blött är ju motorn sur, ingen gnista kan då bildas på stiftet.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jag som saboterat elverket för att slippa höra det i naturhamnen i sommar, muahahahaaaaaa!

Köp en solpanel istället :-P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tänker rätt, för att en bensinmotor skall funka behös det bränsle, gnista och lufttillförsel. Bevisligen har du bränsleblandning in i cylindern eller cylindrarna?

Någonstans finns det en tändspole, extern som på bil-och båtmotorer eller en inbyggd under svänghjulet som på gräsklipppare, utombordare och mopeder.

Denna får antagligen ingen matning in, eller så är den trasig och ger ingen högspänning ut.

Det är svårt att ge mer detaljerade råd då jag inte vet hur din elverksmotor är konstruerad.

Ett annan vanligt fel är ju också att tändkabeln är skadad, eller har dålig anslutning i "tändhatten" på tänstiftet. Det är vanligt att tändhatten har en vass skruv eller ett stift där man skall skruva in tändkabeln. Inne i tändhatten finns det på vissa modeller, ett klips som skall ge kontakt mot gängan eller nippeln på tänsstiftet, det klipset kan ramla bort.

Sedan kan ju tändsiftet vara trasigt också, har du provat med ett annat?

Hej och tack!

Det är en en-cylindrig motor :-)

Jag skall köpa nytt tändstift och prova, hjälper inte det så får jag försöka felsöka varför det inte blir någon gnista.

Jag återkommer med fler frågor eller förhoppningsvis en glädjande rapport när det funkar igen :-)

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tändstiftet är synbart vått föreslår jag att du värmär upp det tills det är synbart torrt.

Försök sen på nytt...

Hej.

Redan gjort men det hjälper tyvärr inte.

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tändstiftet blött är ju motorn sur, ingen gnista kan då bildas på stiftet.

Kalle

Hej.

Jag tror inte grundproblemet är att den blir sur. Det tänder inte med torrt stift heller.

Skall prova med nytt stift och sen försöker jag forstätta med felsökningen.

/Mathias.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jag som saboterat elverket för att slippa höra det i naturhamnen i sommar, muahahahaaaaaa!

:)

Du slipper höra mitt elverk, det är ju sönder  :P

Jag skall laga bryggan och behöver köra med vinkelslip ;) Det gör jag nu i vår eftersom du ville ha det tyst i sommar  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej alla!

Nytt tändstift, ett halvt drag i snöret och verket spinner som en katt efter någon minut när all överflödig soppa brunnit upp  :) 

Lokala moppereparatören hade stift hemma och sa att det gamla var ett kinesiskt stift eftersom märkningen inte stämmer med västerländsk standard. Vidare sa han att dessa kinesiska stift som sitter som original i kinamoppar brukar hålla 10-20 mil sen tvärdör motorn.  Stiftbyte sen funkar det igen.

Med nya stiftet var det lätt att både se och höra gnistan så nu vet jag det.

Hälsn. Mathias.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:)

Du slipper höra mitt elverk, det är ju sönder  :P

Jag skall laga bryggan och behöver köra med vinkelslip ;) Det gör jag nu i vår eftersom du ville ha det tyst i sommar  :D

Packa ner hörselkåpor för nu funkar verket igen  :) Muahahahahahahaaaa!!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Nytt tändstift, ett halvt drag i snöret och verket spinner som en katt efter någon minut när all överflödig soppa brunnit upp   :)

Lokala moppereparatören hade stift hemma och sa att det gamla var ett kinesiskt stift eftersom märkningen inte stämmer med västerländsk standard. Vidare sa han att dessa kinesiska stift som sitter som original i kinamoppar brukar hålla 10-20 mil sen tvärdör motorn.  Stiftbyte sen funkar det igen.

Med nya stiftet var det lätt att både se och höra gnistan så nu vet jag det.

Hälsn. Mathias.

Haaaaaa. kanske därför inte svågerns sons Kinamoppe, som e nästan ny, inte startar.

=)

Grattis till lyckat mekande

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett tändstiftsproblem på min lilla hondamotor, en utombordare.

Den isolerande cylindern av keramiskt material som sitter på den mittersta polen (katoden?) kade gått av och glidit ned över gnistgapet, så det blev ingen gnista!

Bra att du fick igång elverket!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...