joelfrodin 86 Postad 22 Mars , 2016 Köpte en båt av en bekant en örnvik 635 med en mercruiser 3.0 -96, den har tagit in vatten och startar ej. Jag har nu lyft ur den och har för avsikt att byta kolvringar, hena blocket, renovera förgasaren och toppen. Samt byta knäet eftersom det var dåligt, Detta är under förutsättning att man inte hittar något mer under resans gång. Men vad mer tycker ni man ska byta när det ändå är isär? Motorn har inte gått mycket och ser väldigt fräsch ut, så jag drar mig för att byta "allt". MVH Joel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 22 Mars , 2016 Låter som att du inte plockat isär motorn ännu? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 22 Mars , 2016 Stämmer, så den delningen får ju avgöra om det är skrot eller inte tänkte mer på motorkuddar för att slippa lite vibrationer, sen hör man mycket om någon bälg vid genomföringen till drevet? samt växelvajer också? Jag har skruvat mycket men är lite ny på detta med båtar, så vad som skall bytas utöver motorn vore intressant att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 22 Mars , 2016 Sådanna här kit är det skitsaker eller är det ok? http://www.ebay.com/itm/Chevy-3-0-181-Marine-140-Engine-Kit-Timing-Bearings-1PC-/190542921874 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 22 Mars , 2016 Om motorn stått med vatten i cylindrarna sen i höstas så är det troligen illa. Sådant måste tas itu med omgående Räkna med att borra om blocket, nya kolvar, nya toppar, ja rubbet. Om det är saltvatten som stått i motorn så kan ni nog se motorn som skrot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 589 Postad 22 Mars , 2016 Plocka isär motorn och kolla vad som behövs göras innan du planerar vad du ska köpa. Kan bli billigare med en sådan här: http://www.michiganmotorz.com/marine-engine-1990current-p-69.html Bälgar, stödlager och växelwire behöver man inte lyfta ur motorn för att byta men om du ska göra något åt styrtappen så är det bra om motorn är ur. Motorkuddar är inget man kan byta på en sådan motor. Den måste monteras enligt original med varenda bricka, hylsa och filtbricka på rätt ställe för att det ska fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 23 Mars , 2016 Plocka isär motorn och kolla vad som behövs göras innan du planerar vad du ska köpa. Kan bli billigare med en sådan här: http://www.michiganmotorz.com/marine-engine-1990current-p-69.html Bälgar, stödlager och växelwire behöver man inte lyfta ur motorn för att byta men om du ska göra något åt styrtappen så är det bra om motorn är ur. Motorkuddar är inget man kan byta på en sådan motor. Den måste monteras enligt original med varenda bricka, hylsa och filtbricka på rätt ställe för att det ska fungera. Jo självklart ska jag göra det, men det vore kul att veta om det var skitsaker eller bra grejer redan nu, istället för att vänta med att ställa frågan om någon vecka. Ja så kan det vara, tack för en bra länk, någon som har handlat där förut och vet om de utbytesmotorerna är bra? Varför kan man inte byta motorkuddar? jag stod och höll i en igår? Det är ju gummi som hårdnar och slits med tiden precis som i bilar. Varför skulle man inte byta? Det är väl självklart att man monterar som det ska, men de flesta saker måste monteras rätt för att fungera? På bilar brukar vi byta, motorn vibrerar mindre och man får oftast ett allmänt trevligare intryck av drivlinan med nya kuddar iallfall i bilar, kanske inte är så med båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 23 Mars , 2016 Jag hade en V8 i en båt som började ta in vatten. Detta var på våren. Det slutade med att jag köpte en ersättningsblock, kommer inte ihåg vad jag betalade, mellan 40 och 50. Flyttade över alla lösa delar, startmotor osv, fick då en 315 hk istället för min gamla som hade 260 från början. Enkelt och smidigt. Har din motor stått med vatten i så är det säkert inte speciellt billigt att borra och byta alla delar i maskinen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 23 Mars , 2016 Jag glömde byta startmotor vid motorbytet, så det fick jag böka med efteråt. De jag också skulle ha bytt men inte gjorde var hantaget till kranen till kylvattenintaget, den var rostig som tusan. Motorkuddar såklart, eventeulla slangar som sitter illa till när motorn är i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 24 Mars , 2016 Jag har inte sagt att det har stått vatten i motorn? Den har tagit in vatten, nåja fukt i oljan hade skapat rost nere i Bottendelen, men lite glasblästring löser det, har henat blocket lite snabbt och det ser godkänt ut, ska lägga ner lite mer energi efter påsken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Mars , 2016 (redigerade) Det är bra att renovera själv. Visst kan det vara bra att köpa ett utbyteslongblock men av två som jag köpt, båda V8, har det varit problem med ett (en lyftare som var kass). Ett enkelt fel att åtgärda om det inte vore för att vi satt motorn i en van. Visserligen berodde felet nog mest på otur men betänk att de som stått i Tijuana och renoverat motorer på löpande band knappast är varken övermotiverade eller överbetalda (eller skruvar motorer i Nascar som bisyssla). Gör man åt sig själv är man så rysligt mycket mer noggrann och det brukar vara värt en hel del. Om man har hygglig koll på vad man håller på med. Bra saker att byta är väl de klassiska som lager och tätningar. Kamdrivningen är inte fel att byta mot en ny heavy duty och då kanske en roligare kam samt nya lyftare på samma gång. En ny oljepump av grövre kaliber samt vattenpump är också bra. Ja, eller båda pumparna för jag gissar att du ha en sötvattenkyld motor? Sjövattenpumpen kan du iofs renovera. Redigerad 25 Mars , 2016 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 589 Postad 25 Mars , 2016 Alltså... "roligare kam", kraftigare kamdrivning och pumpar kanske kan vara aktuellt på en V8 men till en fyra finns det nog inte ens att köpa. Även på en V8 kan det vara riskabelt att köpa en "roligare kam" om man inte har järnkoll på vad man sysslar med. Det kan sluta med vatten i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Mars , 2016 Den där motorn är ju en halv v8 så mycket passar nog rakt av. Men visst, vi kan kalla det för rolig MARINkam för säkerhets skull. Den där spisen har ju sålts i enorma mängder och det finns massor av tillbehör och uppgraderingar i framför allt USA. Alla jänkare åker inte v8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser