Ruskpricken 231 Postad 28 Februari , 2016 Hej alla kluriga därute! Nya toa-lagen, ny båtsäsong, ingen toa, letar på nätet,...Hjertmans....köpte en septitank..... Det är bara det att den var lite större än de mått jag hade ombord. Se bilder. Om jag drar tanken mot aktern en bit så kan jag behålla kojbottnarna som de är å får en barn- å en fullvuxen koj kvar. Annars kan man tänka sig att jag offrar garderoben så får man mer svängrum å kanske en dörr som man kan stänga för toan när den inte används. Å när man sitter å tronar så stänger man dörren mot "salongen" å får sitta ogenerat. Dörren skulle sluta ungefär vid mitten av stolen på bilden. Att den är felvänd beror på jag ville se hur pumpen kommer att hamna i förh. t. tanken. På bild 435 ser man en vit sak, det markerar var slangen från toan kommer in. Sugslangen ligger rakt under nere vid botten å går sedan direkt upp i däck. Tömma till sjöss gör man med pumpen å den slangen är smal å går rakt åt sidan mot styrbord, en kran vid genomföringen naturligtvis! De påstår att det är en kniv före impellern i pumpen, därav smal slang. På den här bilden har jag lagt en liten skiva som markerar kojbotten, oförändrat på babord Så....vad säger ni? Synpunkter? Tips, ideer innan jag sätter sågen i virket å borrar hål i skrovet å däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 690 Postad 28 Februari , 2016 Bortsett från att jag aldrig skulle välja en blå tank så tycker jag nog du får till det bra som du tänker. Har jag fattat det rätt om jag fattat det som att du ska ha en dörr som antingen kan stänga igen så att man slipper se toastolen eller stänga igen förpiken inkl. toan om man vill få det lite "privat" på toan. Samma dörr används för att stänga till förpiken om man vill ha det lite privat där, men då är det öppet till toan. Så här Om det är så, så tycker jag det är en ok lösning. Det går inte att ha hur mycket dörrar som helst. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 Februari , 2016 Sitter hålen på på andra sidan tanken på samma sätt som på den sidan man ser. Jag skulle nog satt 90 graders böjar i tanken. Den till sugtömningen ner och luftarn och inloppet från toan uppe (fast det är väl självklar) Sen skulle jag tryckt fram tanken så långt det går, även om det innebär att tanken höjer sig något pga skrovet. Babords förpikskoj skulle jag höjt så mycket att tanken precis klarar sig under kojbotten. Det hade ju gått att göra den lite bredare i fotänden. Det du kallar "barnkoj", men väl i praktiken blir ett stuvutrymme hade jag nog höjt så att det klara den högre delen på tanken gott och väl. Ju längre föröver tanken kommer, desto bättre benutrymme får du för benen vid toan. Är nog inte fel att vända pumpen så att den sitter på höger sida - för om toan. Bottengenomföringar för spolvatten och "nödtömning" av tanken, lätt åtkommligt i toalettutrymmet bakom/på sidan av toan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 231 Postad 28 Februari , 2016 Precis så tänkte jag det Mackey som du ritat. Håller med om den blåa färgen, man är ju lite blåögd. men den finns bara i den färgen så vad göra? Det går inte att att ha tanken längre fram för skrovet reser sig uppåt för mycket för snabbt o smalnar av. Nu vet jag att duThallatha är en ståtlig reslig Herre men det är jag som skall använda stolen å mina ben är mera å tax modellen. Tar man bort sedan garderoben så blir det ändå "jättestort". Framgår inte av kortet men det är minst 50 cm brett fast tanken flyttats bakåt1 dm jmf med det tvärskott som avslutade kojkanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 760 Postad 3 Mars , 2016 Om det är termoplast (vilket är troligt) kan man värma den så den mjuknar med en bra hårfön eller (bättre) bredstrålande värmepistol och trycka in hörnen lite. På så sätt skulle du förlora bara några liters volym men genom att modifiera hörnen som går i skrovsidan kunna få in den längre. Har format om några extremt kantiga tankar och behållare genom åren med den principen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 231 Postad 4 Mars , 2016 Bra tips Ingemar. Men rent ut sagt, det törs fan göra. Då offrar jag hellre 1 dm golvutrymme å drar tanken bakåt. Som det ser ut på bilderna. Bilden uppifrån, där röda locket är, där gick lodräta tvärväggen innan. Inte mycket plats att förlora. Sedan tänkte jag malla upp en formanpassad underlägg så tanken vilar med så stor yta som möjligt på durken utan att de vassa hörnen slår i skrovet, eller ens nuddar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser