Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
joejjeman

Vänern: ta sig förbi köpmannebroslussen utan att slussa?

Rekommendera Poster

Går detta? med vanlig motorbåt ca 2m hög..

 

har kollat lite på google earth o det verkar finnas en "annan väg" runt inte via Dalsjön..

 

då det ofta blåser satan på vänern hade det varit kul o komma förbi den slussen utan o krångla om det va möjligt..

 

Nån här som har närmare koll??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för annan väg som du har hittat på Google Earth?

 

Det finns en "vattenled" från sjön Ånimmen norr om Köpmannebro och ut i Vänern men det är en bäck genom ett sankområde och med nivåskillnad utan slussar så det går inte.

 

Om du inte vill ta dig ut på Vänern så finns möjlighet att åka på lastbil från Halden i Norge och in till Nössemark vid Stora Lee.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för annan väg som du har hittat på Google Earth?

 

Det finns en "vattenled" från sjön Ånimmen norr om Köpmannebro och ut i Vänern men det är en bäck genom ett sankområde och med nivåskillnad utan slussar så det går inte.

 

Om du inte vill ta dig ut på Vänern så finns möjlighet att åka på lastbil från Halden i Norge och in till Nössemark vid Stora Lee.

 

Fast på sjökortet ser det ut som om det är en sluss mellan Ånimmen och Österbosjön, som ingår i Dalslands kanals sjösystem.

 

Höjdskillnaden vid slussen i Köpmannebro uppges bara vara 0,1 meter.

 

http://www.dalslandskanal.se/plats/kopmannebro-sluss/

 

Sen förbättrar väl en eventuell smygväg runt slussen inget av Vänerns eventuella vresighet. Blåser det småspik är ju innanhavet upprört oavsett.

 

Var i Vänern 4 veckor för ett par somrar. Två skilda dar hade vi lite kraftigare vind, 12-15 m/sek. Ena dan fegade vi ur och smet in till Karlstad. Vid andra tillfället nån vecka senare var det inget att göra nåt åt, annat än att gå den planerade sträckan.

 

Många av dagarna var det så lite vind att det var meningslöst att ens försöka segla. Och många av dagarna var det så lite vind, så att man fick sätta så mycket segel det över huvud taget gick - för att få min pråm att gå framåt.

 

post-106994-0-09747900-1452860772_thumb.jpg

 

Visst kan ett innanhav som Vänern va vresigt när det sätter den sidan till. Men jag skulle tro att de allra flesta dagarna är det ett alldeles utmärkt väder för båtliv.Skall man ta smygvägar - och det skall man - så är det ju i de allra flesta fall beroende på annat än vädret.

 

post-106994-0-05118600-1452862531_thumb.jpg

 

Inom det här inringade området finns en ganska utprickad båtsportsled. När jag gick där fanns leden inte med på mitt nyinköpta båsportkort, men väl i boken Vänern och Vättern.

 

http://www.bokus.com/bok/9789113030036/vanern-och-vattern-med-gota-alv-trollhatte-kanal-och-gota-kanal-din-guide-till-skargardens-oar-gast-och-naturhamnar/

 

Men det skall finnas ett sjökort att köpa hos de som prickakt ut leden. Finns med all sannolikhet i Köpmannebro. Har tidigare hittat en hemsidan om leden - men tyvärr inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för annan väg som du har hittat på Google Earth?

 

Det finns en "vattenled" från sjön Ånimmen norr om Köpmannebro och ut i Vänern men det är en bäck genom ett sankområde och med nivåskillnad utan slussar så det går inte.

 

Om du inte vill ta dig ut på Vänern så finns möjlighet att åka på lastbil från Halden i Norge och in till Nössemark vid Stora Lee.

 

Fast på sjökortet ser det ut som om det är en sluss mellan Ånimmen och Österbosjön, som ingår i Dalslands kanals sjösystem.

 

Höjdskillnaden vid slussen i Köpmannebro uppges bara vara 0,1 meter.

 

http://www.dalslandskanal.se/plats/kopmannebro-sluss/

 

Sen förbättrar väl en eventuell smygväg runt slussen inget av Vänerns eventuella vresighet. Blåser det småspik är ju innanhavet upprört oavsett.

 

 

Ja men jag uppfattade TS som att hans undran vara att komma in i sjösystemet utan att passera Köpmannebro. Jag tror inte att det går att undvika Vänern utan lastbilstransport.

 

Snäcke sluss mellan Ånimmen och Österbosjön är ju till ringa nytta om han inte kommer in i Ånimmen direkt från Vänern vilket jag inte tror han gör. Å då har han fortfarande kvar skräcken för Vänern (som jag förvisso är lite oförstående för...)

 

Vänern kan bli väldigt krabb om det blåer upp, vilket det kan göra rätt snabbt. Men dessemellan så är ju sjön inte värre än några andra vatten. Blir det blåsigt så får man ju lägga sig stilla tills det lugnar ner sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går detta? med vanlig motorbåt ca 2m hög..

 

har kollat lite på google earth o det verkar finnas en "annan väg" runt inte via Dalsjön..

 

då det ofta blåser satan på vänern hade det varit kul o komma förbi den slussen utan o krångla om det va möjligt..

 

Nån här som har närmare koll??

Jag förstår inte riktigt din fråga. Varifrån kommer du och vart är du på väg?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för annan väg som du har hittat på Google Earth?

 

Det finns en "vattenled" från sjön Ånimmen norr om Köpmannebro och ut i Vänern men det är en bäck genom ett sankområde och med nivåskillnad utan slussar så det går inte.

 

Om du inte vill ta dig ut på Vänern så finns möjlighet att åka på lastbil från Halden i Norge och in till Nössemark vid Stora Lee.

 

Fast på sjökortet ser det ut som om det är en sluss mellan Ånimmen och Österbosjön, som ingår i Dalslands kanals sjösystem.

 

Höjdskillnaden vid slussen i Köpmannebro uppges bara vara 0,1 meter.

 

http://www.dalslandskanal.se/plats/kopmannebro-sluss/

 

Sen förbättrar väl en eventuell smygväg runt slussen inget av Vänerns eventuella vresighet. Blåser det småspik är ju innanhavet upprört oavsett.

 

Var i Vänern 4 veckor för ett par somrar. Två skilda dar hade vi lite kraftigare vind, 12-15 m/sek. Ena dan fegade vi ur och smet in till Karlstad. Vid andra tillfället nån vecka senare var det inget att göra nåt åt, annat än att gå den planerade sträckan.

 

Många av dagarna var det så lite vind att det var meningslöst att ens försöka segla. Och många av dagarna var det så lite vind, så att man fick sätta så mycket segel det över huvud taget gick - för att få min pråm att gå framåt.

 

attachicon.gifGennakersegling.jpg

 

Visst kan ett innanhav som Vänern va vresigt när det sätter den sidan till. Men jag skulle tro att de allra flesta dagarna är det ett alldeles utmärkt väder för båtliv.Skall man ta smygvägar - och det skall man - så är det ju i de allra flesta fall beroende på annat än vädret.

 

attachicon.gifKöpmannebro.JPG

 

Inom det här inringade området finns en ganska utprickad båtsportsled. När jag gick där fanns leden inte med på mitt nyinköpta båsportkort, men väl i boken Vänern och Vättern.

 

http://www.bokus.com/bok/9789113030036/vanern-och-vattern-med-gota-alv-trollhatte-kanal-och-gota-kanal-din-guide-till-skargardens-oar-gast-och-naturhamnar/

 

Men det skall finnas ett sjökort att köpa hos de som prickakt ut leden. Finns med all sannolikhet i Köpmannebro. Har tidigare hittat en hemsidan om leden - men tyvärr inte nu.

 

Det finns 2 inomskärsleder i anslutning till Köpamannebro, en går norrut och är utprickad av sjöfartsverket, jag tror den går ända upp till Åmol.

Vidare finns det en led som snirklar sig söderut från Köpmannehamn vid den gamla stenkajen däroch avslutas i Sunnanå, den är lagd av Mellruds Båtklubb helt i privat regi, ett enkelt sjökort över den leden finns att ladda ner från klubbens hemsida i PDF-format, gratis. Den snirklar något alldeles väldigt och är bitvis riktigt spännande att fara i. Särskilt vid passage av ett antal å-mynningar där det gärna samlas lite lera och slam. Den är sjömätt till 0,7m. men är oftast djupare pga. Vänerns normalt höga vattenstånd.

 

Men detta är nog ett stickspår från ursprungsfrågan, eller?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går detta? med vanlig motorbåt ca 2m hög..

 

har kollat lite på google earth o det verkar finnas en "annan väg" runt inte via Dalsjön..

 

då det ofta blåser satan på vänern hade det varit kul o komma förbi den slussen utan o krångla om det va möjligt..

 

Nån här som har närmare koll??

 

Om du vill komma förbi slussen utan att slussa kan du åka bredvid i "strömmen" om det är det du menar. Det stora problemet för dig är i så fall att ta dig under den gamla stenbron, den har jag inte för mig rymmer en tvåmetare på höjden, men jag kan minnas fel.

 

Men jag vet inte om det var detta du menade...

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Slowrider skriver kan du hålla höger vid slussen i Köpmannebro, lite strömt och gränsen går vid ca 2 meter om du är på väg upp till akvedukten i Håverud. Fint att ta en glass där (och bra gäddvatten om man gillar att fiska). Sedan är det som Bosse skriver, bara att fortsätta till Sunnanå hamn (där kan man avnjuta en bra lunch - och en pilsner om man håller sig inom 0,2 :) ) om du ska söderut. Vill du fortsätta söderut efter lunchen har du ytterligare lite inomskärs och du når Vita Sandars Camping.

 

Magiskt vackert en fin sommardag den sträckan, dvs gå innomskärs från Akvedukten till Campingen, sedan ligger Dalbosjön utanför och bara väntar. Snacka om att snart är det båtsäsong.

 

Tips, snacka med Dalslandskanal om du har vägarna förbi Båtmässan i Göteborg snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...