Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Amanda31

Fuskteak

Rekommendera Poster

Behöver komplettera både akterruff och förpik med teaklister. I dagsläget är sidorna i dessa utrymmen helt vita. Jag vill ha teaklister som ligger intill varandra horisontellt. Med utsidans kanter rundade/fasade. Sådana lister finns exvis att köpa på Biltema och de flesta marinbutiker. Men priset på teak är som alla vet högt och det är rätt stora ytor jag behöver täcka. Så vilka är alternativen?

 

1. Sälja lägenheten och köpa teaklister

2. Köpa teakliknande trä som är betydligt billigare. Men finns det sådant trå som ser ut som teak och som har ett lägre pris? Var?

3. Köpa trä i exvis kvistfri gran eller fur och betsa. Blir det bra? Finns det lister som är rundade/fasade? (Se nedan.)

4. Köpa teakply och fräsa ur spår. Blir bra. Men jag tror inte jag klarar att fräsa snyggt och har inte verktyg eller utrymme för det.

 

Tacksam för tips.

 

Såg för övrigt att exvis k-rauta säljer fog- och foderlister i obehandlad furu för 20-25 sek/metern. Beijer bygg har längder på 2400 mm för ca 20 sek/m. Och Bauhaus säljer en furufoglist 8x43x3000 för 69 sek/st. Skulle kunna funka i alternativ 3 ovan.

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja alternativ 5...

5. Skippa trälisterna i den mängden du talar om. Det är tungt och inte så snyggt (det sistaär subjektivt...)

 

Att försöka betsa annat trä så det ser ut som teak blir sällan annat än annat trä som skall föreställa tek, men inte riktigt gör det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm ok, det var ett slags svar... Håller med om att det blir lite tungt men båten är 37 fot och bär bra. Och jag är ganska säker på att jag tycker det är snyggare med teak(liknande) sidor. Har dock också möjligheten att endast klä nedre halvan med lister. Sedan kommer en hylla och man kan lämna utrymmet över hyllan ljust och oklätt. Det innebär grovt skattat att jag behöver klä fyra båtsidor/kojsidor med 2000mm-lister ca 500 mm högt. Det kan bli rätt snyggt.

 

Räknar man på det behöver jag 4x12 43x2000mm-lister. Dvs 52 st 2000mm-lister. Och teakbets och lack.

Redigerad av Amanda31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är kanske att köpa någon meter foglist i furu och se hur det blir... Om det nu finns kvistfri foglist. Får ta en tur till Beijer i morgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på en mattaffär och skulle handla något, i väntan på min tur såg jag en balkongmatta av bambu, tunna smala lister, kanske 15 mm breda och 3-4 mm tjocka ungefär med rundad kant som satt tätt ihop limmade på en väv som höll ihop det hela. Bambun var mycket lik teak i färgen och mattan var nog 180-200 cm bred. Som sagt balkongmatta kallades den och den klarade helt säkert regn och kyla utan problem. Var inte speciellt dyr heller vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en båttidning för ett antal år sedan (troligen Praktisk Båtgande) klädde den en båt invändigt med smala skivor, typ 50mm, av board som var klädda med någon vit matta. Satte up dessa på samma sätt som man gör med teaken. Jag skulle göra detta om inte båten redan var klädd med teak - tycker att det blev snyggt samt såg nyare ut än teakinkländnad - troligen till en bråkdel av kostanden också (sedan är ju alltid teak - teak!).

 

 

/ Tomas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde om min ruff på förra båten körde jag enligt devisen "ljust och fräscht" och minimerade mängden mahogny. Inga ribbor på skrov etc utan liggunderlag och vit matta, skott och hyllor i mahogny. Hjälpte kompisen att göra samma i hans förra båt också. Bra isolering, lättstädat, ljust, lite vikt.

Jag tycker det blev riktigt bra, men det är ju som sagt en smaksak. Kommer när tiden och orken finns att göra lika i nuvarande båten.

 

post-53200-0-75985400-1452151925.jpg

 

Angående att betsa gran etc i teakfärg; finns ingen teak där kanske du kan lura många- men finns befintlig teak och du monterar dit betsad gran-fejk-teak syns skillnaden direkt.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två alternativt åt dig att begrunda;

 

När jag för många år sedan gjorde som du vill göra, lägga teakribbor… så köpte jag istället fanérskivor som jag tog till ett lokalt snickeri. De kapade till mina ribbor genom att köra skivan i en stor såg så det blev exakt parallellt. Mycket billigare än att köpa ribbor direkt!

 

Sedan monterade jag genom att limma en böjbar furulist vertikalt mot skrovet, höjden var som ett liggunderlag plus 5 mm och bredd mellan furulister var som liggunderlaget. Ribborna monterades sedan med en mässingsskruv in i furulisten ( glöm inte att måla furulisten i samma färg som liggunderlaget ) Det hela blev bra anser jag, du rundar av ribborna lite med sandpapper bara innan monteringen. Detta gav isolering på kalla nätter plus lite ljudisolering också...

 

Alternativ två. Idag skulle jag göra exakt likadant men välja en vitlackad list istället, mer modernt än att komma ner i teakgrottan liksom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövar mig fram nu med att blanda teakbets och mahognybets och lägga på en halvmeter furufoglist jag köpt. Vad jag än gör verkar det i bästa fall se ut som mahogny... Ska se om det blir bättre med några fler lager av teakbetsen. Annars kanske jag prövar Funkis tips med teakfanér och snickarsåghjälp. Ska ändå dit och såga upp durkply. Dock osäker på vad jag får tag på teakfaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny har en heeeeelt annan ådring än furu... så det ser ut som mahognyfärgad furu om du frågar mig. Men jag är kanske lite noggrannare än många andra när det gäller sådant.
 

post-53200-0-85307700-1452185214.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny har en heeeeelt annan ådring än furu... så det ser ut som mahognyfärgad furu om du frågar mig. Men jag är kanske lite noggrannare än många andra när det gäller sådant.

 

attachicon.gifMahogany_LARGE.jpg

Ja så är det förstås. Om jag vill ha teakkänsla i inredningen tycker du alltså att jag ska välja alternativ 1? Sälja lägenheten och köpa teak. Ska fundera på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen "teakkänsla" känns lite överspelad; kikar man på moderna båtar frångår man ju mer och mer stora ytor med teak. För mig känns teakribb lika hippt som en gillestuga med furupanel och tegelstenstapet och laminatgolv. Så, nej - jag tycker inte du skall sälja lägenheten, för det är inte värt det. Men jag skulle heller inte välja betsad furu, för det kommer inte se snyggt ut. Och även om du tycker det duger - vad säger den eventuella köparen till din båt i framtiden..?

 

Alternativ 5, åter igen alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen "teakkänsla" känns lite överspelad; kikar man på moderna båtar frångår man ju mer och mer stora ytor med teak. För mig känns teakribb lika hippt som en gillestuga med furupanel och tegelstenstapet och laminatgolv. Så, nej - jag tycker inte du skall sälja lägenheten, för det är inte värt det. Men jag skulle heller inte välja betsad furu, för det kommer inte se snyggt ut. Och även om du tycker det duger - vad säger den eventuella köparen till din båt i framtiden..?

 

Alternativ 5, åter igen alltså...

Klokt resonerat. Har dock rätt stora ytor ändå i vitt. Har just gjort ett par strykningar till. Verkar bli bättre med flera strykningar och om någon av dem är med mahognybets. Vi får se...

 

Har dessutom märkt att gillestuga börjar bli populärt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny har en heeeeelt annan ådring än furu... så det ser ut som mahognyfärgad furu om du frågar mig. Men jag är kanske lite noggrannare än många andra när det gäller sådant.

 

attachicon.gifMahogany_LARGE.jpg

 

Men ådringen, det beror ju på vart på mahogny stocken "plankan är sågad" men att betsa till något något annat träslag är som att göra whisky med essans på vodka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furu kan aldrig likna mahogny, spelar ingen roll hur många gånger man betsar!

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furu kan aldrig likna mahogny, spelar ingen roll hur många gånger man betsar!

 

 

 

 

Kalle

Nu är det teak den ska likna, inte mahogny. Kan dock bekräfta att det är mycket svårt att få en furulist att betsas till teak. Har prövat flera strykningar men i bästa fall kan man få till en mycket ljus mahognykänsla. Tror man får blanda in mörkbrun bets om det ska fungera. Men den mättade teakbrunråda färgen är helt enkelt svår om man inte har ett mörkare träslag som grund. Alternativ 3 faller alltså, åtminstone så som jag jobbat.

 

Prövar att såga upp en ensidig teakply. Blir det bra så är det ett prisvärt alternativ. Annars får det bli teaklister, även om det svider i plånboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde om min ruff på förra båten körde jag enligt devisen "ljust och fräscht" och minimerade mängden mahogny. Inga ribbor på skrov etc utan liggunderlag och vit matta, skott och hyllor i mahogny. Hjälpte kompisen att göra samma i hans förra båt också. Bra isolering, lättstädat, ljust, lite vikt.

 

Jag tycker det blev riktigt bra, men det är ju som sagt en smaksak. Kommer när tiden och orken finns att göra lika i nuvarande båten.

 

attachicon.gifforpik4.jpg

 

Angående att betsa gran etc i teakfärg; finns ingen teak där kanske du kan lura många- men finns befintlig teak och du monterar dit betsad gran-fejk-teak syns skillnaden direkt.

 

Det var snyggt! Är det vanlig vinylmatta du har ytterst? Limmat med kontaktlim eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två alternativt åt dig att begrunda;

 

När jag för många år sedan gjorde som du vill göra, lägga teakribbor… så köpte jag istället fanérskivor som jag tog till ett lokalt snickeri. De kapade till mina ribbor genom att köra skivan i en stor såg så det blev exakt parallellt. Mycket billigare än att köpa ribbor direkt!

 

Sedan monterade jag genom att limma en böjbar furulist vertikalt mot skrovet, höjden var som ett liggunderlag plus 5 mm och bredd mellan furulister var som liggunderlaget. Ribborna monterades sedan med en mässingsskruv in i furulisten ( glöm inte att måla furulisten i samma färg som liggunderlaget ) Det hela blev bra anser jag, du rundar av ribborna lite med sandpapper bara innan monteringen. Detta gav isolering på kalla nätter plus lite ljudisolering också...

 

Alternativ två. Idag skulle jag göra exakt likadant men välja en vitlackad list istället, mer modernt än att komma ner i teakgrottan liksom!

 

Har du några bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bestämt att jag köper riktiga teakribbor från Biltema som har bra pris. Kvaliteten varierar på ribborna och det finns några riktigt fula. Så jag väljer ut de bästa allteftersom de kompletterar sortimentet. Jag lämnar utrymmet ovanför hyllan som går halvvägs upp fritt med ljus täckmatta för att det inte ska bli mörkt och murrigt. Lägger en bredare list högst upp vid taket för att dölja den rätt fula skarven mellan däck och sida.Tack för alla tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det blir nog mest som du vill ha det så.

Då får jag bara önska lycka till med försäljningen av lägenheten.

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det blir nog mest som du vill ha det så.

Då får jag bara önska lycka till med försäljningen av lägenheten.

;-)

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herdins teakbets är snygg. Prova den.

Men som någon skrev vitt är snyggt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...