Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mats15

installation av bogpropeller svårt?

Rekommendera Poster

Tänkte sätta in en bogpropeller i våran Rinker FV 270.

Är det ett svårt arbete ? Svårt att få till hålet rätt?

Alla tips mottages hjärtligt.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa. Kanske inte svårt, men ganska jobbigt. Värsta jobbet var att komma åt att plasta kring tunneln inifrån, eftersom utrymmet var trångt och svåråtkomligt. Det skall ju dessutom till en hel del kabeldragning med ganska grova kablar, vilket kan vara lite knepigt beroende på båtens konstruktion.

Vad beträffar hålets placering gjorde jag en noggrann uppmätning utifrån på ömse sidor. Mätte inifrån och gjorde en uppskattning så att tunneln skulle hamna bra till och få plats. Borrade sedan hål på båda sidor utifrån o kontrollerade tunnelplaceringen utifån hålens placering inifrån. I mitt fall funkade det bra, annars går det ju att korrigera med nya hål, helst inom tunnelns radie. 

Därefter stack jag en längre rak metallaxel (Järnstång :)) genom båda hålen, fäste en penna på axeln på samma avstånd från dess centrum som tunnelns yttre radie. Minns inte exakt hur jag gjorde detta, men en ttäbit med parallella hål, ett för axeln och ett för pennan, borde funka bra. Sedan var det bara att rita upp det ovala hålet (ovalt eftersom stäven lutar inåt, neråt/framåt) genom att föra axeln ut och in i hålet så att pennan nådde fram till skrovet. 

Därefter dags såga upp hålen sticka in trumman och plasta fast den från insidan. Sedan såga av trumman ens med skrovet o plasta dit en mjuk avrundning mot skrovet. 

Resten fixar du ganska enkelt, men lite tidsödande.

Hoppas detta var begripligt. Hör gärna av dig med frågor.

Mvh/Sea Manaiac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast går det att hyra eller låna en fräs för att ta upp hålet.

Fräsen gör arbetet lättare.

Haver installerat ett smärre antal och saknade då fräsens förträfflighet.

Har alltid installerat ett batteri så nära som möjligt för att få ner kabelarean.

I Grekland använde jag soptunna som arbetsbänk.

post-52966-0-36351000-1452071695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min hemmabyggda fräs från biltema för 149kr.

 

Redigerat: sitter på taskig uppkoppling, verkar inte kunna ladda upp bilder nu,

 

Kommer senare tillfälle!

Redigerad av AndyTheBest

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det kan vara svårt att mäta sig fram så har har jag alltid dubbelkollat med två kraftiga magneter, en på insidan och en på utsidan, för att se till att skrovgenomföringar hamnar på bästa plats. Så kanske man även kan göra för att testa fram placeringen av bogpropellerrör.

 

Mvh

Lamatu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) intressant tråd. Kul med olika klurigheter att lura ut hur göra.

en grannbåt satte dit bogpropp förra vintern. Jag var där tre förmiddagar. Dag 1. han kom vid lunch när jag åkte

nästa morgon var det ett stort hål med plastat rör i.. dag 2.. han kom vid lunch precis när jag skulle bege mej å sa att han "passade på" att meka dit bogpropp när han ändå skulle plasta lite annat.

nästa morgon satt där en propeller i hålet.

Båtgrannen har byggtbåten, ca37ft, själv så han har nog lärt sig hantera plastningsarbeten men jag fick intrycket av att... sååå jättekomplicerat kan det inte vara.

20000kr tot inkl. Propp verkar dock absolut humant tycker jag.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klippte till ett "rör" i papp för att på insidan prova ut den optimala platsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det kan vara svårt att mäta sig fram så har har jag alltid dubbelkollat med två kraftiga magneter, en på insidan och en på utsidan, för att se till att skrovgenomföringar hamnar på bästa plats. Så kanske man även kan göra för att testa fram placeringen av bogpropellerrör.

 

Mvh

Lamatu

Smart! Tack för det tipset inför nya projekt! Tänker som vanlig: ":F.. det där borde jag kommit på själv. :) "

TacK/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde också magneter när jag placerade ut min. Det gick utmärkt :)

 

Jag gjorde min installation på ca 25-30 arbetstimmar. Inte första gången jag plastar, skruvar el osv men är noggrann. Det tar tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde också magneter när jag placerade ut min. Det gick utmärkt :)

 

Jag gjorde min installation på ca 25-30 arbetstimmar. Inte första gången jag plastar, skruvar el osv men är noggrann. Det tar tid...

En annan magnetvariant. :-)

Jag tejpade fast magneten på insidan och "lokaliserade" den med en kompass på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...