Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Amanda31

Två komp på en komp lack

Rekommendera Poster

Hur är det nu. Kan man lacka två komponentslack på enkomponents lack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går om den sitter bra och är mer än 1 år gammal! Och så bör det vara en polyurethanlack, tror inte en oljevariant klarar 2 klacken! Sedan behövs nog lite tur också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska mycket tur till och med, typ jätte-jätte-jättemycket tur... fråga; varför vill du göra det?

ps Jag hade inte gjort det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lackat två vändor med polyuretanlack när jag hittade en burk tvåkomp i garaget. Men nöjer mig nog med att dra på ett par lager polyuretan till. Synd att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-komp-färg-lack behöver inte vara "aggressivare" mer lösande än en lösningsmedelsbaserade. Tvärt om kan 2-komp vara i stort sett lösningsmedelsfria.

Däremot kan dom två olika varianterna bete sig olika vid/härdning/torkning.

vet du vilken typ enkomp-färgen är?

alltså vilken polymer, filler?

Epoxi, polyurethane, akryl?

vilken typ är 2-kompen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kan bidra med min bittra erfarenhet av både 2- samt en- komponent uretan lack uppepå fernisssa, dvs oljebaserat.

Funkar ej.

Å inte tvärtom heller. Oljebaserat fernissa på uretan. Däremot tycks både en å 2 komp funka på varandra bara båda är uretanbaserat.

På epoxi fäster inget som jag har provat annat än mera epoxi. Däremot tvärtom--epoxi fäster banne mig på allt...nåja...nästan.

Nyfiken på vad store gurun i detta ämne kommer att svara när han läser så småningom, han jobbar som bäst på sin båt å skall lägga skyddande klarlack över expoxi. Hej Thallatha. Vad säger du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-komp polyuretanlack fäster på epoxi, iallafall för mig.

Samma för mig. Laminerade upp en kylbox med epoxy och målade med Biltemas 2K-färg, sitter stenhårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bidra med min bittra erfarenhet av både 2- samt en- komponent uretan lack uppepå fernisssa, dvs oljebaserat.

Funkar ej.

Å inte tvärtom heller. Oljebaserat fernissa på uretan. Däremot tycks både en å 2 komp funka på varandra bara båda är uretanbaserat.

På epoxi fäster inget som jag har provat annat än mera epoxi. Däremot tvärtom--epoxi fäster banne mig på allt...nåja...nästan.

Nyfiken på vad store gurun i detta ämne kommer att svara när han läser så småningom, han jobbar som bäst på sin båt å skall lägga skyddande klarlack över expoxi. Hej Thallatha. Vad säger du?

 

Guru vete katten, men glad amatör i alla fall.

 

Jo jag har lagt ett par lager 2K-lack (Klar)  över nytt epoxylaminat, som jag satt igen ett par fönsteröppningar med. Det finns ju risk för att epoxylaminatet kritas av UV-ljuset. Hur det kommer att fungera och sitta får väl framtiden utvisa. Understa lagret la jag påför några dar sen och det sista i går.

 

Efter knappt en vecka sitter det fortfarande kvar och ser skapligt ut. Hur det ser ut om 5 år får framtiden utvisa.

 

post-106994-0-71317300-1451948942_thumb.jpg

 

Bilden visar hur det såg ut innan lacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidhäftningsmässigt, om det är en ren epoxi-yta, finns inget som talar emot pu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-komp-färg-lack behöver inte vara "aggressivare" mer lösande än en lösningsmedelsbaserade. Tvärt om kan 2-komp vara i stort sett lösningsmedelsfria.

Däremot kan dom två olika varianterna bete sig olika vid/härdning/torkning.

vet du vilken typ enkomp-färgen är?

alltså vilken polymer, filler?

Epoxi, polyurethane, akryl?

vilken typ är 2-kompen?

Enkompen är en polyuretan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får förmodligen bättre vidhäftning med pu. Epoxy kan även den "hänga kvar" men inte få fullständig vidhäftning

Gör ett test på en liten provyta där det inte syns, så kan du ju äcen få ett hum om vilket förarbete som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...